Analys på hö/hösilage??

Nuzzan

Trådstartare
Hej svejs!

Vill bara höra hur många det är som tycker det är VIKTIGT att göra en analys på erat hö/hösilage? Och om ni köper hö/hösilage, köper ni då med analys eller utan?

Sv: Analys på hö/hösilage??

Jag tycker det är viktigt. Sen kanske jag inte alltid gör en prickfri foderstat av värdena, men jag vill absolut ha koll på protein/energi värde, och lite på mineralerna, så jag vet om det är lagom, för lite eller för mycket. Sen eftersom vi har silage gör vi mögelanalys, det är ännu viktigare för mig.

Ja, för mig är det viktigt att höet är analyserat och av god hygiensk kvalité. Hur ska jag annars kunna veta vad jag stoppar i dem? Köper enbart hö som är analyserat och har ungefär de värden jag vill ha. Numera har jag en och samma bonde som levererar till mig år efter år och som vet vad jag vill ha.
//marti

skulel göra en uträkning på foderstaten och fick höra att analysen är totalt avgörande för hur stor mängd strå hästen ska ha. Så jag skulle säga att analysen är viktig eftersom du bör veta vad det finns för näringsvärden...

Jag tycker att det är väldigt viktigt.
Att fodra med oanalyserat grovfoder tycker jag är lika dumt som att ge ett färdigblandat kraftfoder utan innehållsförteckning.
Ja inte direkt så, men ni fattar tanken iaf.

Hej!

Jag har just haft en kurs om detta och lärt mig hur viktigt det verkligen är. Grovfodret är A och O, det vill säga, en analys är nödvändig! För att foderstaten ska stämma så måste man ju veta vilka värden höet har, men framför allt så vill man ju ha ett fräscht hö av god kvalité med bra näringsvärden och torrsubstans kvot.

Se alltid till att du får med en analys när du köper hö. Då får du ju även reda på vad du betalar för. :cool:

Jag själv köper ALLTID hö som är analyserat.:)
Ville bara säga det, så det inte blir något missförstånd.

Ville bara se vad folk i allmänhet har för åsikter kring analyser.:smirk:

Jag tycker att det är jätteviktigt med en analys på höet, så man vet vad hästen får i sig. Det hösilaget jag fodrar med nu har jag inte fått någon analys på, fast stallägaren har sagt i mer än två veckor att den ska komma, men den hon har köpt höet av skickar den inte, suuck:smirk:

Jag tycker det är viktigt. Finns inte analys på det jag köpt så gör jag en själv. Just nu köper vi redan analyserat foder och kan då också välja mellan två olika skördar och analyser.

Nuzzan skrev:
Hej svejs!

Vill bara höra hur många det är som tycker det är VIKTIGT att göra en analys på erat hö/hösilage? Och om ni köper hö/hösilage, köper ni då med analys eller utan?
Det är A och O för mig! Det är den som avgör stråmängd och kraftfodermängd samt kraftfodersort och mineralmängd. Sen betyder inte det per automatik att jag slutat titta på min häst.... :smirk:

//Alice

Jag tycker det är jätteviktigt. Har en suverän leverantör och finns inte analys när jag hämtar så fixar vi. Vi har inte så krävande hästar så vi måste inte ha så höga värden - men vi behöver veta vad den största delen i foderstaten innehåller. Det styr ju resten.

alice skrev:
Det är A och O för mig! Det är den som avgör stråmängd och kraftfodermängd samt kraftfodersort och mineralmängd. Sen betyder inte det per automatik att jag slutat titta på min häst.... :smirk:

//Alice

:smirk: Nopp, det ska man absolut inte göra heller, bara för att man har en analys o uträknad foderstat efter den, så behöver inte det betyda att det passar just den hästen, utan man måste även fodra med ögat, oavsett uträknad foderstat. Så gör jag.:) För endel hästar är lättfödda o endel är svårfödda.:)

Ha det bra!

Nuzzan

Hm. Alla här på buke verkar fodra med analyserat hö.

Hur kommer det sig att ingen jag känner gör det, och då känner jag allt ifrån skogsmulleägare till ridlärare?

Därmed inte sagt att man inte ska analysera, bara en tanke som slog mig...

B&B skrev:
Hm. Alla här på buke verkar fodra med analyserat hö.

Hur kommer det sig att ingen jag känner gör det, och då känner jag allt ifrån skogsmulleägare till ridlärare?

Därmed inte sagt att man inte ska analysera, bara en tanke som slog mig...

Jadu, säg det, har absolut ingen aning varför ingen som du känner inte analyserar sitt hö. De kanske inte tycker det är viktigt, vilket jag absolut tycker, utan analys är det ju helt omöjligt att veta att hästen får i sig det den ska ha. Sen som jag skrev tidigare, bara för att man har analys o uträknad foderstat, behöver man ju inte följa den till punkt o pricka, utan det finns lättfödda hästar o dom måste man ju ge mindre än uträknat o sen svårfödda hästar som alltså måste ha mer än uträknat.

Jag tycker att det är trist att inte ALLA gör analys på sitt hö, eller köper analyserat hö o räknar foderstat då jag tycker det är SUPERVIKTIGT för hästens välmående!

//Nuzzan:smirk:

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
571
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Pegasus63
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
422
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
520
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama