Andningsmask vid kyla.

EmmaBovary

Trådstartare
Någon som har erfarenheter? Jag antar att det mest används inom skidåkning, men jag funderar på att skaffa en till löpning/långpromenader när det är över 10 minusgrader ute, då jag inte vill motionera inomhus. När det var som kallast i vintras använde jag mig av en halsduk över ansiktet, men det är tämligen opraktiskt. I dagsläget har jag en förkylning vilken satt sig i luftvägarna, så även om jag är bättre så gör det ont att andas in kall luft, så då gör jag samma sak när jag promenerar. Ska påpekas att jag förstår att det är ett tecken på att jag inte är frisk i kroppen, så det rör sig bara om promenader och jag tar inte ut mig på dem. Får dessutom bromsmedicin som förmodligen kommer göra att jag blir sjuk oftare, vilket fått mig att tänka att det här kanske är en vettig investering.

Kom gärna mer erfarenheter, eller andra tips och trix!

ingen egen erfarenhet men det är något min läkare rekommenderat mig att använda pga min ansträngningsastma som blir betydligt sämre av kyla. Men jag har varit väldigt dålig på att träna över huvudtaget sista året/åren å nu prioriterar jag inomhusträning före utomhus på vinterhalvåret.

Någon som har erfarenheter? Jag antar att det mest används inom skidåkning, men jag funderar på att skaffa en till löpning/långpromenader när det är över 10 minusgrader ute, då jag inte vill motionera inomhus. När det var som kallast i vintras använde jag mig av en halsduk över ansiktet, men det är tämligen opraktiskt. I dagsläget har jag en förkylning vilken satt sig i luftvägarna, så även om jag är bättre så gör det ont att andas in kall luft, så då gör jag samma sak när jag promenerar. Ska påpekas att jag förstår att det är ett tecken på att jag inte är frisk i kroppen, så det rör sig bara om promenader och jag tar inte ut mig på dem. Får dessutom bromsmedicin som förmodligen kommer göra att jag blir sjuk oftare, vilket fått mig att tänka att det här kanske är en vettig investering.

Jag använder airtrim (mask) som värmer upp inandningsluften genom ett filter. Utan masken så måste jag vid kyla tänka på att bara andas in genom näsan för att luften ska hinna värmas upp innan den når luftrören.

Ja jag använder en "grisnäsa". Förra vintern var det ner till -30 och då kan jag knappt andas utomhus. Jag har astma. Jag tycker det var den bästa investering jag gjort faktiskt. Helt underbar när det är kallt. Och jag bor i Norrland så här blir det kallt. Jag använder den vid promenader t ex. Springer inte när det är så kallt även om det skulle gå utmärkt med en sådan mask.

Gjorde lumpen i Arvidsjaur och där löptränade vi i -23 grader och ingen hade mask så det funkar bevisligen. Kanske är det renare/torrare luft där ?

Jag har en lungplus som jag använde för några år sedan när jag tränade inför Vasaloppet.

Märkte stor skillnad på mina luftrör! Var inte så förtjust i själva apparaten, det bildas massor med dreggel så du ser ut som en av de där elitåkarna som har isdreggel på hela bröstet/magen :yuck: fördelen är att den går att ha i ett band runt halsen och spotta ut när du inte vill ha den. Inget krångel alltså

En lungsjuk släkting fick en jättesmidig pryl genom vården. Hen hade väldigt lite lungkapacitet så den borde ju ha varit lätt att andas genom. Tyvärr vet jag inte vad det var för grej, annat än att hen fått den genom vården. Kanske värt att ringa vårdcentralen och fråga?

Jag använder airtrim (mask) som värmer upp inandningsluften genom ett filter. Utan masken så måste jag vid kyla tänka på att bara andas in genom näsan för att luften ska hinna värmas upp innan den når luftrören.

Det är precis en sådan jag kollat på. Jag vet dock inte om det är överkurs eftersom att jag inte är astmatiker eller på annat vis lungsjuk. Det känns bara inte optimalt att löpträna när det sjunker under tio minus. Och så vet jag ju med mig att mitt immunförsvar är nedsänkt på grund av medicinering med en ökad risk för opportunistiska infektioner, så jag räknade med att få en och annan lunginflammation genom åren.

En lungsjuk släkting fick en jättesmidig pryl genom vården. Hen hade väldigt lite lungkapacitet så den borde ju ha varit lätt att andas genom. Tyvärr vet jag inte vad det var för grej, annat än att hen fått den genom vården. Kanske värt att ringa vårdcentralen och fråga?

Jag är inte lungsjuk, så jag tror att det vore svårt :)

Det är precis en sådan jag kollat på. Jag vet dock inte om det är överkurs eftersom att jag inte är astmatiker eller på annat vis lungsjuk. Det känns bara inte optimalt att löpträna när det sjunker under tio minus. Och så vet jag ju med mig att mitt immunförsvar är nedsänkt på grund av medicinering med en ökad risk för opportunistiska infektioner, så jag räknade med att få en och annan lunginflammation genom åren.

Jag vet många som använder Airtrim när de utför ansträngande aktiviteter när det är kallt, och ingen av dem är - så vitt jag vet - varken astmatiker eller sjuka på annat sätt. Så jag tycker absolut inte att det är överkurs, allt som gör det skönare att vara ute när det är kallt är en bra grej i min bok. :D

Jag vet många som använder Airtrim när de utför ansträngande aktiviteter när det är kallt, och ingen av dem är - så vitt jag vet - varken astmatiker eller sjuka på annat sätt. Så jag tycker absolut inte att det är överkurs, allt som gör det skönare att vara ute när det är kallt är en bra grej i min bok. :D

Isf låter det kanske lite rimligare! Det blir säkert en sådan så småningom. Eller hyfsat snart beroende på hur länge min skit i luftvägarna håller på och hur kallt det blir ;)

Isf låter det kanske lite rimligare! Det blir säkert en sådan så småningom. Eller hyfsat snart beroende på hur länge min skit i luftvägarna håller på och hur kallt det blir ;)

Alltså, rimligt och rimligt. Om man inte gillar eller mår bra av kall luft och det finns en bra lösning, varför ens fundera vidare? :) Bara gör't!

Jag är inte lungsjuk, så jag tror att det vore svårt :)

Jag tänkte mer att de kanske kan hjälpa dig vidare. Ge dig förslag på någon typ av mask som kan fungera och vart du kan köpa den?
Modellen min släkting använde var väldigt simpel, som något slags munskydd med nät på. Inget avancerat.

Funderar åxo på att köpa en sådan manick då jag måste vara ute och gå för att min rygg ska fungera och i vintras så hade jag en halsduk för ansiktet och den blev fuktig av utandningsluften och nästan frösfast i ansiktet och luften man andades ut blåste upp i ögonen så dom frös åxo men har för mig att dom är rätt dyra !

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka