Ändrade mått i Stilpass

J

Juvelflickan

Hejsan!

Måtten för stilpass är ju ändrade från 20+20+40+140 till 25+25+50+100.
Undrar om någon med egna ord kan förklara hur det går till? Jag har proppen här framför mig, men lässvårigheter som jag har är det svårt att hänga med... :smirk:
Men rätta mig om jag har fel. Flaggan höjs, ekipaget börjar i skritt/trav/tölt. Mellan startlinjen och 25 m-markeringen kommer ekipaget fram i galopp. Mellan 25 m-markeringen och 50 m-markeringen läggs hästen i flygande pass.
Men när skall man sakta ner? Är det vid 200 m-markeringen?

Det blir första gången för mig nästa vecka att tävla denna gren, någon som har tips på hur ni har tränat och liknande?

Mkt tacksam för svar!

/Frida

"Dream as you'll live forever, live as you'll die today"
"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"

Du skall sakta ner först efter 150 metersmärket, när tidtagningssträckan är slut. Tanken är att man har 50 m på sig att gå från flygande pass till skritt (om man heter Johan H :banana: ) annars tölt eller trav. Mellan 50 och 150 meter skall du alltså ligga i pass, först efter du blivit flaggad/passerat tidtagningen andra gången får du börja sakta ner. :)

Dessa 25+25 är framridningssträcka inklusive tratten fram till tidtagningslinjen, vilket innebär att tidtagning skall ske mellan 50-150 m och nedtagningen har kortats med 20 m mot tidigare 70 så bllir den 50 m.

Hängde inte med riktigt... :confused:

Från startlinjen till 25 m-markeringen skall man skritta/tölta/trava.
Från 25 m-markeringen till 50 m-markeringen skall man lägga hästen i pass och den skall ligga i pass på 50 m-markeringen. Till 150 m-markeringen skall man passa och därifrån har man 50 meter att komma ner i skritt...? Eller :confused: :D Haha! Är inte så snabb i tänkandet... :smirk:

Tacksam för svar!

/Frida

"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"

Ja dessa 25+25=50 m, och omfattar framridningen, tratten, samt den sträcka du har på dig att lägga hästen i pass. När hästen passerar linjen för tidtagningssträckan vid 50 m skall hästen ligga i pass, du rider pass 100 m som klockas i tid fram till 150 m markeringen (en massa männsikor där, det missar man inte). Därefter sker nedtagningen, som numera omfattar 50 m.

Före tratten, skritt, trav eller tölt. Någonstans i tratten tar man galoppen, när hästen passerat tratten men innan startlinjen lägger man hästen i pass.

Om det inte finns någon tratt då? Spelar det någon roll?

/Frida

Det måste finnas ett utmärkt område i stilpass, sen hur den ser ut kan vara olika. Men en markering i eller ovanför marken måste finnas, detta finns klart skrivet i FIPO.

Hmm... Men titta här..:

Hmm.. Hittar inte sidan, men gå in på www.vestur.just.nu och klicka på VSM 2003 och sedan startboxar.
Så ser det ut.

Funkar det eller?

/Frida

Men är det verkligen stilpass du skall tävla då, så att det inte är passlöp? I dessa P150 samt P250 är endast tid man mäter, och är passlöp med start i bla box.

Speed pass är flygande start utan box, mätsträcka 100 m och tiden klockas från det att hästen når startlinjen.

Stilpass har inga startboxar, här skall hästen iofs gå mycket snabbt i pass samtidigt som alla moment poängbedöms i stil.

Det är stilpass jag skall tävla och har även sett det tävlats på den banan tidigare.. :smirk:

/Frida

Jo jag undrade ju när du drog upp startbox, men dessa kommer att plockas bort under stilpassen. Markeringen jag åsyftar kan vara en upphöjd tratt, alternativt markering på marken.

Som boj säger så kommer de göra om banan när det är dags för stilpass, det kommer typ lägga ut bommar eller nåt som bildar en tratt. Startboxarna är inte inblandade alls, de flyttas eller så rider man förbi dem. :)

Herregud... :crazy:
Hur skall detta gå, jag tänkte att det får bli som det blir efter min första tävling på stilpassoch se hur de andra gör.. Men självklart är jag första startande.. :crazy:

Jaja, men får man två försök? Eller hur är det?

/Frida

ta det lugnt så kommer allt att gå bra! :) Man brukar få rida på banan precis innan start å då kan du kolla var du ska göra de olika sakerna... du ser ju tex. var tidtagarna står så på sätt ser du ju oxå var hästen ska ligga i pass! :)

Du får rida två försök om du inte får 3 nollor eller mer på första försöket för då räknas du som diskad...

Lycka till!

Jaaa! Haha, det gick så bra :D Är så lycklig :bump:
Det var ju som sagt första gången jag tävlade denna gren, och vi vann :D av ungdomarna då och kom trea totalt! jag är så himla lycklig!
Hon tyckte det var så himla roligt att få passa på en låååång passträcka, och det tyckte jag med!
Tyvärr så fick vi en röd flagg på första försöket, då hon började galoppera direkt vid 150 m-markeringen. Men lika glad var jag för det :rofl:
På andra försöket gick det super och vi fick 4.5, 5.5, 6.0 och 5.0 eller liknande!!! Tiden var 10, 47 eller nåt!!!

Men jag undrar lite hur de räknar??

Tacksam för svar!

/Frida

-----------------------------

Grattis! :)

Nu har inte jag superkol på räkningen men jag har för mig att tiden räknas dubbelt. Så först räknar man om tiden till poäng. (finns tabelll i fipo) Sen adderar du alla poäng (4 domarpoäng och 2 tidspoäng) och delar med sex! :)

Dessutom så räknas båda försöken in i totalpoängen. T
ex: 6.0 i första och 0 i andra ger 3.0 i totalpoäng för grenen.

Jaha, för att jag fick en röd flagg i 1:a fösöket och alltså ingen tid. Så det blir kan man säga två nollor där då? Eller räknar de med den gången fastän jag inte blev godkänd???

Tacksam för svar!

/Frida

------------------------------

Japp, den gången räknas oxå... Så trots ett bra försök så kanske slutresultatet blev sämre.. Det är alltså bättre med två medelbra löp än ett lyckat och ett misslyckat... :)

Liknande trådar

J
Islandshäst Hejsan! Jag kan inte hitta mitt FIPO och jag undrar hur Speedpassen går till. Jag är mycket tacksam för svar! /Niggi...
Svar
6
· Visningar
1 179
Senast: Freyr
·
J
Islandshäst Hejsan! Jag bara undrar vad ni tycker och tänker om tävlingar och så? Själv tycker jag att det är dåligt med tävlingar. Eftersom jag...
Svar
9
· Visningar
1 111
Senast: Dimmalimm
·
J
Övr. Djur Hejsan! Hur könsbestämmer man en råtta? Hur gamla blir dem? Hur långa blir de? Hur ofta bör man göra rent? Otroligt tacksam för...
Svar
2
· Visningar
958
Senast: gul_zebra
·
J
Islandshäst Hejsan! Vad tyckte ni om den, ryttarna och hästarna? Tacksam för svar! /Frida -------------- "Dream as you'll live forever, live...
2
Svar
23
· Visningar
2 666
Senast: sennahoj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Behöver hjälp av en Uppsala bo
  • Vad gör vi? Del CCIV