Analsäcksinflammation, operera bort analsäckarna?

Ainon

Trådstartare
Uno har fått problem med analsäckarna (eller ja, eg bara den ena, samma som förut) för andra gången *suck*

Veterinären jag var till nu ville inte göra samma sak som där jag var innan utan tyckte jag skulle ge han antibiotika i 10 dagar och sedan komma tillbaka och se om det går att tömma genom att klämma (vilket inte gick nu)

Där jag var förut så skar de upp den, tömde, rengjorde och sedan fick han gå på antibiotika i 10 dagar.

Han har ju ont stackarn nu, är en jävla spänd stor bula på ena sidan där bak.
Hur har era veterinärer gjort med hundar med analsäcksproblem?

Sedan tyckte hon jag var till nu att jag skulle operera bort hans analkörtlar om det är så att de nu inte går att tömma efter 10 dagar på antibiotika. Någon som har opererat bort analsäckarna på sin hund?
Ska isåfall se till att göra det i sverige, lär vara mycket dyrare i danmark...
Vad har ni betalat för det?

Sv: Analsäcksinflammation, operera bort analsäckarna?

Tycker det låter ganska förnuftigt som din vet säger, man vill ju inte skära upp och tömma gång på gång, och ofta hjälper det ju med ab!

Angående op, så är det ju inte det första man provar, men det är dumt att låta hunden gå med kronisk infl. eftersom det uppstår fibrosering och då kan det vara svårt att fridissikera analsäckarna, det är ju både nerver och muskler i området som man inte vill skada. Utan fibrosering brukar det vara ok att operera och därför kan det va en fördel att operera innan det går så långt!

Hoppas det ordnar sig!:)

*lite kl*

Vad kommer det sig av, detta med analsäckarna?
De ska väl tömmas naturligt när de gör nr 2?
Beror det på att hundarna generellt har lösare bajs "nuförtiden"? Tänker att vid hårdare avföring så kanske de töms bättre?

Har lagt märke till att vår lille får väldigt lös och tramsig avföring med bara torrfoder(standart hjort) och har då verkat kliig i baken ibland. Nu håller vi på att testa större andel rått kött i maten och då blir bajset hårt och fint :idea:

Så.. någon som vet varför det blir?

vår hund har fått dem bortopererade. Dock inte när vi var ägare så jag vet inte riktigt varför det blev operation. Har bara papper och kvitton så jag kan kolla vad det kostade då.

Nu har jag läst och det står att det är akut analsäcksinflammation och det gick på Djursjukhuset på 8919 kronor. Det var i september 08. Ägarna fick betala runt 2000 själva och försäkringen tog resten.

Vet inte om det är till någon hjälp.

Min förra hund fick ett elände med analsäckarna i fyraårsåldern, båda blev inflammerade och brast ett flertal gånger innan hon var tillräckligt bra i rumpan för en operation (antar att man helst inte opererar när det är en pågående inflammation). Dessvärre hade hon även brustit in mot tarmen, det var enligt veterinären "som ett ormbo" med fistlar och nekros.
De fick ta bort en del av tarmen så hon fick en lite mer komplicerad operation än normalt.
Det var det bästa vi gjort! Visst hade hon jätteont de första dagarna trots smärtstillande men sedan läktes det snabbt och hon blev faktiskt kanonfin i rumpan. Jag var lite rädd att hon inte skulle kunna hålla tätt iom att ingreppet blev så stort på henne men den enda skillnaden var att hon efteråt ibland fes så det hördes, det gjorde hon inte innan.

Ett tips om du opererar hunden är att förutom smärtstillande skaffa Xyloproct (hemorrojdsalva, finns på apoteket) och smörja med det en stund innan hunden skall rastas eller tvättas. Eftersom hon hade krage så kunde hon inte tvätta sig själv så efter rastning spolade jag av henne försiktigt med ljummet vatten, det kom ju en del sårvätska mm.

Så-jag tycker egentligen inte att det är något att tveka om när det gäller upprepade analsäcksinflammationer. Att få en inflammation som leder till att analsäcken brister gör ONT och det kan som i Raskvas fall bli komplikationer.

Minns inte hur mycket det kostade men det är länge sedan så det spelar väl ingen roll. Försäkringen täckte större delen, annars hade jag pröjsat själv för Raskvas skull. Det är ju även billigare i längden att få bort skiten än att behöva åka in upprepade gånger och söva hunden för att spola säckarna.

Chase som också är chihuahua fick problem med ena analsäcken i somras. Fick precis som Uno en stor blåsa typ där bak. Veterinären sövde ner honom tömde och rengjorde den. Blåsan var kvar men sprack efter en tid och alla smärta släppa för Chase, men fy tusan vad kan led innan den sprack. Fick även antibiotika.

Efter det har vi behövt fara tillbaka och tömma den två gånger utan att behöva söva ner honom. Men då har jag också åkt till veterinären vid minsta symtom.

Nu har analsäcken inte krånglat på fyra månader snart och det är konstaterat att han kan tömma den själv. Men den kan ändå gryna sig och börja krångla igen så jag håller ögonen öppna. Skulle det bli mycket problem igen så tänker jag ta bort analsäckarna.

Min första hund, en cavalier, hade mycket problem med analsäckarna. De blev inflammerade och behövde tömmas regelbundet, han gick på penicillin/antibiotika (?) men inget hjälpte. Dock gick de alltid att tömma, de blev inte blockerade som på din stackare eller behövde snittas upp.

Nu var det så länge sen att jag inte minns kostnaden (vilket troligen innebär att det inte var särskilt dyrt) och det gick på försäkringen. Enkelt, snabbt och han läkte ihop fint efteråt. Får vår del helt klart varje krona... Konstanta tömningar m.m. kostade ju också.

kl

Nästan 9000kr alltså, fasiken vad mycket pengar :crazy: Blir att sälja lite fonder isf...
Men det är ju värt om man slipper problemen.

Skiten sprack i alla fall i natt för blåsan är borta och hittar inget klägg så det måste han slickat i sig men det är typ 3 stycken öppna hål/gångar in och vätskar. Ska till Sverige imorgon så får ta och ringa veterinären där då och se om de tycker man fortfarande ska vänta 10dgr när det är öppet...

En fundering.
Påverkar att han har haft analsäcksinflammation 2 gånger lämpligheten att användas i avel?
Läste på en privat hemsida som kom upp när jag googlade att man inte bör använda hundar som fått analsäcksproblem i avel... Han har ju redan fått en kull men kommer såklart inte låna ut honom igen om det är så.

Senast ändrad:

Aj, nej, 10 dagar låter för mycket.
Kan dock behöva drän o antibiotika innan de vill skära i det.
Finns risk för fistelbildning o fistlar i den regionen är inga roliga saker.

Pussa lite extra på vovven från oss.

Du grundar ditt uttalande på vaddå?
O andra sidan så är det många som har sina djur oförsäkrade för att de hellre betalar om/när det händer än att betala i onödan. Har man råd så ser jag inte problemet?

Vad vi kommit fram till på AoH är att Svenska djurförsäkringar gäller i Norge, så då torde Danska gälla här i Sverige.

Du grundar ditt uttalande på vaddå?

JAG GRUNDADE mitt "uttalande" (min fråga) på att TS oroade sig för den höga kostnaden och tänkte att TS kanske hade missat raden som sa att "ägaren betalade 2000kr och försäkringen tog resten". OM nu TS HADE haft hunden försäkrad hade jag velat påtala att det inte blev så dyrt som TS trodde.

Nu hade TS uppenbarligen inte missat den raden så jag behöver inte försöka vara hjälpsam genom att informera om det.

Varför i hela friden väljer du att tolka min enkla fråga som ett påhopp på folk som väljer att hålla hund oförsäkrade??? :confused: Är du uttråkad och söker konflikter eller har du utsett dig själv till Bukes enpersonsmedborgargarde?

Har TS råd med detta utan försäkring så är det väl bra för henne, det bryr jag mig inte om....

Så mycket onödigt tjafs det blir när folk väljer att tro det värsta om vad folk skriver hela tiden, tröttsamt och en orsak till att jag skriver allt mindre här.

Senast ändrad:

Tack. Jag ber om ursäkt att jag fräste i så, är sjuk och har kortare stubin än vanligt.

Det var ju bra att det sprack och därmed dränerades på naturlig väg. När en analsäck böldomvandlats måste den öppnas, det går inte att behandla med antibiotika. Märklig insats.

Ja, operera bort dem brukar rekommenderas vid återkommande inflammationer eller när det blivit så illa att analsäcken spricker.

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 579
Senast: Sel
·
Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 647
Senast: Sol
·
Hundhälsa För ett år sedan fick min chihuahua problem med bajseriet. Det tog längre tid för henne att bajsa och hon började även pipa till när hon...
Svar
3
· Visningar
4 400
Senast: dpmatte
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 211

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka