Anaplasma - värden och hur har diagnos ställts?

Anna Lilja

Trådstartare
Ni som fått diagnos anaplasma på er häst, hur har diagnos ställts och hur har ev blodvärden sett ut?
Tack på förhand!

Min ena står tyvärr med anaplasma just nu. Diagnosen ställdes på symptomen som tyvärr är klockrena och hon har förhöjda infektionsvärden. PCR-resultaten är inte klara än.

Min ena står tyvärr med anaplasma just nu. Diagnosen ställdes på symptomen som tyvärr är klockrena och hon har förhöjda infektionsvärden. PCR-resultaten är inte klara än.
Beklagar! Vad har hästen för symptom och vad är det för infektionsvärden som är höga? Har någon behandling satts in / diskuterats?
Tack på förhand!

Minns inte värden men när min hade det startade veterinären behandling med bredspektrum-antibiotika direkt (på grund av symptomen). Sen kom PCR-resultat någon dag senare som bekräftade. Blev en vecka eller så med veterinär varje dag för att ge antibiotika, hästen fick det direkt in i blodet och inte muskel.

Hästen hade hög feber och vinglig gång, framför allt bak och anaplasma var inte ovanligt i området (har lärt mig att det kan variera med vart man bor, hur vanligt det är).

Beklagar! Vad har hästen för symptom och vad är det för infektionsvärden som är höga? Har någon behandling satts in / diskuterats?
Tack på förhand!
Hon hade hög feber, 40,3, lätt vinglig, mycket svullna ben, dålig aptit, nedsatt allmäntillstånd, andningsfrekvensen var 56 och hon hade också gulaktiga slemhinnor. De vita blodkropparna låg på 42, referensvärde 6-9. Hon får inflammationshämmande (vilket är förstahandsvalet idag då antibiotikabehandlingen slår ut magen undviker man det om det går) och redan dagen efter det sattes in var hon nästintill feberfri. Andningsfrekvensen var morgonen efter behandlingen sattes in 12, mycket piggare och större aptit. Hon har idag nästintill normaltemp (pendlar mellan 37,2-37,5, normaltemp 37) normal aptit , svullnaden i benen är borta, vingligheten är borta och även om hon inte är helt som vanligt så är hon så mycket piggare.

Hon hade hög feber, 40,3, lätt vinglig, mycket svullna ben, dålig aptit, nedsatt allmäntillstånd, andningsfrekvensen var 56 och hon hade också gulaktiga slemhinnor. De vita blodkropparna låg på 42, referensvärde 6-9. Hon får inflammationshämmande (vilket är förstahandsvalet idag då antibiotikabehandlingen slår ut magen undviker man det om det går) och redan dagen efter det sattes in var hon nästintill feberfri. Andningsfrekvensen var morgonen efter behandlingen sattes in 12, mycket piggare och större aptit. Hon har idag nästintill normaltemp (pendlar mellan 37,2-37,5, normaltemp 37) normal aptit , svullnaden i benen är borta, vingligheten är borta och även om hon inte är helt som vanligt så är hon så mycket piggare.
Usch, det där lät inget vidare, men klockrena symptom utifrån vad som finns beskrivet om symptom. Är det även taget Serologisk analys dvs har du fått något antikroppsvärde / titrar? Håller tummarna för att din häst blir helt frisk!

Usch, det där lät inget vidare, men klockrena symptom utifrån vad som finns beskrivet om symptom. Är det även taget Serologisk analys dvs har du fått något antikroppsvärde / titrar? Håller tummarna för att din häst blir helt frisk!
Det var verkligen så vidrigt och insjuknandet gick enormt snabbt. Tempen höjdes mer än en grad på en timme. Då symptomen var så klockrena och hon svarade så snabbt på behandlingen kom jag och veterinären överens om att inte skicka något PCR-prov. Det kändes helt enkelt onödigt då symptomen var så klockrena. Jag hade missförstått veterinären och trodde de redan var skickade vilket de inte var.

Tack! Det hoppas verkligen jag med.

Liknande trådar

Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
483
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Det är så mycket diskussioner om tillskott hit och tillskott dit, men jag hade velat skicka in ett tex träckprov för att checka av...
2
Svar
33
· Visningar
2 322
Senast: skiesabove
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 535
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 445
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar