Baldintata

Trådstartare
Ett par i stallet har gjort en sen analys av vårat hö. Jag är så dålig på att veta om de är bra eller dåligt så om nån skulle vilja hjälpa mig och förklara så vore jag glad.
Kod:
                                    Per kg foder               Per kg Ts

torrsubstans                             83.6                            
omsättningsbar energi                 8.7                      10.5
råprotein                                   58                70
smältbart råprotein                     28.5                    34
kalcium(Ca)                               1.5                    1.8
Fosfor(P)                                   0.7                  0.8
Magnesium(Mg)                           0.9                        1.0
Kalium(K)                                   11.7                  14
Kalcium/Fosfor(Ca/P)                                                 2.2

Hoppas att allt står som det ska.
Tack på förhand

Sv: Analys...

Du har ganska lite smältbart råprotein i ditt foder. Det kommer behöva kompletteras rätt rejält med proteinrika kraftfoder eller lusern och liknande för att det ska fungera till vuxna hästar. Har du avelsston eller unghästar är fodret inget att rekommendera, det är alldeles för proteinfattigt.

Jag har kollat på en sån där foderstatsberäknare och den reagerar på förhållandet mellan protein och energi.

"Din häst får betydligt mer energi än vad som verkar rimligt med dessa förutsättningar. Om hästen ändå är i lagom hull bör proteintilldelningens balansresultat vara i samma storleksordning som energitilldelningen."

Vad menas med det.? någon som vet?

Finns det något man kan ge för att "rädda" situationen? Delar stall med TS och är precis som henne nyinflyttad. Höet ingår i hyran och vi tillåts inte att köpa in eget tyvärr.

Ger lusern, havre och betfor (vitaminer och mineraler) utöver hö´t. Jag har en stor och svårfödd hbl valack som inte lägger på sig ett uns i vikt. :crazy:
Han får ca 15kg+ i hö och mer äter han inte upp, ibland lägger stallägaren ut balar i hagen men hästarna verkar måttligt intresserade av det.

Proteinkvoten hade ju i princip behövt dubblas :crazy: Jag hade varit bedrövad ifall detta var mitt hö. Synd att ni inte tillåts att köpa in eget, det hade varit det billigaste alternativet. Ni får inte köpa in hösilage heller? Tänkte ifall ni kunde ställa ut en bal i hagen på fri tillgång och bara hämta hem en i taget = ingen förvaring krävs. En tanke bara...

Det enda alternativet annars är ju att fodra med proteinfoder, helst lusern. Om hästen är svårfödd kanske du bara kan lägga på ett par kg lusern ovanpå den befintliga högivan och strunta i att energiintaget blir väldigt högt. Annars blir det väldigt mkt pusslande för att få ihop det.

Mvh Jate Volim

Minimera höintaget och ersätt med lusern, det är väl det enda som hjälper. Ju mer hö du ger (av detta) desto större blir obalansen. Och om hästen tycker bättre om hö än lusern så kommer lusernet (proteinet) att vara kvar medan hästen fyller med det dåliga bränslet (kassa höet)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 355
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 798
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30