andfådd häst, är det värmen`?

K

Kity

Vår skimmel andas häftigt mitt på dagen när hon står i hagen. Kan det bero på värmen? Hon står i solen fastän att det finns skugga. Näsborrarna är vidöppna och hon bukandas. Jag kan inte minnas att det varit så tidigigare somrar. Det konstiga är att när hon får röra på sig så går det över. Hon har inga andra symtom, förutom att hon är trött då hon går på dygnet runtbete. I går tempade jag henne men hon hade bara 36,9 gr. Hon är 50% halvblod och 25% Arab.
Är det någon som har upplevt något liknande? Hon andas bara så här när det är varmt.

Sv: andfådd häst, är det värmen`?

Varför inte stalla in Din häst på dagarna i boxen och spola av den?

Njae, det finns inget stall där hon går på dygnet runt bete, men vi har spolat av henne. Förra sommaren var det också varmt men då andades hon inte på detta sättet.....Har svårt att tänka mig någon annnan anledning än värmen. Tänkte höra om någon har liknande erafarenhet?

Kity skrev:
Njae, det finns inget stall där hon går på dygnet runt bete, men vi har spolat av henne. Förra sommaren var det också varmt men då andades hon inte på detta sättet.....Har svårt att tänka mig någon annnan anledning än värmen. Tänkte höra om någon har liknande erafarenhet?

Min pålla gör också det nu. Hon har inte gjort det innan heller. Men det är ju extremt varmt just nu. Kanske pga det. Förra sommaren var ju svalare. Kan tyvärr inte heller stalla in min just nu. Dessutom vill jag inte spola henne för mkt för då blir det ju mer blinningar på henne plus att jag inte kan ta på henne flugmedel när hon är blöt. Hoppas det blir svalare snart. :(

Ska tvätta henne ordentligt imån då hennes päls är lite svettig pga värmen också. Men annars är väl det bästa om man kan ha pållen inne/spola av dom mitt på dagen.

/Maria - som snart smälter

Glömde säga att min pålle är snart 20 så det kan ju vara ålder + värme om din häst också är lite äldre.

/Maria

Givetvis(?) så ser du till att det finns obegränsat med FRÄSCHT vatten dygnet runt till din häst... och glöm inte saltstenen!!!

ancan skrev:
Givetvis(?) så ser du till att det finns obegränsat med FRÄSCHT vatten dygnet runt till din häst... och glöm inte saltstenen!!!

Eh ja. Varför var det riktat till mig? Klart hon har vatten och saltsten i hagen. :eek:

/Maria

Har den ordentligt med skugga i hagen?Skugga å vatten är otroligt viktigt.

Jag läste en intressant artikel i kuskbladet om hästarnas AC. Luftrummet mellan näsborrarna och öronen kyler ner bodet som är på väg till hjärnan när hästen andas häftigt vid hårt arbete tex. Detta är grymt viktigt för att alla enzymer ska fungera i hjärnan. Så när det är så jäkla varmt som det är nu kommer ju hästen upp i en temperatur som det på vintern krävs en stunds arbete för så då är det ju inte så konstigt om dom använder sig av detta för att kyla ner blodet.

Intressant fakta, tänk vad man lär sig.

Skugga är ett kapitel för sig. Vi eftersträvar så hårt att det ska finas skugga, men inte sjutton går de där fyrbeningarna och ställer sig i den :devil: Nej, då står de hellre rakt upp och ner i värsta gasset och flämtar, vilket även min pålla gör.

Apo

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka