Analys på hö

FJ_

Trådstartare
Är detta ett bra hö? Krävs det att jag kompletterar med mineraler eller protein eller annat kraftfoder?
Hästen är ett nordsvenskt sto, 4 år. Rids ca 4ggr i veckan, skogsridning.

Torrsubstans, 82% per kg foder, 100% per kg torrsubstans
Råprotein, 53g per kg foder, 65g per kg torrsubstans
Smältbart råprotein, 25g per kg foder, 30g per kg torrsubstans
Omsättbar energi, 8,4MJ per kg foder, 10,3MJ per kg torrsubstans
 
Jag tycker det är för fuktigt. Ska vara 84 %. Risk finns att det möglar om det inte lagras riktigt torrt.
Proteininnehållet är oxå väldigt lågt och det kommer förmodligen att krävas ganska mycket proteinfoder för att fylla hästens behov.
Omöjligt att säga om det krävs mineraltillskott eftersom det inte finns analyserat.
 
Är detta ett bra hö? Krävs det att jag kompletterar med mineraler eller protein eller annat kraftfoder?
Hästen är ett nordsvenskt sto, 4 år. Rids ca 4ggr i veckan, skogsridning.

Torrsubstans, 82% per kg foder, 100% per kg torrsubstans
Råprotein, 53g per kg foder, 65g per kg torrsubstans
Smältbart råprotein, 25g per kg foder, 30g per kg torrsubstans
Omsättbar energi, 8,4MJ per kg foder, 10,3MJ per kg torrsubstans
Jag säger att det är helt okej. Lite högre energi än jag hade önskat, men okej ändå. Det är troligt att du kan behöva lägga till lite extra protein eftersom det är ett kallblod. Lägg in dina värden i ett foderstatsprogram så kan du utgå från det. Du behöver garanterat lägga till selen. Övriga mineraler beror på innehållet i fodret. Har du inte mineralanalys kan du kanske titta på en tidigare analys från samma höleverantör. Det blir ju inte exakt då, men du får ett hum i alla fall att utgå ifrån :)
 
Jag säger att det är helt okej. Lite högre energi än jag hade önskat, men okej ändå. Det är troligt att du kan behöva lägga till lite extra protein eftersom det är ett kallblod. Lägg in dina värden i ett foderstatsprogram så kan du utgå från det. Du behöver garanterat lägga till selen. Övriga mineraler beror på innehållet i fodret. Har du inte mineralanalys kan du kanske titta på en tidigare analys från samma höleverantör. Det blir ju inte exakt då, men du får ett hum i alla fall att utgå ifrån :)

På analysen står det också:
Smb RP / OE-Häst, 2,9g/MJ per kg foder, 2,9g/MJ per kg torrsubstans
Neutral Detergent Fiber (NDF), 534g per kg foder, 654g per kg torrsubstans.

Om det kan vara till hjälp för att få reda på mineralerna?? :crazy:
Vilken mineralfoder skulle du rekommendera för att lägga till selen? :)
 
På analysen står det också:
Smb RP / OE-Häst, 2,9g/MJ per kg foder, 2,9g/MJ per kg torrsubstans
Neutral Detergent Fiber (NDF), 534g per kg foder, 654g per kg torrsubstans.

Om det kan vara till hjälp för att få reda på mineralerna?? :crazy:
Vilken mineralfoder skulle du rekommendera för att lägga till selen? :)

Det ovan har inget med analys av mineralerna att göra. Står det inget mer så är mineralerna helt enkelt inte analyserade. Hade de varit det så hade varje mineral som blivit analyserad stått ihop med dess värde. Jag hade analyserat mineralerna. Det är så oerhört viktigt att mineralbalansen blir rätt. Det är inget man bör chansa med.
 
Jag hade valt bort det. Främst p g a risken för problem med hygienen (för fuktigt, absolut lägsta ts för hö i min värld är 84 %).

Sedan är kvoten låg, mina fördomar om rasen säger att de är lättfödda och då blir det genast svårare att få ihop en vettig foderstat.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 599
Senast: Fazeem
·
Hundhälsa Har ju varit inne hos vetrinär med min bostonterrier som verkar ha fått lite tjall på magen. Bytte foder för ett litet tag sedan som...
Svar
5
· Visningar
797
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 730
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 986
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp