Analysera- inte så himla lätt

Ellyne

Trådstartare
Jag har skickat in en analys som jag väntar svar på, det gäller hösilage.
Jag ville få analysen innan hela leveransen, därför fick vi hem EN bal av årets (fjolårets inte slut än)- det går åt för långsamt för att kunna göra hål i plasten på fler (få hästar i stallet).
Det kommer vara fri tillgång i hagen, så jag kommer inte räkna ut en exakt foderstat men jag ville ändå göra analys för att få veta ungefärligt värde. Därför tog jag risken att ta analys på endast en bal.

Jag vet inte om jag kommer få ångra mig. :crazy:

Lite funderingar över det här:
- Efterssom provet uppenbarligen inte är representativt undrar jag vilket värde som kan vara minst pålitligt? MJ, protein eller mineraler eller alla? Jag har en känsla av att mineralerna kan stämma rätt bra, men jag kan ju missta mig. Om (eller snarare när) jag ska analysera om vore det skönt (läs:billigare) att ta på bara Mj och protein... :angel:
- Hittade inte ett enda blad eller klöver i mitt prov?? Tog mest från ytterkanterna på balen, har det betydelse?
-Ni som skickat in ett prov på EN bal, har ni fått ett "korrekt" resultat? Dvs om ni tagit flera analyser.

Sv: Analysera- inte så himla lätt

Protein brukar fela ganska friskt, sällan energin. Man bör ta låångt inne i balen för att det ska bli så representativt som möjligt. Jag analyserade i ett stall en gång 1 ensilagebal. Hade noll möjlighet att ta från fler, dessutom ville ingen annan analysera...vet inte om det blev jättebra, men jag fick ju åtminstone nåt att gå på. Stallägaren köpte av samma bonde, men ingen aning om det kom från samma lägda.

Jag kommer också bara kunna analysera en bal -eftersom inte leverantören har analyserat själv. Jag tänker också att det blir en fingervisning iallfall och även om man analyserar många balar så kan det ju skilja från bal till bal så... Bättre än inget!
Protein ger jag ändå i överkant till mina hästar, hellre för mycket än för lite så att säga.

Funderar dock också lite på hur representativ mineralanalysen är och hur jag ska göra med mineralgivan.... Det blir ju en gissningslek hur man än gör :crazy:

Båda: Tack för era svar. Nu är jag lite lugnare. Jag har fått analyssvaret och det var helt ok värden. Om det finns mer baljväxter längre in i balen (?) så är det bara positivt att det höjer proteinet lite, men det var ändå ett ok värde. Jag tycker att det är bättre att ha en lite osäker analys än ingen alls! Nu kommer hon ändå äta mer än behovet pga fri tillgång i hagen, så brist tror jag inte det ska bli. Ska dock räkna lite mer ordentligt och ffa på mineralerna, för där var det rätt mkt obalans ca/p...

Jag fick tipset här inne förra året (när jag också bara kunde öppna en bal åt gången) att man kan ta ett prov ytterst på balen och ett längst in i balen (vid rundbalar) då har man fått prov från 2 ställen med några meters mellanrum av åkern, sedan fryser man in detta. När nästa bal öppnas gör man på samma sätt och har då fyra prov. Frys in. Upprepa från lämpigt antal balar och skicka sedan tillsammans för analys.
Detta tar givetvis lite längre tid och man fodrar ett tag i blindo, men får sedan ett representativt värde :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 903
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej alla duktiga här.. Är lite villrådig och tvekade för att skriva detta då det känns så självklart med analys av sitt hö att det känns...
Svar
7
· Visningar
1 315
Senast: Sara75
·
Foder & Strö Hej! Vi har ett lite komplicerat problem i vårt stall. Stallägaren tillhandahåller egenproducerat hö. I september förra året reagerade...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 336
Senast: AnnDerry
·
Foder & Strö Sitter med ett kg hö i frysen nu och vet inte vart jag ska skicka det :o. Höet kom väldigt plötsligt då bonden ringde igår och frågade...
Svar
7
· Visningar
1 058

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka