Andas avgaser

AgentCarter

Trådstartare
Så sambon stod och andades in dieselavgaser under en timme.
Har ont i huvudet och känner sig febrig (ligger och skakar), hur orolig ska jag vara?
Fick huvudvärk av avgaserna efter ca en halvtimme men stod där en halvtimme till.

(ja det var korkat osv)

Så sambon stod och andades in dieselavgaser under en timme.
Har ont i huvudet och känner sig febrig (ligger och skakar), hur orolig ska jag vara?
Fick huvudvärk av avgaserna efter ca en halvtimme men stod där en halvtimme till.

(ja det var korkat osv)

Jag har varit med om en kolmonoxidförgiftning orsakad av dieselavgaser. Det är inget man skojar med. Lite svart-vitt och fyrkantigt förklarat så märker du inte ett skit och så dör du :crazy:.

Jag somnade av avgaserna från motorn, vaknade upp (blev väckt) efter ett tag och hann gå några hundra meter innan jag stupade handlöst med ansiktet i leran och var väck. Ilfart i ambulans, medvetslös fram och tillbaka i nån timme, sträng övervakning med artärblodprov (djupt inne i handlederna) en gång i timme och syrgas i näsan. Inte så mycket utöver det man kan göra, utom att hålla tummarna ;). Efter 10-12 timmar hade syret i mitt blod kämpat sig tillbaka och vunnit över kolmonoxiden, så då fick jag åka hem med armarna fulla av blåmärken och rätt allvarlig dödsångest efter nära-döden-traumat. Idag, 10 år senare, får jag fortfarande ångest av en del saker som har med gas, bränder eller explosioner att göra.

Håll iaf koll på att sambon inte blir trött och slö, om han nu vägrar alla andra åtgärder.

Det är ju inte för intet man ibland hör CO kallas för 'the silent killer' :crazy:.

edit: Det var alltså en olycka och inte medveten kolmonoxidförgiftining jag råkade ut för, ifll texten eventuellt kunde missförstås!!

Jag har varit med om en kolmonoxidförgiftning orsakad av dieselavgaser. Det är inget man skojar med. Lite svart-vitt och fyrkantigt förklarat så märker du inte ett skit och så dör du :crazy:.

Jag somnade av avgaserna från motorn, vaknade upp (blev väckt) efter ett tag och hann gå några hundra meter innan jag stupade handlöst med ansiktet i leran och var väck. Ilfart i ambulans, medvetslös fram och tillbaka i nån timme, sträng övervakning med artärblodprov (djupt inne i handlederna) en gång i timme och syrgas i näsan. Inte så mycket utöver det man kan göra, utom att hålla tummarna ;). Efter 10-12 timmar hade syret i mitt blod kämpat sig tillbaka och vunnit över kolmonoxiden, så då fick jag åka hem med armarna fulla av blåmärken och rätt allvarlig dödsångest efter nära-döden-traumat. Idag, 10 år senare, får jag fortfarande ångest av en del saker som har med gas, bränder eller explosioner att göra.

Håll iaf koll på att sambon inte blir trött och slö, om han nu vägrar alla andra åtgärder.

Det är ju inte för intet man ibland hör CO kallas för 'the silent killer' :crazy:.
Usch vilken upplevelse! Tur att de gick så bra.

Det hände under dagen så känns som att det vore ordentligt co2 förgiftning så borde han redan tappat av.
Han kan ha blivit smittad av sonens virus med, men jag tycker det är lite lång inkubationstid.

Men hindrar han dig från att ringa, eller hur menar du?
De brukar inte tycka om när man ringer i någon annans ställe. Och samtidigt känner jag att han är en vuxen man och om han tar dumma beslut är det faktiskt upp till honom.
Sen har jag också kontaktat min nästan sjuksköterska vän som inte tror febern och avgas andning har något med varandra att göra, utan han har troligtvis fått en barnsjukdom då han inte gick på dagis.

De brukar inte tycka om när man ringer i någon annans ställe. Och samtidigt känner jag att han är en vuxen man och om han tar dumma beslut är det faktiskt upp till honom.
Sen har jag också kontaktat min nästan sjuksköterska vän som inte tror febern och avgas andning har något med varandra att göra, utan han har troligtvis fått en barnsjukdom då han inte gick på dagis.

OK...

Jag tror inte jag hade tänkt som du i det läget, men å andra sidan är det du som har hela bilden.

OK...

Jag tror inte jag hade tänkt som du i det läget, men å andra sidan är det du som har hela bilden.
Nej, min kompis är i princip färdig så räknas typ som 1177.
Sen ska det erkännas att jag är trött på detta vägrar gå till doktorn, även fast det finns en del problem.
Feber är inget koldioxidförgiftnings symptom heller så imorgon lär han vara fylld med blåsor
(lär sitta uppe och hålla koll på honom ett bra tag till dock)

Jag hade ringt 1177 för en opartisk rådgivning. De har dessutom tillgång till en hel del information, jämfört med en "i princip färdig" när de är på plats.
Och jo, du kan absolut ringa och rådfråga åt någon annan.
Det där med att det samtidigt dyker upp en "barnsjukdom" kan ju också vara något att fråga om.
Jag hade inte släppt det så enkelt.

Jag hade ringt 1177 för en opartisk rådgivning. De har dessutom tillgång till en hel del information, jämfört med en "i princip färdig" när de är på plats.
Och jo, du kan absolut ringa och rådfråga åt någon annan.
Det där med att det samtidigt dyker upp en "barnsjukdom" kan ju också vara något att fråga om.
Jag hade inte släppt det så enkelt.
Jag kan men de är inte glada åt det (gjort det innan)
Information är ungefär samma som i böckerna, de kan dock söka på symptom (sett programmet när jag hade praktik på vc nyligen)
Vår son har haft höstblåsor (en barnsjukdom som dock en hel del missat) denna veckan så helt plötsligt är det inte ändå. Min sambo har inte ens haft vattenkoppor så missat en hel del sådana sjukdomar och har varit en hel del sjuk sen barnet började på dagis.
Sen tror jag nog att han har haft en lättare förgiftning men hans andning är fin och jämn trots febern och bra ansiktsfärg så jag är inte så orolig längre. Vilket jag var när jag startade denna tråd.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 070
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 393
Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: movi
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
686
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama