Analysera eller inte?

Ingela_S

Trådstartare
En kort fråga: hade ni brytt er om att analysera hösilage som hästen kommer att äta i 2, max 3, månader? Eller det är bättre/billigare/lättare att ösa på extra protein för säkerhets skull och strunta i analysen?

Bakgrunden är alltså att vi haft hästarna på hö sen betet började tryta, men stallägaren har köpt hem hösilage som vi ska börja ge nu och fram till att det blir för kort hållbarhet på balarna pga värme. (Det är bara två hästar och 5 får som äter, så en bal varar i flera dagar.) Det här "slutdatumet" är ju högst osäkert, det kan ju bli alldeles för varmt redan i april om det vill sig... Eller så kan de fortsätta äta hösilage ända till betessläppet.

Hösilaget är oanalyserat. Höet som vi haft hittills har jag analyserat själv och jag försöker alltid räkna ut en hyfsad foderstat till min häst. Han klarar sig inte på en kvot lägre än 6 och har ett lite högre proteinbehov än tabellhästen. Och ju mer jag räknar, desto mer nojjig blir jag över att fodra oanalyserat.

Men, om jag skulle välja att analysera så tar det ju evigheter innan jag har samlat ihop prover från tillräckligt många balar. Läste nånstans att man borde kunna ta två prover från samma bal, ett i början och ett i slutet, eftersom traktorn har kört en bra bit över fältet för att få ihop gräs till en hel bal.

Så skulle jag kunna göra så? Att jag tar två prover från samma bal, väntar tills jag har prover från två eller tre balar och skickar in det till analys. Är det bättre än inget eller blir det för osäkert? Risken är ju att vi hinner sluta med hösilaget innan jag hunnit få ihop ett vanligt prov från 5-6 balar...

Hur hade ni gjort? Hjälp en velig människa att bestämma sig. :p

(Kan tillägga att vi gjorde på precis samma sätt förra året och jag struntade då i analys. Sen visade det sig att hästarna kunde äta hösilaget ända till betessläppet, dvs längre än jag trott, och min häst blev smällfet och jag misstänker att han även lade grunden till en proteinbrist som visade sig redan en månad in på betet.)

Sv: Analysera eller inte?

Handen på hjärtat så hade jag inte analyserat. Fast det är knappt så man vågar erkänna det :o

Jag tycker det är lite överkurs med att analysera (nu blir jag väl påhoppad). Jag har inte analyserat någon hösort som min häst ätit (har fått lov att byta ett par gång sedan jag köpte honom i maj p.g.a. en dålig sommar som gjort att bönderna fått slut på hö). Jag tycker man mer eller mindre kan utgå från "standardgivan" på fodersäcken man har, och sen helt enkelt prova sig fram. Jag tycker kanske att du borde reagerat lite innan hästen blev smällfet, och reglerat givan lite tidigare. Hur märkte du av proteinunderskott?

kan ju tillägga också att min häst har lagt på sig ett fint och jämt hull,byggt mycket muskler och fått bättre hovar, bara av att jag varit uppmärksam på vad som ska ändras och vad som verkar fattas. Visst kan hästar få brist på någonting ändå, men jag tror också att även om man har analys på höt och har räknat ut foderstata en jättenoga så finns många individuella skillnader mellan olika hästar, som din t.ex. som behövde extra protein. Den kan med andra ord få brister även vid analysarbete.

Försök ta reda på lite mer om det.
Förstaskörd?
Andraskörd?
I år lär du kunna räkna med att förstaskörden inte har tillräckligt med protein.
En andraskörd som ser späd o inte förväxt kan tom ha "för mycket protein". Men det kan du ev märka på urinen. Mer kväve in = mer ammoniak i boxen.
Börja ta prover o frys in. Ta 2 prover per bal. Bestäm dig senare för om du vill analysera eller inte beroende på vad du kan se på fodret o hästen.
(Jag vet att man inte kan se exakt men med årets usla siffror i bakfickan kan man ju gissa)

Personligen hade jag analyserat. De hundralapparna kan du få tillbaka på att slippa fodra extra.
// Linda

SaraXX: Haha, det är lite min tanke också.

EmiBlue: Jag är lite nybörjare på det här med foder, och alla tre gånger som min häst ätit oanalyserat så har han fått proteinbrist. Det märks tydligt på att han får en större mage (bukig) och tappar muskler i överlinjen. Som här (ignorera mig):

28295714.jpg

Självklart borde jag reglerat givan när hästen lade på sig för mycket, men jag visste inte riktigt vad jag skulle dra ner på. Han fick minigivan av TS och åt bara hösilage plus halm (sysselsättning) och lite lusern för att försöka balansera upp halmen. Hästar kan (väl?) bli feta av för mycket protein, så jag visste inte om jag skulle ge mer eller mindre lusern för att få ner honom i vikt. Så här i efterhand skulle jag nog behövt byta ut lite av hösilaget mot mer lusern, men det är lätt att vara efterklok.

Visst kan hästarna få brister även vid analys, det är ju en del av uträkningen. Väldigt få hästar passar i tabeller, men den stora fördelen är att när du väl justerat tabellvärdena så de passar just din häst så vet du ju till nästa gång vad du ska lägga hästen på för värden. Och det är betydligt lättare att träffa rätt om man vet värdena på grovfodret också.

Mahlmt: Vet inte så mycket om det, tyvärr. Den balen som vi har öppnat är snustorr, rätt så grova strån men vissa partier verkar vara finare strån och lite blad.

En analys kostar ju inte så mycket i år, så det lutar nog åt att jag skickar in en. Men jag ska hålla koll på hästen så länge tills jag fått ihop mina prover och bestämt mig för analys eller inte.

Liknande trådar

Foder & Strö Ja, det är väl inte höst än. Men snart så! Då flyttar mina hästar till vinterlösdriften och börjar fodras med hösilage. Jag tycker det...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 314
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 569
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 500
Senast: Irival
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 559
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama