Analysen har kommit

N

nalle

..bättre sent än aldrig...
Vill någon hjälpa mig med 3 st foderstater??
Analysen:
TS 84%
Smältbart protein 30 g/kg foder
Energi 8.0 g/kg foder
Ca 1.9
P 1,5
Mg 0,8
Kalium 10,1

Häst nr 1:
Shiresto 2 år, ca 165 cm Hon får nu havre, betfor, kli, lucern, mineraler, kalk, olja, vitlökspulver. Hö ca 14 kg/dag

Häst nr 2:
Shettissto, 6 år, ca 95 cm, överviktig, ska börja motioneras. Hon får betfor,kli,alger, morötter. Vet ej hur mkt hö hon har ätit.

Häst nr 3:
Shettissto, 9 år, ca 98 cm. Haft föl i somras=lite tunn nu. Hon har ätit krafft groov ca 0.5 kg och hö ca 5-6kg.

Är det ngt mer ni behöver veta så fråga bara!
Tacksam för hjälp! :rofl:
 
Skriv ned nuvarande foderstater i kg så är det lättare att hjälpa till.

Vad väger hästarna?

Äter de halm?

mvh Jessica
 
Ok.
Häst nr 1 får/dag:
14 kg hö
1,9 kg havre
0,8 kg betfor
0,7 kg lucernpellets
0.3 kg kli
90 g mineraler Ca/P kvot 4.7
1 msk kalk
1 dl foderolja (Hedemoraolja)
2 msk vitlökspulver
ca 0,5 kg morötter
Hon väger nog ca 700 kg och står på halm (vet ej om hon äter det) är fin i hull och päls. Går promenader ca 3ggr/vecka.

Häst nr 2 får/dag:
100 g betfor
75 g kli
ca 300 g morötter
0,5 dl alger
äter kanske ca 5 kg hö, står på halm men går över till spån på lördag.
Hon väger enligt viktband 230 kg och är 95 cm hög. Motioneras ej nu men så fort väglaget tillåter ska jag börja köra henne regelbundet.

Häst nr 3:
Vi ska hämta henne på lördag så hon har inte ätit av vårat hö. Men ska enligt nuv. ägaren äta 5-6 kg hö och 0,5 kg krafft groov. Står på spån. Vet ej vad hon kan väga men är lite tunn just nu och får därför rättså mkt mat.

Hoppas detta hjälpte lite mer.
 
Det saknas protein i alla foderstaterna. Det behöver läggas till något proteintillskott typ soja, krafft protein, krafft breed eller likn.

Hur ser hästarna ut i hullet?

mvh Jessica
 
Är inte lucern proteinrikt?
Häst 1 är fin i hull. Häst 2 för tjock och häst 3 lite tunn.
Kan du räkna ut vad de behöver?
 
Det räcker tyvärr inte med lucern, hästarna behöver ännu mer protein. Du behöver ge 3,5 kg lucern till häst nr 1 för att du ska få tillräckligt med protein.

Shirehästen

15 kg hö
2 kg lucern
1 kg krafft breed
300 gr krafft protein
200 gr vetekli
1 dosmått Dikalciumfosfat

MJ 152 (samma MJ som gamla foderstaten)
Smrp/MJ 6,63
Ca/P 1,95
Ca/Mg 3,62

Shettis nr 1

4 kg hö
0,4 kg krafft breed
75 gr krafft protein
100 gr betfor
0,25 dosmått Dikalciumfosfat

MJ 38 (lite lägre än förut)
Smrp/MJ 6,06
Ca/P 1,6
Ca/Mg 2,8

Shettis nr 2

Lägg den här på samma foderstat som den andra shettisen till att börja med, så får vi se hur hon tar sig.

Om du ser någon oönskad förändring så återkom gärna, så kan vi justera foderstaterna om det behövs.

mvh Jessica
 
Tack för ditt svar! Kan man ge morötter ändå? Vad är Dikalciumfosfat och var kan man köpa det?
Helst hade jag ju velat fortsätta ge av de fodersorter vi använder redan men kanske komplettera med annat men det kanske inte går? Behöver shirehästen inga extra mineraler till detta? Kan jag fortsätta ge ena shettisen alger?
 
Häst nr 2 behöver alltså bantas en del. Anledningen till att jag frågar om man kan använda "vanliga" fodermedel är mestadels ekonomiskt sett sedan är jag lite emot pelletsfoder. Är inte 152 MJ för shirehästen lite mycket? Hon är väl i normalhull fast lite åt plushållet.
 
Men i både Lucernet och havren så finns det ju protein!
 
Varför just soja? det finns ju potatis protein som är mycket humanare för tjocktarmen och dess ensymer! Soja är väldigt svår smält.
 
Är du galen ska du verkligen rekomendera Soja till en shettis?? det är ju vansinne, :mad: ja om man inte vill ha fong då! :confused:
 
Liselott. Kan du ge en förklaring på ditt påstående? Varför skulle soja till en shettis ge fång? Är det något speciellt med just shettisar? Och varför skulle soja ge fång?

Det är ju så att fång beror inte på proteiner utan på en tarmstörning. Och shettisar har samma behov av protein som andra hästraser. Ett förhållande på 6:1 vad gäller protein:energi.
 
Enligt min faster som är argionom och har en mindre uppfödning så är det så. Hon säger att eftersom soja är svår smält så påvärkar det hästens tarmar och det i sin tur ger upphov till fong. Man kan tillsätta andra proteiner än just soja som jag skrev tidigare. vi ger potatisprotein lite dyrare men mycke snällare mot magen på hästen.
 
Men då borde väl soja kunna ge fång på alla raser och inte "bara" shettis??? :confused: Om sojan nu stör tarmen...

//Alice
 
Men ta och lugna ner dig lite!!!!! :mad:

Jag har inte rekommenderat soja i någon av foderstaterna. Om du tittar lite noggrannare så ser du att jag har räknat på just Krafft Protein (potatis-protein).

Om du har en liten aning om vad du gormar om så skulle du också veta att havre inte räcker till ett hö med en smrp/MJ-kvot på 3,75. Lucernhack skulle ev kunna gå men då måste man ge såna mändger att det är svårt att få hästen att äta det.

Jessica
 
Men jag har räknat på den energimängd som du skriver att hästen går på idag? :confused: Jag tycker också att 150 MJ är mycket men eftersom du skriver att hästen är lagom i hull på det så får jag ju tro på det.

Om du vill slippa pellets och protientillskott så får du nog tyvärr leta efter ett annat hö. :smirk:

mvh Jessica
 
Men om man räknar på 100 MJ till shiren då. Jag är osäker på vad hon väger men hon är 165 cm i manken och det är ju en kraftig hästras. Man ska ju kunna mäta omfånget och därefter räkna ut vikt och då ska hon bara väga 550 kg men det tror jag inte på. Någon skrev i ett annat inlägg hur man räknar ut behovet för MJ; 0,5*hästens vikt upphöjt till 0,75 och hon ska väl ha ett tillägg på 15%, då kommer hon ju inte ens upp i 100 MJ. OBS! hon har inte haft en uträknad foderstat förut.
Shettisen ska enligt det räknesättet endast ha 27 MJ. Stämmer det? Om jag ger shettisen 4 kg hö och 200 g krafft protein blir det inte skapliga värden då, 5,4 (tror jag det var)SRP/MJ??
Vad krångligt detta verkar vara, blir helt snurrig.
Jag måste alltså ge krafftprodukter för detta överhuvudtaget ska funka?? Och jag frågar en gång till, vad är dikalciumfosfat???
 
Men om hästen tidigare gått på 150, den har ju jessica räknat ut genom vad du gav tidigare, så kan du ju inte nu sänka till 100 Mj. Din häst kommer rasa i hull :crazy:

Mitt vbl käkar 140 Mj och hon behöver det för att hålla sig i fin form! Hon rids lätt och väger minst 550 kg!

Det bästa du kan göra om du vill komma billigare undan är att köpa nytt hö med bättre värden :smirk:
 
Nu har jag provat räkna lite själv. Och kom fram till:
Shiresto
14 kg hö
1 kg krafft protein
10 g foderkalk
ger 750 g srp och 124 MJ = srp/MJ=6,05
Ca/p =1,42

Shettis
4 kg hö
200 g krafft protein
ger 186 srp och 34.4 MJ= srp/MJ=5,4
Ca/P =1.27

Verkar detta helt galet eller? Srp/MJ ska ju ligga mellan 5-6 hos vuxna hästar. Ca/p mellan 1.2-1.4, gärna åt det högre hållet hos unghästar. Så har jag lärt mig det hela i alla fall. KOm gärna med kommentarer. Skulle vara skönt om man slapp fodra med "100" olika sorter. Vad kostar en säck (25 el 30 kg?)Krafft Protein ungefär, någon som vet?
 
Kvoten bör inte understiga 6 på vuxna hästar.
Kvoten hos shettisarna bör vara högre och Ca/P kvoten högre!
Krafft Protein är ju nåt av det dyraste man kan fodra med. Kostar ca 12 kr/kg :crazy:
Protein innehåller inte några vitaminer heller så det ser jag som en nackdel!

Ett förslag från mig är
14 kg hö
0,5 kg soja
1,5 kg krafft GROOV (nya)
Kalk (jag vet inte hur innehållet ser ut, men kalk behöver du)
133 Mj och en kvot på 6,1

Shettisarna
4 kg hö
0,2 kg soja
0,2 kg krafft GROOV (nya)
kalk
36 Mj, kvot på 6
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
544
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 179
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 911
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 508
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp