Anaplasma – konvalecens

Förstår att alla fall är olika, men menas då från första symptom eller från att hästen fått feber? Min häst hade en konstig stelhet en vecka innan som sitter kvar än trots att vi behandlat och han va feberfri efter en dag. Funderar på om det behöver kollas upp eller om jag ska ha is i magen och tänka att det släpper och hängde ihop med anaplasma..
Vår fick första symptomen under helgen (stoppade huvudet under armen på mig på lördagen, människor har huvudvärk som första symptom ofta, på hästar finns inte huvudvärk som möjligt att diagnosticera). På tisdagen fick han feber och på onsdagen ringde vi veterinär då han hade kolikliknande symptom också.

Z behandlades två gånger om dagen i fem-sju dagar (om jag minns rätt) med bredspectrumsAntibiotika och blev snabbt bättre. Minns inte att han var stel, mer än vanligt, men han hade spatt så han var till och från lite stelare och var inte jätterörlig även när han inte hade skov. Han fick också gastrogard då han var en magsårshäst. Det är det enda som var speciellt med behandlingen när jag tänker tillbaka på den, men det var ju 10 år sen så jag minns inte allt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag håller på att bli tokig över detta. Förra året gick jag omkull med min häst (väldigt otippat då hon är väldigt säker på sina...
Svar
1
· Visningar
1 195
Senast: trollmamma
·
Hästvård Skrev ju ett inlägg här för en knapp vecka sen ang hög feber på mitt sto, det visade sig vara anaplasma, behandling startades dag 2 av...
Svar
4
· Visningar
3 766
Senast: Shudde
·
Avel Mitt 12åriga sto som jag köpte i våras hade i onsdags jämntjocka svullna bakben, jag blev genast lite misstänksam och tog temp, 39,9...
Svar
14
· Visningar
2 345
Senast: Corax
·
C
Hästvård hästen min blev akut dålig i lördags kväll. han fick plötsligt väldigt hög feber, över 41 grader, va hängig, slö, stel, ovillig att röra...
Svar
10
· Visningar
1 296
Senast: majja22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama