Anatomifråga

majola

Trådstartare
Vad heter bursan som sitter vid hästens karled?

Hur behandlas en inflammation i den och vad kan det bero på?

Sv: Anatomifråga

Hej
Jag minns ingen bursa i det området och hittar ingen avbildad i den litteratur jag har. Det behöver inte betyda att den inte finns, bara att min litteratur inte är tillräckligt detaljerad. Det finns en bursa under strålbenet (navicular bursa eller podotrochleara bursan) men den är ju knappast i karleden. Från dissektionsövningar minns jag att ytliga böjsenan bildar en ring runt den djupa böjsenan och en bit ned i höjd med kronleden finns som en ficka i denna vävnadsstruktur som fungerar som en slemsäck och dämpning mellan senorna, dvs har funktion som en bursa utan att vara helt tillsluten. Det kan vara den du menar. Den finns inte namngiven i min litteratur. Jag ska dissekera igen i nästa vecka och ska då kolla mer exakt.

Om någon annan här vet mer så vore jag tacksam för upplysning
mvh
Lejonelle

Jag antar med den beskrivningen att det är kotsenskidan som avses.

Oftast är det lättare att upptäcka en galla i den övre delen, ovanför kotan, men en van hand känner även när den är fylld i karledsområdet.

Någon annan bursa finns mig veterligen inte som kan kännas karledsområdet. Ljusgrönt på bilden visar var kotsenskidan går innanför ligamenten:

th_kotsenskidanKopie.jpg

Ja, det måste vara det som avses.

Hästen har en svampig svullnad där den röda pilen är och var en ynkans aning ifylld ovanför kotan (blått streck). Blev dock klarare där uppe efter ca 15 minuters promenad.

Stod på min beridares inrådan på box med kylbandage igår och är idag en aningens bättre (men svullnaden finns kvar). Han föreslog hagvila idag och arbete imorgon för att se hur hästen reagerar på det (förstås veterinär på måndag om den blir sämre/inte bättre). Den är inte öm eller halt.

minbild.jpg

Då är det säkert kotsenskidan som är fylld. Är det fram eller bakben det gäller, båda benen eller enkelsidigt?

Ok. Bra att ni är uppmärksamma på den. Eftersom den är enkelsidig är det en varningssignal, låt vet. kolla på hästen om den inte fortsätter gå ner eller om värme eller hälta upptäcks.

Jag skulle tänka extra noga med underlaget hon tränas på, se till att det inte är för djupt, löst eller dåligt fäste. Avlastar hon diagonala bakbenet? Är hon framtung?

Jag har förstått att du har beridarhjälp på henne så att hon ska bygga rätt muskler snabbt, det är jättebra! Bra också att upptäcka såna här varningssignaler tidigt, så att man kan rätta till innan det blir större problem.

Ridhusunderlaget är väldigt bra, inte halt, för hårt eller tungt. Däremot har hon ju gått med ökad arbetsbelastning i ungefär två veckor, kan hända att det blev lite för häftigt? Det har också varit taskigt underlag i hagarna (halt och lerigt plus att de är väldigt kuperade).

Hon är egentligen svagast i samma sidas bakben, inte det diagonala. Framtung - jovars. Hon är svag och visar tappra tendenser till att peta in bakbenen under kroppen men orkar inte riktigt. Det är det vi jobbar på. :smirk:

Tack för din hjälp! :bow:

Ska jag fortsätta att kyla området efter arbete?

Det var ju skönt att jag inte var fullständigt ute och cyklade, jag kunde för mitt liv inte hitta någon bursa där :)
Lejonelle

Jag skulle ha kylt vidare efter arbete om det var min häst! :)

majola skrev:
Däremot har hon ju gått med ökad arbetsbelastning i ungefär två veckor, kan hända att det blev lite för häftigt? Det har också varit taskigt underlag i hagarna (halt och lerigt plus att de är väldigt kuperade).
Kan vara vilket som av dessa anledningar, möjliga allihop - eller något annat som inte visat sig än....
Jag skulle se till att röra på henne i alla fall så länge fyllnaden går nedåt och inga andra tecken ses, kanske korta arbetspassen så att man slutar innan hon blir trött muskulärt och börjar belasta sånt hon inte ska.

Ja, och förresten. Han kallade det för Schleimbeutel (det var ju därför jag översatte med bursa). Vad heter kotsenskidan på tyska?

I litteratur jag har kallas den : Distale, gemeinsame Sehnenscheide eller Fesselbeugesehnenscheide ... Tungvrickare! :D

Jag tror det blir bättre. De stod inne rätt mycket igår, först på grund av hettan och sedan blev det ju storm. Imorse var benet lite ifyllt, men när jag lett henne 5-10 minuter kändes det knappt någonting i karleden och efter ungefär en halvtimmes longering var benet helt klart. Visar inget som helst obehag vid arbete heller.

Jag kylde med vatten efteråt och satt på lite Tensolvet. Hoppas att det håller i sig nu!

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
857
Senast: Fiorano
·
Hästvård Behandlar hästen med TENS i rehabsyfte, hyr just nu en i 3 veckor, de rekommenderar att köpa en själv, jag googlar och blir inte klok...
Svar
0
· Visningar
325
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
422
Hästvård Hej, min häst upptäcktes ha hovledsinflammation hos veterinären för 2 veckor sen. Blev sprutad och fick metacam i 10 dagar. Hon är nu...
Svar
1
· Visningar
338
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama