Andfådd häst

gnyr

Trådstartare
Hej!
Jag har en kompis vars häst (islandshäst) blir väldigt flåsig vid ridning, även lugna korta turer. Han har inte hosta eller slem (kollad), utan verkar bara ha jobbigt att andas ordentligt. Han är ganska stressad av sig, vet inte om det beror på andningen.
Nu har han stått på vila, men han var så här även när han var i bra kondition. Han är lite överviktig, väldigt svankryggig (har varit så jämt, är alltså inte felriden), 9 år. Han har fått ventipulmin tidigare, vilket han reagerade bra på.

Han ska undersökas, men jag tycker det skulle vara intressant att höra era teorier?

Sv: Andfådd häst

skulle tro att det är copd alltså typ KOL för hästar, men det kan ju vara annat med, men symptomen låter lika.

Sv: Andfådd häst

Innan jag hann ner till raden Ventipulmin och att han reagerat positivt på det så var min tanke, inte så konstigt med stressad häst. Har själv haft en häst som pustade, stånkade och stönade främst när kraven ökade eller när hon stressade upp sig. Sonen är likadan, men låter mest när kraven ökar då han egentligen inte är en särskilt stressad typ.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
839
Senast: ryujaneiro
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 959
Senast: mars
·
Hästvård Jag vill bolla lite med er som har eller har haft en häst med problem med luftvägarna. Eller bara på något sätt har erfarenhet eller...
Svar
6
· Visningar
1 272
Senast: Miikan89
·
Hästvård Idag var jag på evidensia med ena hästen som haft besvär av hosta och varit extra flåsig vid ridningen sen några veckor tillbaka. Efter...
Svar
0
· Visningar
701
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka