analys av ensilage?

ameo

Trådstartare
Moderator
Mitt grovfoder inför vintern ligger nu slaget på sin åker. (bonden ringde mig i morse och frågade om han skulle sköra lite ensilagebalar till mig...). Förhoppningsvis följer vädret prognoserna så det kan pressas och plastas på söndag.
Jag funderar lite på hur det funkar med grovfoderanalys på ensilage? Förändras värdena av ensileringsprocessen eller skulle man i princip kunna gå och plocka ett antal grästussar på åkern precis innan balarna pressas och lämna DET på analys?
 
Sv: analys av ensilage?

Nej du måste vänta tills ensileringsprocessen är klar. Dvs vänta med att ta prov tills balarna legat några veckor.
 
Sv: analys av ensilage?

Vad blir skillnaden då? Hur skiljer sig värdena?
 
Sv: analys av ensilage?

Har alltid fått höra att det bästa är att plocka prover till analys direkt på fältet när man gör hösilage/ensilage för att få ett så representativt prov som möjligt (plocka från olika delar av fältet) senare blir det ju svårt att få en helt korrekt analys om man inte har lust att pajja en massa balar för att få prov från mer än en bal.
Värdena som finns i gräset kan ju inte förrändra sig det enda som inte blir helt korrekt är ju torrsubstansen efter vad jag har fattat. Plockar man så nära pressning som möjligt så överensstämmer det nog ganska bra.
 
Sv: analys av ensilage?

jenred skrev:
Nej du måste vänta tills ensileringsprocessen är klar. Dvs vänta med att ta prov tills balarna legat några veckor.
Hej!

Tog prov diagonalt över styckena minuterna innan de pressades och plastades vilket var helt okey enligt analysföretaget (Analycen).

Rolle på Österlen
 
Sv: analys av ensilage?

Jo det är sant, fördelarna med att slippa öppna balarna för att ta prov väger upp den lilla skillnad som kan hinna hända i fodret innan syret i balarna är förbrukat. Är ju marginellt om allt går som det ska med ensileringen. Så glöm det jag sa tidigare, hjärnan var inte riktigt med :-) . Ta du provet direkt i fält i samband med pressningen.
 
Sv: analys av ensilage?

Tackar för svaren!
Bonden ifråga var förutseende så han tog ett antal grästussar medan han höll på att pressa balarna, placerade det i en plastpåse och lade i frysen. Härligt med driftiga bönder! :)
Och jag har pratat med mitt analyslab (HS miljölab), det skulle funka bra om ensilaget inte är för blött eller har tagit värme i balarna (varför gör det det?). Balarna anlände hit idag och analysprovet lämnas in nästa vecka. :)

En annan fråga, om någon vet...
Varför möglar ensilaget ibland i balarna? Kan man göra nåt för att förhindra det?
 
Sv: analys av ensilage?

Ensilage möglar då det kommit in luft (inte ordentligt pressade eller plastade). Så efter det att balarna är färdiga är det inte så mycket att göra förutom att lagra balarna så att plasten inte går sönder.
 
Sv: analys av ensilage?

ameo En annan fråga skrev:
Nu förstår jag inte :confused: . Då jag tog upp Clostridier och mikronischer sa du att du visste detta och att du var mycket påläst. Nu ställer du en fråga som är avsevärt mycket enklare som du inte vet svaret på :confused:
 

Liknande trådar

Foder & Strö "Min bonde" skickar inte själv på analys, så jag gjorde det. Han hann tyvärr bala och plasta innan jag hann ut så jag plockade ur de...
Svar
1
· Visningar
717
Senast: Korven
·
M
Foder & Strö Är det någon som har tips på hur man smidigast kan göra en analys på rudbalar när det redan är packat??? Vår bonde står inte för någomn...
Svar
4
· Visningar
2 228
Senast: Mumlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp