Ändra stallrutiner pga hingst

lovehorses

Trådstartare
Jag har just skaffat en hingst, tvååring. Spännande tider!
Nu är allt nytt och man försöker lära känna varandra men han är en otroligt snäll individ.

Man märker ju att han har mycket vaktinstinkt över de andra hästarna. Inget extremt men vaken och allert.
Jaag börja då fundera om man behöver ändra rutiner i stallet pga hingst?!
Har ni gjort det?
Vad har ni ändrat?

Funderingar jag har:
behöver man ta in hingstar tidigare, om de står på box? just för att få vila sig från vaktande.
Han har ju inte riktigt ro att äta, små äter hela tiden. Ska man ge fri tillgång eller små potioner ofta? Nu får de mat 4 ggr om dagen.
behöver man vara nogare med rutiner?

Vad man främst bör tänka på är att endast vuksna, hästvana personer får hantera hingsten. Samt ha lite bättre koll på at staketen är säkra, osv.

En tvåårig hingst bör ha nån lekkompis, precis som andra tvååringar... En valack eller en annan unghingst. Det kan även göra så att han inte vaktar lika mycket.

Du får prova dig fram. Det är precis som andra hästar som har svårt att koppla av, du får hitta rutiner som passar bäst för den individen och som du kan leva med. Han kanske behöver stå i en hage där han har uppsikt och kan hålla koll, eller så behöver han skärmas av för att slippa hålla koll. Om han kopplar av när du tar in honom och tycker det är skönt och vilar och äter så är det, det bästa. Hingstar skiljer sig inte från andra utan du får läsa av honom och lära dig vad som funkar bäst. Lekkamrat är jättebra och/eller en äldre valack som kan uppfostra. Sedan måste man ta i beaktande att en del hingstar inte mår bra av att vara hingst och mår bäst av att kastreras just beroende på att de är stressade och inte kan koppla av.

Jag har just skaffat en hingst, tvååring. Spännande tider!
Nu är allt nytt och man försöker lära känna varandra men han är en otroligt snäll individ.

Man märker ju att han har mycket vaktinstinkt över de andra hästarna. Inget extremt men vaken och allert.
Jaag börja då fundera om man behöver ändra rutiner i stallet pga hingst?!
Har ni gjort det?
Vad har ni ändrat?

Funderingar jag har:
behöver man ta in hingstar tidigare, om de står på box? just för att få vila sig från vaktande.
Han har ju inte riktigt ro att äta, små äter hela tiden. Ska man ge fri tillgång eller små potioner ofta? Nu får de mat 4 ggr om dagen.
behöver man vara nogare med rutiner?

Jag har några hingstar i min "pojk-flock".
Ingen av dem beter sig egentligen särskilt vaktande eller ter sig stressad, men den äldre av dem (femåring) tycker att det är roligare att busa med de andra killarna än att äta.
Killarna går på lösdrift men den här killen måste in några timmar per dygn och äta kraftfoder. Vilket han också är dålig på, lämnar gärna en del av fodret. Å andra sidan ligger han gärna och vilar inne, så det är nog bra för hans mentala välmående också att "släppa taget" och inte ha andra killar att busa med.
Han är kvar som hingst så länge eftersom han ska visas på premiering i höst. Blir han inte godkänd avelshingst så är planen att kastrera.
Blir han godkänd så får han vara kvar som hingst eftersom han har några egenskaper som kan vara värdefulla i aveln inom rasen. Han har en unik färggenetik, vilket självklart inte är enda skälet till att använda i avel, och han har också bra gång så långt jag kan bedöma.

Förutom att han behöver äta i fred utan att få busa, har jag inte ändrat någa rutiner. Han är lika lätthanterad från marken och ryggen som vilken gammal valack som helst.
Jag har två ston på gården, han är hanterlig även när de är brunstiga. Jag ställer honom dock ogärna i boxen precis vid gången när jag har brunstande sto på gången, väljer då hellre en annan box åt honom.

Just det, kan se konstigt ut med mitt snack om boxar.
Jag har egen gård med stall med sju boxar samt lösdrift. När lösdriftshästarna behöver vara inne tillfälligt, "lånar" jag en box åt dem och det kvittar vilken häst som hamnar i vilken box i det läget.

Vad man främst bör tänka på är att endast vuksna, hästvana personer får hantera hingsten. Samt ha lite bättre koll på at staketen är säkra, osv.

En tvåårig hingst bör ha nån lekkompis, precis som andra tvååringar... En valack eller en annan unghingst. Det kan även göra så att han inte vaktar lika mycket.
jag tycker inte det räcker med en kompis, jag ser gärna flera och då äldre också som KAN fostra tvååringen. Två hästar är ingen flock i mina ögon.

Jag har en 2-års hingst. Han går just nu ensam på dagen pga den ponny han huserar med inte behöver betet;). Nattetid går han med min äldre ponny hingst (10 år). I sommar kommer han få sällskap av en jämnårig valack.

Gällande mat så har de fri tillgång av grovfoder hela vinterhalvåret och de delar då hage (dvs 2 hingstar). Det enda jag gör annorlunda (eller jag vet inte om det r annorlunda) Det är att jag har investerat i ett starkt elaggregat och har höga bra staket med 3-4 trådar beroende på vilka hästar som ska gå var. 2-åringen leds med kedja, bara som extra säkerhet och när jag jobbar honom har jag alltid hjälm på mig. Men detta är inte för att han är hingst, utan för att han är ung och ibland barnslig.

Vandrar din hingst och inte har tid att äta - Kastrera!

Det rider förbi många hästar genom vår gård, därför kräver jag lydnad av hästarna och jag håller med bra staket!

I min värld så borde alla hingstar/valacker gå i hingstflock tills de är 3 år minst.

I min värld är detta ej möjligt då jag inte har råd att husera en flock hingstar förutom de 2 jag har. Och nej, pga unghingstens bakgrund finns det inte att skicka bort honom. Detta pga diverse tidigare problem med luftrör och hältor. Man får göra det bästa av situationen helt enkelt.

Ni som tycker att hästar ska ha mer än en kompis får jätte gärna föra över valfri summa till mitt konto. Så jag kan köpa en tredje eller fjärde och även har råd att husera dem;)

Två stycken är ju fullt tillräckligt men om möjligheten finns att ha fler så är det ju jättebra!

Jag har arbetat i avelstall och där hade vi större flockar med unghingstar/valacker men vissa år blev det fler stoföl och unghingstflocken blev aningen tunn.

Ett år hade vi bara en hingst och nästa år blev det två.
Dom gick tilsammans tills treåringen blev för tuff mot dom två yngre och då fick han gå själv tills han blev kastrerad.
Tvååringarna fick gå som ett litet par och mådde alldeles utmärkt tillsammans.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 760
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 659
Senast: svea
·
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 804
Senast: MaritH
·
Hästhantering Hej alla.. Med risk för att skriva en lång novell nu men, känner att jag behöver bolla lite. Har en kbl-valack sen 19 år som i...
Svar
6
· Visningar
1 530
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama