Analys.. räkna ut?

T

toketossan

Har fått möjlighet att köpa hö som är analyserat men jag vet inte alls hur man ska kolla eller räkna ut..
Personen i fråga sa att

Ena skörden hade
E 8,9
Rp 167 varav smältbart 125?

Andra skörden hade
E 8,9
Rp 105 varav smältbart 49?

Jag har ingen koll alls på hur det funkar med analyser och så.. går det att räkna ut en ungefärlig foderstat med dessa siffror, hur gör man? någon som vill hjälpa mig?
Min tanke är att kanske blanda de båda skördarna så hästen får hälften/ hälften. Är det en bra eller dålig ide?
Behövs det något krafftfoder och extra tillskott förutom vitaminer, mineraler och salt?
Något krafft foder ni isf rekomenderar och även hur mkt?

Hästen i fråga är en smäcker 19 årig D-ponny valack som används till hobby ridning, rids ca 4 dagar i veckan. Han är pigg och glad men svårt att sätta muskler. Går ute i hagen från kl sju på morgonen till mellan sju och åtta på kvällen.

Tacksam för all hjälp jag kan få :)

Mvh

Sv: Analys.. räkna ut?

Snabbt (mycket snabbt) räknat behöver han strax under 50 MJ om jag går på ungefär 400 kg ponny.

Jag utgår från att angivna värden är per kg foder (även om de är lite höga) och inte per kg/ts.

För enkelhetens skull: 50/8,9 = ungefär 6 kg hö om dagen för att få energikvoten uppfylld. Om han har svårt att bygga muskler hade jag valt den första av de två foderalternativen, förutsatt att du inte tidigare sett honom reagera på protein (kvoten ligger på höga 14 mot rekommenderade 6, men då det kommer från grovfoder är det sällan det stör, långsam invänjning som vanligt viktigt).

Inga problem att ha honom på bete?

Tack.. inget krafftfoder då?
Nä inga problem med betet förutom att han blir väldans tjock :)

Mvh

Som du ser bifogade jag ett litet räkneexempel för att du själv skulle kunna titta vidare... Möjligt att han behöver mer eller mindre i energi (MJ), då korrigerar du det, lämpligen med grovfodret.

Väljer du parti 2 kan du få komplettera med lucern, det ligger lite lågt i kvot. Alltså hade jag hellre valt det övre grovfodret.

Vet du om värdena är per kg/foder eller per kg /TS? Låter som väldans höga värden... Jag skulle rent spontant läsa värdena som per kg/TS.

Det vet jag inte.. han läste bara upp värderna och jag skrev ner dom :o
Som sagt, jättedålig på analyser och sånt..

Mvh

Köp absolut inte den första skörden till din häst. Den andra verkar idealisk.

Hälsning Maja

Lovisaleonora_ skrev:
Som du ser bifogade jag ett litet räkneexempel för att du själv skulle kunna titta vidare... Möjligt att han behöver mer eller mindre i energi (MJ), då korrigerar du det, lämpligen med grovfodret.

Väljer du parti 2 kan du få komplettera med lucern, det ligger lite lågt i kvot. Alltså hade jag hellre valt det övre grovfodret.

Kvoten på den andra skörden är ju idealisk för en 19 årig häst som motionsrids, den ligger på 5,5 och skulle vara idealisk även för en tränad yngre ridhäst. Detta foder kan trådskaparen ge fri tillgång på och få en harmonisk och glad häst. Ett bra hö helt enkelt. Fast mineralvärden vet vi ju inte.

Hälsning Maja

Jag delar inte din uppfattning, jag fodrar gärna med ett grovfoder med högre kvot.

Har kört höga kvoter till många olika typer av hästar, och hittills inte sett några nackdelar. De kontakter jag har haft med foderrådgivare och husdjursagronomer har heller inte sett några problem med en hög kvot, förutsatt att hästen inte reagerar och invänjningen är långsam.

Särskilt med tanke på svårigheten att bygga muskler hade jag valt det första alternativet.

toketossan skrev:
Det vet jag inte.. han läste bara upp värderna och jag skrev ner dom :o
Som sagt, jättedålig på analyser och sånt..

Mvh

Okej... oavsett så kan man iaf säga vilka kvoter de har. Men normalt brukar man räkna på per kg/foder och man behöver VETA vilket det är för att räkna på foderstaten. Fråga igen om det!

Den första har en väldigt HÖG kvot - 14.
Den andra har en lägre kvot - 5.5

Alltså skulle du kunna köpa lite av varje och ge ungefär "hälften/hälften". :smirk: Det skulle fungera bra!
Men du behöver bara ge ca 1/3 av den med hög kvot och resten av den andra med låg kvot. Kanske t o m bara 1/4. Kvoten behöver ju bara upp litegrann från 5.5.

Såg nu att hästen har problem att bygga muskler... Då skulle jag köra "hälften/hälften" av de båda höpartierna.

Tack för hjälpen.. ska höra med honom lite närmare :)

Hur räknar man ut kvoter och så?

Mvh

Hej igen!
Fodrar honom nu med andra skördens hö ( det mildare ) då jag tycker det kan vara lite vanskligt att ge honom enbart hö med så hög kvot.
Detta är hans foderstat: Morgon: 3 kg hö, Middag 1 kg hö, Kvällsmat 3 kg hö, 4 dl havrekross. Han har också mineral sten att slicka på och fri tillgång till att tugga på halm om han vill..
Fick ju tips här om att kanske blanda ut dom båda skörderna så att jag uppnår rätt kvot och eftersom han har svårt att bygga muskler så tycker jag det låter som en bra ide. Själv har jag inget matte huvud och jag förstår mig inte så mkt på analyser så jag tänkte fråga om det är någon som vet hur mkt jag ska ha av den skörden med hög kvot för att uppnå den idealiska kvoten?

Mvh

7 kg + 0,5 av det med bättre smbrp ger en kvot på ganska exakt 6. Mj=66.
7 kg +1 kg ger en kvot på 6,5. Mj=71.

Fler exempel:
6+1 ger 6,7 i kvot och 62 Mj (Tror detta skulle passa rätt bra!)
5+2 = 7,9 och 62
5+1 = 6,9 och 53 (Fast nu börjar det bli lite stråfoder...)
4 dl havrekross kan väl inte väga många hekto så det lilla som krossen tillför är nog försumbart.
//marti

Tack för hjälpen :D
Nä 4 dl havrekross väger nog inte så mkt, spelar det någon roll hur mkt det väger?
Blev rekomenderad av en annan hästmänniska att ge honom just detta och det fungerar han bra på :)
Han rids inte så mkt heller så jag tror inte han borde ha mer..

Mvh

toketossan skrev:
Nä 4 dl havrekross väger nog inte så mkt, spelar det någon roll hur mkt det väger?
Ja det är klart det spelar roll vad det väger... Man räknar alltid foderstat på vikt och även om 4 dl inte väger så mycket så tillför det ju ändå lite Mj, protein och mineraler. Kan vara det som är avgörande ibland...
//marti

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Ska försöka fatta mig så kort som möjligt. Jag står i ett stall sen ex antal månader tillbaka med mina två hästar. Jag flytta dit...
Svar
4
· Visningar
1 166
Senast: compis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama