Analysen gör mig till en duttare!

snigelfarmor

Trådstartare
Som rubriken antyder så har min höanalys gjort mig till mera kraftfoderduttare än vad jag var innan jag analyserade hö.

Vi har ju en unghäst som fyller 1 i juni, hingst hbl.
Han växer mycket, men som alla hbluppfödare tycker vi han är liten. 147 i manken 155 i rumpan. Vet ej om det är normalt?
Vi vill att han ska ha alla möjligheter att bli välmusklad och stor. Nu är han tunnt musklad och revbenen syns. Avmaskad.

Så till frågan. Vi får bara i honom 6 kilo om dagen av ett bra hö (85 pr och 9 MJ ts) Och enligt hippocampus program så behöver vi då tilläggsfodra med massor av kalk, extra fett och extra proteiner. Detta ger vi genom havre och lusern samt kalk 20 gram om dagen. Nu har vi även lagt till matolja för att han ska få ett extra fettlager. Det fattas fortfarande 30% kalk och Ca/P kvoten är för låg. Ge extra kalk eller ett mineralfoder står det.

Mineralfoder? Kan ett mineralfoder lösa våra problem? Just nu har han mineralsten, inget annat.

Helst vill jag ge så lite ingredienser som möjligt så det blir lätt att utfodra. Jag sa till mig själv när höanalysen kom att jippie, nu slipper vi ge kraftfoder..:crazy:

Är det såhär för er andra???
 
Sv: Analysen gör mig till en duttare!

Vad är det för mineralvärden på höet?
Det borde finnas något färdigt mineralfoder som kan täcka, behöver du mycket kalcium finns Krafft röda mineraler (dock dyrt nu för tiden). Tror Hippo har någon variant också men de kan jag inte utantill tyvärr. Borde finnas fler sorter med högt kalciuminnehåll.

Skulle man kunna prova att öka på lusernet? Det är ju ganska mkt Ca i det.

Hur skulle det funka med ett färdigfoder typ pellets eller musli? Provat räkna på det? Kan ju lösa det om man inte vill pytsa och dutta för mycket. Finns ju massor av sorter med olika värden.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Analysen gör mig till en duttare!

..tack för snabbt svar!

Vill helst undvika färdigfoder. Har jämfört o kollat och jag tycker man får mycket mera med lusern och havre. Ekonomiskt tjänar man ju på det med.

Han får 1 kilo lusern nu. När det är uppblött ryms det knappt i krubban, så det känns konstigt att ge mera. Vi vill gärna att han ska orka äta upp sina fjuttiga tre kilo hö med, vilket han ibland inte orkar äta på natten.
Även om jag lade till två kilo lusern minskade inte kalciumbristen. Tyvärr. Det är alltså ingen lösning. (sitter med hans foderstat på hippocampus nu)

Mineralvärde på hö:
Ca 2,8
P 2,6
Kalium 24,5
Mg 1,2
Efter att vattnet dragits bort. TS-värde.

drömläget hade varit 8 kilo hö, det gör stor skillnad på Cavärdet och protein o energi. Men han lär nog fylla ett innan han petar i sig 7..
 
Sv: Analysen gör mig till en duttare!

Krafft Pluss Grön har höga mineralvärden och högt proteinvärde. Ett par kilo av det och lite olja för att få upp energin ytterliggare kanske skulle funka?

Är det inget Ca alls i grovfodret? Lucern som vicious skrev innehåller ju massor så det borde ju också funka att öka om han vill äta det vill säga.

Ang storleken låter den rätt normal. Min är liten, född den 2 juni och hon är knappt 140 fram och drygt 140 bak, blir troligtvis strax under 160, så storleken ska du nog inte oroa dig för.
 
Sv: Analysen gör mig till en duttare!

Vad för lucern får han?

Såg att du skrev att du helst inte ger färdigfoder. Tänker likadant själv men efter lite räknande så blev inte prisskillnaden så stor och jag slipper duttandet.
 
Sv: Analysen gör mig till en duttare!

Ca 2,8 TS :)

OJ....är det så att Lusern innehåller 13 Ca? Jag har nog skrivit in 1,3. :) Ska kollas upp! Vi ger ett danskt lusern, innan gav vi kraffts lusern men det var en krona dyrare kilot.

Ett par kilo av ett kraftfoder är väl nästintill olagligt att ge? Nu äter han ju 2 kilo kraftfoder på kvällen och det tar honom säkert 20 minuter att få i sig lusernpelletsen och havren. Jag vill inte ge pellts torrt alltså hade jag behövt en tioliterns hink om jag skulle ge honom flera kilo krafft. Låter märkligt. Gör folk det?

Tillägg: Nu ändrade jag till 13 Ca på lusern. då räcker min nuvarande foderstat och blir alldeles perfekt!

Ca-bristen försvann och blev perfekt på bara 1 kilo lusern. Kan detta stämma?
Älskar när det står Ok på alla tabellerna!
 
Sv: Analysen gör mig till en duttare!

Ja, det hjälper ju att använda sig av rätt siffror. ;)

Använde mig av lucern en period men det var inte jättepopulärt samt att det som du skriver blir så stor mängd när det sväller. KPG som jag nu använder sväller inte alls lika mycket samt har högre vikt/volym = mindre totalvolym + att det har högre näringsvärde, ffa protein än lucern. Inget ont om lucern (egentligen bäst då det räknas som grovfoder), om det funkar. Med de små är det dock många faktorer som ska tas in.

När man räknar pris på foder kan man inte bara se vad det kostar per kilo utan vad man får i det kilot, av det man vill komma åt.
 
Sv: Analysen gör mig till en duttare!

Ett par kilo av ett kraftfoder är väl nästintill olagligt att ge? Nu äter han ju 2 kilo kraftfoder på kvällen och det tar honom säkert 20 minuter att få i sig lusernpelletsen och havren. Jag vill inte ge pellts torrt alltså hade jag behövt en tioliterns hink om jag skulle ge honom flera kilo krafft. Låter märkligt. Gör folk det?

Lucern räknas till grovfoder. Du kan ge i princip obegränsad mängd av det utan att det blir farligt. Många gamla hästar med dåliga tänder överlever tack vare uppblött lucernpellets.
 
Sv: Analysen gör mig till en duttare!

Ja det kan stämma ;) 1,3 låter lite lite. Brukar få jättehög kvot av lusern.

Stämmer säkert men glöm inte använda ögat också upptill analyserna :)
 
Sv: Analysen gör mig till en duttare!

Nej, ögat är viktigt. Detta är första året vi tar analys pga att det är en unghäst. Annars har våra tävlingshästar mått alldeles utmärkt och varit i bra hull utan analys.

Men mycket har jag lärt mig utav detta med analys, och utan analys hade fölet aldrig fått i sig vad han behövt. Det jag undrar är hur i allsindar alla andra föl jag jobbat med på stall o stuterier klarar sig. Där har de fått lite betfor och krafft ett kilo om dagen. Ingen lusern, ingen havre, ingen olja eller extra kalk.. Och det har blivit finfina dressyr och hopp och travhästar av dem med :)
 
Sv: Analysen gör mig till en duttare!

Får han något hö i hagen? Min häst var sån förra vintern, åt inge hösilage inne (fick i honom max 5 kg hösilage med en ts på ca 50 :O ) men ute åt han ganska bra. Det enda problemet var att han gick med andra hästar och dom åt mkt snabbare än han så han fick inte i sig så mkt där heller även om han försökte:P
 
Sv: Analysen gör mig till en duttare!

Som rubriken antyder så har min höanalys gjort mig till mera kraftfoderduttare än vad jag var innan jag analyserade hö.

Vi har ju en unghäst som fyller 1 i juni, hingst hbl.
Han växer mycket, men som alla hbluppfödare tycker vi han är liten. 147 i manken 155 i rumpan. Vet ej om det är normalt?
Vi vill att han ska ha alla möjligheter att bli välmusklad och stor. Nu är han tunnt musklad och revbenen syns. Avmaskad.

Så till frågan. Vi får bara i honom 6 kilo om dagen av ett bra hö (85 pr och 9 MJ ts) Och enligt hippocampus program så behöver vi då tilläggsfodra med massor av kalk, extra fett och extra proteiner. Detta ger vi genom havre och lusern samt kalk 20 gram om dagen. Nu har vi även lagt till matolja för att han ska få ett extra fettlager. Det fattas fortfarande 30% kalk och Ca/P kvoten är för låg. Ge extra kalk eller ett mineralfoder står det.

Mineralfoder? Kan ett mineralfoder lösa våra problem? Just nu har han mineralsten, inget annat.

Helst vill jag ge så lite ingredienser som möjligt så det blir lätt att utfodra. Jag sa till mig själv när höanalysen kom att jippie, nu slipper vi ge kraftfoder..:crazy:

Är det såhär för er andra???

Jag hade skitit i det foderprogrammet! Alla jag har pratat med har sagt att det är kasst och även för mig. Jag hade gått in på KRAFFT:s hemsoda och frågat en av experterna om de kunde räkna ut en foderstart till dig! Du behöver bara skriva dina värden på fodren och lite info om din häst !
 
Sv: Analysen gör mig till en duttare!

Som rubriken antyder så har min höanalys gjort mig till mera kraftfoderduttare än vad jag var innan jag analyserade hö.

Vi har ju en unghäst som fyller 1 i juni, hingst hbl.
Han växer mycket, men som alla hbluppfödare tycker vi han är liten. 147 i manken 155 i rumpan. Vet ej om det är normalt?
Vi vill att han ska ha alla möjligheter att bli välmusklad och stor. Nu är han tunnt musklad och revbenen syns. Avmaskad.

Så till frågan. Vi får bara i honom 6 kilo om dagen av ett bra hö (85 pr och 9 MJ ts) Och enligt hippocampus program så behöver vi då tilläggsfodra med massor av kalk, extra fett och extra proteiner. Detta ger vi genom havre och lusern samt kalk 20 gram om dagen. Nu har vi även lagt till matolja för att han ska få ett extra fettlager. Det fattas fortfarande 30% kalk och Ca/P kvoten är för låg. Ge extra kalk eller ett mineralfoder står det.

Mineralfoder? Kan ett mineralfoder lösa våra problem? Just nu har han mineralsten, inget annat.

Helst vill jag ge så lite ingredienser som möjligt så det blir lätt att utfodra. Jag sa till mig själv när höanalysen kom att jippie, nu slipper vi ge kraftfoder..:crazy:

Är det såhär för er andra???

Jag hade skitit i det foderprogrammet! Alla jag har pratat med har sagt att det är kasst och även för mig. Jag hade gått in på KRAFFT:s hemsida och frågat en av experterna om de kunde räkna ut en foderstart till dig! Du behöver bara skriva dina värden på fodren och lite info om din häst !
 
Sv: Analysen gör mig till en duttare!

Jag har precis som du en snart ettårig halvblodshingst men han går på lösdrift och har fri tillgång på hösilage. Räknar att han tuggar i sig ca 10 kg om inte mer för det är en riktig glupsk herre. Det är verkligen jätteskönt att det inte är några problem att få i honom varken hö eller krafftfoder.
Min är ca 153 i mkh nu.

Men... det jag ville säga är att Hippocampus brukar ligga väldigt lågt i kvot för unghästar och min ligger på 8.0 och det har varit kanon.
 
Sv: Analysen gör mig till en duttare!

Jag la till lite arbete på honom vilket höjde lite. Vi cyklar med honom och löshoppar lite, samt promenerar nästan varje dag.

svar till övriga: jag har fri tillgång dygnet runt.

Skulle ALDRIG anlita kraffts foderrådgivare till någon häst. Boxgrannen anlitade dem så nu får hennes häst givetvis ett kraftfoder från krafft. groov..och lite betfor. Ingen extra kalk, ingen tokosel, inga mineraler, inte ens saltsten, och vi har samma hö och samma ålder på föl, samma hage och han äter 7 kilo/dygn....??? SLU känns ändå mera trovärdiga än vad krafft gör..
 
Sv: Analysen gör mig till en duttare!

Jag la till lite arbete på honom vilket höjde lite. Vi cyklar med honom och löshoppar lite, samt promenerar nästan varje dag.

svar till övriga: jag har fri tillgång dygnet runt.

Skulle ALDRIG anlita kraffts foderrådgivare till någon häst. Boxgrannen anlitade dem så nu får hennes häst givetvis ett kraftfoder från krafft. groov..och lite betfor. Ingen extra kalk, ingen tokosel, inga mineraler, inte ens saltsten, och vi har samma hö och samma ålder på föl, samma hage och han äter 7 kilo/dygn....??? SLU känns ändå mera trovärdiga än vad krafft gör..

Jag har fått hjälp och det verkar jättebra! Hon sa till mig att ge henne kalk utöver det andra! Jag behöver inget mineralfoder men om det skulle behövas ändå så gav hon mig råd om extra selen (som är grymt giftigt att överdosera) och ev lite protein osv. Mycket seriöst och bra!
 
Sv: Analysen gör mig till en duttare!

Jag hade skitit i det foderprogrammet! Alla jag har pratat med har sagt att det är kasst och även för mig. Jag hade gått in på KRAFFT:s hemsida och frågat en av experterna om de kunde räkna ut en foderstart till dig! Du behöver bara skriva dina värden på fodren och lite info om din häst !

Som sagt tror jag även många andra väljer ett foderstatsprogram anordnat av SLU än att fråga ett företag om tips...
För vad är företagens högsta önskan (trots att vissa förnekar det) ? -- Jo, att sälja. :cool:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp