Analysvärden

T

tekar

Ska nu beställa hösilage och har två olika alternativ att välja på (om jag skall köpa från samma ställe som förra året ....). Kvoten är inte hög på något av alternativen, men vilket är att föredra? Det med högre smbrp och lägre MJ?

Alt 1
Smbrp: 26
MJ: 6,0
TS: 62

Alt 2
Smbrp: 33
MJ: 7,2
TS: 73

Har halvblod + nordsvensk, 2 åringar.

Sv: Analysvärden

jag hade tagit det lite torrare hösilaget trots att det har lite sämre värden. För med unga hästar vill man att de ska få i sig mkt. O med ett blötare hösilage får de inte i sig lika mkt innan de blir mätta. Men värdena e verkligen inte bra, så det går nog åt en del lusern eller liknande.

Sv: Analysvärden

yngre hästar behöver ju ha mer protein för att dom växer osv. sen beror det ju på hur stor kostnad man vill lägga på kraftfoder för att komplitera upp. kan bli billigare att köpa hö med mer protein å sen lägga till energi än tvärtom??

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
445
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
646
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 264
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 229
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama