Liten
Trådstartare
Jag tog mig i kragen och samlade ihop analysprover från ett gäng balar. En analys av höet, en av hösilaget. Grovfodret ingår i stallhyran (3kg hö, "obegränsad" mängd hösilage), och gården tar eget foder varje år. Jag har ingen möjlighet att förvara eget grovfoder, så det är detta som gäller. Jag är total rookie på det här med analys och värden.
Hösilage (per kg foder)
Torrsubstans: 67%
Råprotein: 62g
Smältbart råprotein: 37g
Omsättningsbar energi: 6,7MJ
Socker: 81g
Kvot: 5,5
Hö (per kg foder)
Torrsubstans: 79%
Råprotein: 68g
Smältbart råprotein: 39g
Omsättningsbar energi: 7,6MJ
Socker: 83g
Kvot: 5,1
Min häst är en rätt lättfödd fjordhäst, 13år. Han har aldrig haft fång/fångkänning, och jag hoppas förstås att det ska förbli så. Han är idag i fint hull (enligt mig, andra i stallet, hovis samt veterinär), "kanske några kg för mycket men inget som spelar någon roll" (vet.). Men något bukig, och lägger lätt på sig.
Utifrån vad jag förstått (se tråden "Lättfödd häst + protein"), är kvoten i grovfodret för låg. Sockerhalten (8,1% resp 8,3%) ser ok ut. Jag inser att grovfodermängden behöver justeras (han får idag totalt ca 5kg/dag).
Så...vad gör jag nu?
//Liten, rookie som vill lära sig.
Hösilage (per kg foder)
Torrsubstans: 67%
Råprotein: 62g
Smältbart råprotein: 37g
Omsättningsbar energi: 6,7MJ
Socker: 81g
Kvot: 5,5
Hö (per kg foder)
Torrsubstans: 79%
Råprotein: 68g
Smältbart råprotein: 39g
Omsättningsbar energi: 7,6MJ
Socker: 83g
Kvot: 5,1
Min häst är en rätt lättfödd fjordhäst, 13år. Han har aldrig haft fång/fångkänning, och jag hoppas förstås att det ska förbli så. Han är idag i fint hull (enligt mig, andra i stallet, hovis samt veterinär), "kanske några kg för mycket men inget som spelar någon roll" (vet.). Men något bukig, och lägger lätt på sig.
Utifrån vad jag förstått (se tråden "Lättfödd häst + protein"), är kvoten i grovfodret för låg. Sockerhalten (8,1% resp 8,3%) ser ok ut. Jag inser att grovfodermängden behöver justeras (han får idag totalt ca 5kg/dag).
Så...vad gör jag nu?
//Liten, rookie som vill lära sig.