Analys av foder. HJÄLP MIG!

N

Nicco

Är detta ett bra hösilagefoder till hästar?

Har fått papper av min leverantör på hans foderanalys men jag fattar ingenting av dessa siffror!
Kan någon förklara om detta är bra/dåligt/passar det normaltränade hästar/fölston/tävlingshästar?

Supertacksam för svar för jag fattar nada av dessa siffror!!

Analysresultat:
Per kg foder Per kg ts Enhet
Torrsubstans 33 %
Råprotein 28 85 gram
Smältbart råprotein 16 49 gram
Omsättningsbar energi 3,2 9,9 MJ
Smältbart RP/Omsättningsbar energi 5,0 kvot

Kalcium 2,0 6,2 gram
Fosfor 0,7 2,0 gram
Magnesium 0,3 1,0 gram
Kalium 5,1 15,7 gram
Kalcium/Fosfor 3,0 kvot


Detta är vad jag exakt fått på analysen.
Tacksam för svar! :D
 
Sv: Analys av foder. HJÄLP MIG!

Det är extremt blött, lågt i protein. Det passar inte till fölston. För lågt i protein till "vanliga" hästar också,
såvida du inte vill pyssla med proteintillskott.

Du måste få hästarna att äta extremt mycket för att få i sig tillräckligt med torrsubstans då det är otroligt blött.

Kalcium/fosfor kvoten är för hög.
 
Sv: Analys av foder. HJÄLP MIG!

Jag brukar vilja ha lite blötare än hästmänniskor normalt sett vill ha, men det här är INTE hösilage. Det är ensilage. Mycket låg ts för att vara hästfoder.

För mig hade det gått bort p g a det låga proteinet. Jag vill undvika protein genom kraftfoder, och fylla upp med protein med lusern hade blivit för dyrt för att vara OK i min värld. Jag hade hellre letat bättre grovfoder.
 
Sv: Analys av foder. HJÄLP MIG!

utan att veta något om kors behov så hade jag sagt att det där är Ko-foder - inte hästfoder!! Tyvärr..

Jag tycker jag har väldigt lågt protein i mitt foder som ligger på dryga 30, och du har hälften. En häst på 500 kg måste dessutom äta minst 25 kg per dag för att få i sig tillräckligt med TS... kan vara tufft att få hästen att äta så mycket. Ytterligare en nackdel är att ett så blött foder fryser på vintern.

25 kg ger
80 MJ
400 g smrp
kvoten energi/protein bör vara minst 6 och här är den bara 5. Alltså behövs proteintillskott, ganska mycket också samt någon form av fosforbalans.
 
Sv: Analys av foder. HJÄLP MIG!

Är detta ett bra hösilagefoder till hästar?

Har fått papper av min leverantör på hans foderanalys men jag fattar ingenting av dessa siffror!
Kan någon förklara om detta är bra/dåligt/passar det normaltränade hästar/fölston/tävlingshästar?

Supertacksam för svar för jag fattar nada av dessa siffror!!

Analysresultat:
Per kg foder Per kg ts Enhet
Torrsubstans 33 %
Råprotein 28 85 gram
Smältbart råprotein 16 49 gram
Omsättningsbar energi 3,2 9,9 MJ
Smältbart RP/Omsättningsbar energi 5,0 kvot

Kalcium 2,0 6,2 gram
Fosfor 0,7 2,0 gram
Magnesium 0,3 1,0 gram
Kalium 5,1 15,7 gram
Kalcium/Fosfor 3,0 kvot


Detta är vad jag exakt fått på analysen.
Tacksam för svar! :D
Visst går det, men frågan är om det är ekonomiskt försvarbart? Som andra har sagt här kommer du behöva lägga till protein, och kanske något för att få ner Ca/fosforkvoten + att det kanske kan bli knepigt att få i hästen så stor mängd foder som krävs för att få till mängden fiber. Så, du får fundera över hur många kilo din häst hinner trycka i sig på ett dygn, och hur mycket tillskott du måste köpa till. 25 kilo är lite småtight tidsmässigt om det inte handlar om utegångshästar med fri tillgång skulle jag nog säga...
 
Sv: Analys av foder. HJÄLP MIG!

Fast nu är det ju så här att, allting heter ensilage. Hösilage är et påhittat namn som bara talar ö att det handlar om ett torrare ensilage
 
Sv: Analys av foder. HJÄLP MIG!

Kofoder och kofoder. Bönder vill knappast ha ett superblött ensilage då det inte är ekonomiskt försvarbart att ha ett sådant. Sen är ju inte 33 i ts halt värre för hästen än tex ett bete som har drygt 20 i ts halt. Det man kan tänka på är att den hygieniska kvaliten kanske inte blir så bra vid så låg ts halt.
 
Sv: Analys av foder. HJÄLP MIG!

Kofoder och kofoder. Bönder vill knappast ha ett superblött ensilage då det inte är ekonomiskt försvarbart att ha ett sådant. Sen är ju inte 33 i ts halt värre för hästen än tex ett bete som har drygt 20 i ts halt. Det man kan tänka på är att den hygieniska kvaliten kanske inte blir så bra vid så låg ts halt.

Som sagt vet jag ingenting alls om kors behov eller hur bönderna fodrar nu för tiden för den delen heller. När jag var liten fodrades mjölk-korna med ensilage och det var superblött, nästan så att det dröp om det. Det är så jag minns ko-foder och så det ser ut i mitt huvud :) Ber om ursäkt ifall det är fel eller om jag förnärmade någon, det var verkligen inte meningen. Kanske skulle jag ha skrivit "ko-foder" istället.

Till saken hör ju att bonden har tagit fram ett så här blött foder, så någonstans borde det ju finnas en efterfrågan? Eller kan det bli så uppåt väggarna fel i produktionen även om man vet vad man pysslar med?

Gräs ligger förstås mycket riktigt på 15 - 20% i TS, men det äts ju på ett lite annorlunda sätt än vad man "normalt" fodrar med grovfoder under den tid som inte är betesperiod. Hästen ska "orka" äta vad den behöver få i sig också.

Hur som helst var ju inte heller näringsvärdena något vidare för häst, oavsett vad den ska användas till...
 
Sv: Analys av foder. HJÄLP MIG!

Är det verkligen så blött, eller är provet inskickat direkt när de slog fältet, alltså innan förtorkningen?
Jag skulle inte fodra med så blött ensilage. Opraktiskt.
Däremot, världena är inte helt tokiga, det går att göra foderstat av detta, även om det behövs extra protein till avelsdjur.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 730
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
2 026
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 480
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej, årets analys för oss: per kg foder/ per kg torrsubstans Torrsubstans 77% /100 Råprotein 83 / 108 Smältbart...
Svar
2
· Visningar
909
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp