aiquen
Trådstartare
Ja, så kom årets hösilageanalys. Det visade sig att det är ett toppenhösilage vi har att göra med i år, verkligen, OM det inte vore för att jag har små, halvpensionerade fjordingar i behov av bantning, och inga fullblod i full träning. Så nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra.
Analysen ser i alla fall ut såhär (foder/kg):
TS: 61%
MJ: 10,4
Smrp: 148
Kvot: 14
(Mineralerna har jag inte fått än.)
Enligt mina beräkningar är mina hästar inte i behov av mer än max ungefär 45 MJ (och 270 Smrp). Det innebär att jag för att nå upp till det bara får ge mina hästar ungefär 4-5 kg hösilage/dag och att det inte är en bra foderstat förstår vem som helst. Så hur gör jag nu då?
Ska jag försöka köpa in halm också och fodra med? Vad för sorts halm i så fall och måste jag analysera den också eller finns det något slags medelvärde vad gäller halm? Eller vad kan jag annars göra?
Alla förslag tas tacksamt emot!
Analysen ser i alla fall ut såhär (foder/kg):
TS: 61%
MJ: 10,4
Smrp: 148
Kvot: 14
(Mineralerna har jag inte fått än.)
Enligt mina beräkningar är mina hästar inte i behov av mer än max ungefär 45 MJ (och 270 Smrp). Det innebär att jag för att nå upp till det bara får ge mina hästar ungefär 4-5 kg hösilage/dag och att det inte är en bra foderstat förstår vem som helst. Så hur gör jag nu då?
Ska jag försöka köpa in halm också och fodra med? Vad för sorts halm i så fall och måste jag analysera den också eller finns det något slags medelvärde vad gäller halm? Eller vad kan jag annars göra?
Alla förslag tas tacksamt emot!