Analys med bara energi o proteinvärdet?

milly

Trådstartare
Det sade bonden att de hade på höet vi fick till stallet igår... Men egentligen är det väl minst lika viktigt att veta mineralerna o sånt också?
Han sade att en sån här "enkel" analys kostar 500kr men en mer avancerad analys är mycket dyrare...

Vad jag hört här på BUKE så kostar väl en HEL analys runt 600kr?! Isånna fall kunde de väl lika gärna tagit en sådan analys, bara en hundring eller två mer, liksom.

Vad har jag för nytta av denna enkla analys då?
det klart det är ju jättebra att iaf veta hur pass mycket energi och protein det är i det så jag vet hur mycket jag ska ge till min häst men räcker ju inte? Jag kan ju då inte veta hur mycket mineraler jag ska ge?
 
Sv: Analys med bara energi o proteinvärdet?

Man kan göra en analys på bara mineralerna om man vill. Gjorde jag förra året när jag inte fick med de värdena. Blir ju dyrare (kommer inte ihåg priset) än att göra allt på en gång. Jag skulle nog göra en egen mineralanalys om jag vore du. Svårt att veta om höt tex innehåller mycket Kalcium eller liknande. Mineralerna är ju ganska avgörande för att päls och hovar ska må riktigt bra.
 
Sv: Analys med bara energi o proteinvärdet?

Om man nu har en sådan här enkel analys och väljer att inte analysera extra på mineral... Hur pass farligt är det att ge ett mått mineral blå per dag ändå, kan det bli "överdos" av någonting?
 
Sv: Analys med bara energi o proteinvärdet?

Det beror ju helt på vad grovfodret innehåller i mineralväg. Man kan inte säga generellt, bara gissa.

mvh Jessica
 
Sv: Analys med bara energi o proteinvärdet?

Jag var mest intresserad av vad som kan gå fel om man nu gissar riktigt dåligt :-). Alltså, vilka ämnen är farliga att överdosera, och är det en verklig risk med bara hö & mineral...?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 350
Senast: CFrisk
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 948
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 449
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 151
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp