Analys av hösilage

S

SunnyTheKnife

För några dagar sedan tog jag prov på det hösilage som stallägarna köpt in denna säsong för att göra en analys på det. Tog stickprov från olika ställen av den nyöppnade balen och lade provet i frysen över helgen innan det skickades iväg till Agrilab. Har precis fått analysvärdena skickade till mig och blev lite förvånad. Detta eftersom hösilaget ska ha en TS halt på 91.2 % per kilo foder. Detta är ju högre än hö som brukar ligga runt 84 % TS. Hade förväntat mig att TS skulle ligga ganska högt, men låter detta värde rimligt ??
Någon som har koll på TS värden och hösilage där ute??
 
Sv: Analys av hösilage

Låter ju inte rimligt iaf. Ring dem och fråga om de inte vänt på någon siffra. Kanske skulle vara 61?
Eller händer det kanske något som påverkar TS när man fryser!?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Då jag missade att tinga grannens höparti med bra kvot (dock ej mineraler eller socker analyserat) står jag i läge att leta annat...
2
Svar
33
· Visningar
3 449
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Behöver lite råd om mitt hösilage :) Förra året så lyckades min fodergubbe pricka in att slå, torka och plasta balarna mellan alla...
Svar
15
· Visningar
5 878
Senast: trollmamma
·
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 124
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Har köpt småbalshösilage att ha under övergångsperioderna när det är för varmt för oss att öppna storbalarna. Tänkte köpa på mig lite...
Svar
7
· Visningar
945
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Dressyrsnack 17
  • Hage

Omröstningar

Tillbaka
Upp