Analys hösilage

anjescka

Trådstartare
Jag skulle behöval ite hjälp, var så länge sedan jag pysslade med foder, nu ska min häst iaf gå över till ett silage som ser ut som följande:

Torrsubstans : 65
Smältbart råprotein: 32
Energi, foder : 6
Kalcium Ca :2,4
Fosfor P: 1.3
Magnesium Mg: 0,7
Kalium K: 13.2

allt är i % såklart :)

Just nu går han på 1 l lusern, 1 näve havre (vid ridning) och 1dl mineral pellets. han är relativt lätt att hålla i hull men är under igångsättning och bygger muskler, han är just nu lite för tunn.

Tips?
 
Sv: Analys hösilage

Oj texten hann inte med :O så här ska det stå: han har rätt normal prestationsnivå, tränar inte just för tillfället, vet ej tyvärr vad han väger nu då han tappat jättemkt under tiden han var sjuk, men vanligtvis ligger han på ca 500kg, nu kanske 430-450 max, han är 6 år gammal 168 cm, gansja nätt i kroppen och har nu knappt nåt hull och brist på muskler :)
 
Sv: Analys hösilage

ts är i procent, och energin är 6mj/kg
sedan är protein, kalcium, smrp, fosfor, magnesium och kalium g/kg. jag var riktigt otydlig i första inlägget :)
 
Sv: Analys hösilage

Ok! :)

Det är bra om du kan ge minst 1.5 kg TS/100 kg häst. Då borde hästen få minst 11.5 kg av detta hösilage. Har hästen fri tillgång på halm så är det inte lika kvistigt. Det kan vara lagom med den mängden lucern ett tag nu under uppbyggnad. Energin och proteinet är annars hyfsade så du borde inte behöva en massa tillskott.
Kvoten Energi/MJ är lite låg, 5.3, så du kan behöva ge lite extra protein.
 
Sv: Analys hösilage

Låter bra! Just nu går han på fri tillgång så han äter nog minst 12 kg ute + 3 kg inne. jag kommer troligtvis köra på samma foderstat nu när han lägger på å musklar, sedan kanske jag drar ned på lusernen och tillsätter lite mer havrekross när han är igång ordentligt :)

tack! :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
2 026
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 480
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej, årets analys för oss: per kg foder/ per kg torrsubstans Torrsubstans 77% /100 Råprotein 83 / 108 Smältbart...
Svar
2
· Visningar
909
Senast: Korven
·
Foder & Strö Har ett sto på 5 år, är fullblod/halvblod. Hon är lite tunn enligt mig och kan behöva gå upp i kg. Hon får fri tillgång till hösilage...
Svar
8
· Visningar
2 613
Senast: Blubbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp