Andra metoder att städa hagen än skottkärra och grep?

Sar24BB66

Trådstartare
Hejsan! Jag undrade om det finns några andra sätt att städa hagen förutom med skottkärra och grep? Fick problem med ryggen då jag städade sist och vill inte riskera att det händer igen, men vill förstås inte heller att hagarna är fulla med avföring. Nu ligger ju snön på marken, men på våren då allt smälter kommer allt fram igen och ryggproblemen återvänder...så finns det något knep för att få hagen städad utan att ens rygg tar skada? Marken är tyvärr för mjuk för att en traktor skulle kunna komma och städa...svår fråga, men är supertacksam om någon kommer med några idéer! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Andra metoder att städa hagen än skottkärra och grep?

Det finns ju sådana där "dammsugare" att hyra som suger upp hästbajset, man drar dem efter en fyrhjuling t ex. Men det är kanske för blöta hagar för en fyrhjuling också?
 
Sv: Andra metoder att städa hagen än skottkärra och grep?

Aha..:) har du bild någonstans, eller vad ska jag söka på för sökord på Google? Varifrån kan man få sådana? Tack för tipset! :)
 
Sv: Andra metoder att städa hagen än skottkärra och grep?

Var det mockningen eller körningen med skottkärran som gav dig ryggproblem? Städar du dagligen eller mer sällan? Jag har mina två i grusad hage och mockar dagligen med skottkärra och grep. Jobbigast är när det är mörkt och man inte hittar högarna och när de frusit så man får "sparka" loss dem - vågar inte riskera budgetgrepen.

Största risken för ryggen är när man lassar för mycket i skottkärran och ska försöka ta sig fram till gödselhögen via lervälling :p Annars kan jag inte se att belastningen på ryggen är större än när man mockar boxen.

Vad har du för skottkärra/grep? Plast/stål? Det är ju skillnad på utrustning.
 
Sv: Andra metoder att städa hagen än skottkärra och grep?

Nå jag är lite lat och problemet kanske ligger däri, vår dynghög ligger en bit från hagen så jag fyller hellre skottkärran maximalt och går färre gånger av och ann än tar lite åt gången och går flera gånger fram och tillbaka...men det tar ju så lång tid annars :p ;) och det är lervälling och liten uppförsbacke att köra över, så antar att det är körandet av skottkärran som tar på ryggen..:crazy: jag försöker mocka så ofta jag kan, problemet är alltid efter vintern när snön smälter och hela vinterns avföring kommer fram, då är det mycket att mocka...
Grepens skaft är av metall, själva grepen av plast, båda av märket Ridzi. Vad skottkärran är av för märke vet jag inte, men den är en ganska vanlig, har ett hjul och två handtag.
 
Senast ändrad:
Sv: Andra metoder att städa hagen än skottkärra och grep?

Eller köp en "horse diper" (googla det) så behöver du inte locka upp något över huvudet taget :laugh:
 
Sv: Andra metoder att städa hagen än skottkärra och grep?

Jag tänker som vanligt, hur är din hållning?
Går du rak i ryggen eller kröker du rygg när du mockar och går med skottkärran?
Tjejer av ngn anledning vill gärna kröka rygg och luta sig framåt när vi mockar och dammsuger tex.
Medan karlar ofta står raka i ryggen och ser mer nonchalanta ut medan det gör det.
Precis som att vi tjejer tar i hårdare, för då kanske det blir renare? ;)
Sen spelar faktiskt skottkärra stor roll, jag föredrar en med 2 hjul som balancerar sig själv bättre + att det måste vara en lagom höjd/längd/bredd på handtagen för att man ska kunna gå med skottkärran bekvämt.

Annars är ju en betesdammsugare bekvämt, men då krävs en 4-hjuling och att det finns en att hyra i närheten till rimlig prislapp eller öppna plånboken och köpa en då de är dyra i inköp.

Min sambo håller på bygger en egen betesdammsugare åt oss men till en stabil skottkärra så det blir mer lättjobbat och man kan dammsuga upp skiten ofta men till en rimlig prislapp.
Då en vanlig betesdammsugare går loss på 30´+moms och utöver det behövs ju en 4-hjuling om det inte redan finns en.
 
Sv: Andra metoder att städa hagen än skottkärra och grep?

Det har jag fått göra när jag var på praktik..!:devil:;)


TS: Du kanske kan använda en fyrhjuling + släp som du kan skotta och köra i väg med, eller använda en plog som man skottar snö med? och på så sätt köra ut det:)
 
Sv: Andra metoder att städa hagen än skottkärra och grep?

Haha ja praktikant låter som en bra idee en mer realistisk idee är att byta tjänst med någon annan i stallet? Du har ingen ponny som kan dra en liten vagn ;)

Tänkte mest på om skottkärran var av den gamla modellen - tung trä/plåt eller en lättare i plast. samma med grepen jag föredrar att mocka med min plast istället för den i metall som de flesta andra använder ute i hagen.

Lervälling och skottkärror är ingen bra kombination och speciellt inte om den är tungt lastad. Du kan inte lägga ut plankor att köra på eller är leran för djup eller kör ni där med andra fordon? Jag bekämpar leran varje år och brukar skrapa den åt sidan så gott det går på de ställena man ska köra med skottkärra/gå ofta. Det är tungt det oxå men gör man det regelbundet så håller man undan ganska bra och det underlättar lite.
 
Sv: Andra metoder att städa hagen än skottkärra och grep?

Styrketräna o jobba ergonomiskt.
Använd fyrhjuling med kärra så slipper du dra runt på skottkärra.
 
Sv: Andra metoder att städa hagen än skottkärra och grep?

4hjuling med släp + lättvikts grep, man kan lasta allt innan man åker och tömmer + att man kan köra ut hö och vatten med kärran(eller ha 2sv vagnar, en till bajs och en till mat :p).

hade en 4hjuling på ett jobb :love: super härligt att kunna köra ut med hö till hästarna i stället för att packa på sig 20 kg åt gången med höpåsar och springa fram och tillbaka, sen under sommaren så var det också härligt då vi hade en stor vatten tank som man ställde på släpet och fyllde upp, sen var det bara att parkera utan för hagarna och vrida på kranen :D. mycket trevlig omväxling mot att springa med vatten kannor :)

en 4hjuling betalar sig snabbt i form av sparade massage och kiropraktor kostnader :p
 
Sv: Andra metoder att städa hagen än skottkärra och grep?

KL

Svarar alla:

Olgi: tack för tipset, men den ser komplicerad ut, tror inte jag skulle hinna klä på en sån varje morgon då hästarna ska ut innan skolan börjar...tror dessutom min ena skulle tycka att det är så obehagligt att han skulle hålla sig hellre...;)

Pulkaskurk: jag medger att jag går framåtlutad både när jag dammsuger och skuffar på skottkärran...:crazy: men har nästan inget annat val när det blir tungt att skuffa, skuffar då med hela kroppen, och antagligen spec. ryggen, för att komma framåt..:grin: kanske nog en tvåhjulig skottkärra skulle vara bättre?
En betesdammsugare skulle vara skönt att ha, men det skulle bränna i plånboken...

Startpompe: en plog var en bra idé!

Smulan75: tyvärr är stallet hemma på egen gård, och min mamma har värre ryggproblem än jag, och pappas rygg är inte heller den bästa och han är inte direkt "stå-och-mocka-skit"-typen ;) plankor skulle jag iofs kunna lägga ut..:idea: fast hela hagen brukar vara lerig när snön smälter..

Bison: bra tips det med!

Buck: åh en fyrhjuling skulle vara så skönt nu när ni säger det, vi har också t.ex sommarbete en bit härifrån, dit vatten måste föras på nåt sätt...

Tack för alla bra tips och idéer! :D en fyrhjuling som många föreslagit skulle nog vara trevlig att få under granen i år...;)
 
Sv: Andra metoder att städa hagen än skottkärra och grep?

Aldrig i livet utan tvåhjulig, BRA skottkärra! Det är ju som att be om ryggproblem! Bra arbetsställningar är också ett måste annars förstör man sig snabbt.

Jag brukade ta några kärror då och då, det gör fort skillnad. Sparkar loss kottarna (stålhätta på skorna) och fiskar lätt upp dem med kraftig spångrep. Inte för tungt i kärran och välpumpade däck.

Alternativet är en fyrhjuling med vagn, så behövs bara själva sparka loss-och-hiva-på-momentet.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 211
Senast: Grazing
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 247
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp