Amstaff, pitbull och Rottiskorsningar!

ylvaaskersund

Trådstartare
Dessa hundar är ju överrepresenterade på varenda omplaceringsforum och hundhem, de flesta är i åldern 6 månader till 3 år, och många ägare har tyvärr blivit allergiska just som hunden kommer i trotsåldern!

Det jag skulle vilja ha lite svar på är varför det är så och varför så många okunniga förstahundsköpare köper just dessa raser?

Har ni själva gjort det och sedan varit tvungen att omplacera skulle jag vilja veta hur ni tänkte då ni köpte valpen eller om ni känner någon?

Har någon köpt en sådan omplacering och sedan varit tvungen att omplacera igen för att denne inte klarade av hunden?

En gång läste jag på ett forum som handlade om bortsprungna hundar om en Ovtjarka som var på rymmen, några stycken varnade för denna ras och de som sett hunden vittnade om att hunden inte alls var speciellt vänlig, då var det några stycken som blev jättearga och menade att om man bara visade hunden kärlek, och mer kärlek och uppmärksamhet så skulle hunden bli snäll, lydig och harmonisk!

Jag vill läsa om flera sådana historier/berättelser!

Å varför då så startar jag denna tråden?

Jo jag vill lära mig hur människor tänker där jag tänker så totalt annorlunda, å varför jag vill lära mig det är min ensak och vill ni veta den så får ni skicka ett PM!

Sv: Amstaff, pitbull och Rottiskorsningar!

För att de äär häftiga i mångas ögon. De är billiga och de sk uppfödarna bryr sig inte ett skit om vem som köper, bara de få lite stålar.

Man kan ju också fråga sig varför folk föder upp dem. Det är så jäkla slappt med avel idag.

För att mannen i familjen vill ha en REJÄL hund, frun tycker att denna lilla björn är såååå söt och ungarna har tjatat så länge.

Jag tror att det finns lika mycket oigenomtänkta köp av gulliga yorkie-vavva-mops-blandningar, men det är jobbigare att ha en större hund med mer motor. Vet man inget om hundar, är det svårt att föreställa sig hur det är att ha en ouppfostrad, undersysselsatt hund på 20-40 kg.

De är häftiga, söta och dessutom kryllar det av ren propaganda från lyckliga ägare som vill tvätta bort kamphundsstämpeln genom att marknadsföra raserna som den perfekta hunden till alla ändamål. Sen är det väl en ond cirkel att många köper - många föder upp valpar - många billiga hundar säljs...

Varför man skaffar dom? Stark önskan om hund. Liten plånbok.

Tilltalande yttre+Lättillgänglighet+ lågt pris+ okunskap.

När det sen kryllar av lättillgängliga omplaceringar av dessa hundar ökar risken för spontant hundskaffande där man mer tänker med hjärtat och så har problemet ökat lite till. Inte ovanligt att dessa korsningar har omplacerats flera gånger. Ibland tom dumpats.

Varför man föder upp dom? Snabba pengar. Naiva "kompisparningar". Ofta på rätt unga individer som ännu inte hunnit visa sitt rätta "jag" gällande hälsa och mentalitet. Då är det en otroligt bra kombination av supersnälla och friska föräldrar :meh:

Tack så enormt mycket för era kloka svar, det är skrämmande dock men så nära sanningen man kan komma!

Ska ta detta vidare :)

Hade en kollega förr, ung kille typ 22 år som hade en korsning av den typen av kamphundsraser. Köpte sen en valp av samma typ och den äldre hunden som var ca 2 år uppskattade inte alls valpen utan flög på den för att döda.
Killen gav då bort hund nr 1 för valpen var ju hans lilla bebis :crazy:

Han fick höra på omvägar att hunden snabbt vandrade vidare till andra ägare och jag frågade hur det kändes men han hade bara ögon för sin nya valp så han typ ryckte på axlarna :mad:

Valpen blev stor och han hade såna planer. Hon skulle tränas i weight pull, minns jag. Jag frågade om han gått valpkurs osv men nej det var så dyrt och han hade inte råd sen så och hade han ju ägt en hund innan dessutom :banghead:

När hunden var ca 1 år så tryckte den sig ut genomen glipa på fönsterrutan på hans bil då den såg en hund utanför. Den attackerade både ägaren och den andra hunden (som var av liknande raser)så båda fick uppsöka vård. Killen fick en saftig räkning samt koppel och munkorgstvång på hunden efter polisanmälan.

Sist jag hörde något om dom så hade killen flyttat hemifrån och lämnat hunden kvar hos mamman som jag minns inte kunde gå ut med hunden då hon var sjuk och inte orkade hålla i kopplet....:eek:. Dom hade dock en liten radhustomt där hunden rastas....

Brukar fundera mycket på hur den hunden har det idag om den ens lever.

Jag tror den här historien är rätt vanlig, ung kille, dålig ekonomi men vill gärna ha en hund, köper en billig. Han var dessutom den typen av kille med lite struligt liv, småkriminella saker för sig. Valpen är ju söt och lätt att ha med överallt från början, intresset är starkt men kunskapen låg. Sen börjar det köra ihop sig, andra intressen vaknar och hunden börjar bli jobbig unghund. Mindre och mindre aktiviteter och med det följer mer och mer problem :(

Såg förresten en väldigt ledsam annons på stora annonssidan som börjar på B. Sök namnet Blacki (utan E på slutet) :arghh::arghh::arghh::arghh:

Pitbull och amstaff är inte särskilt vanliga i omplaceringskarusellen. Oftast handlar det om hundar utan stamtavla där det också kan finnas andra raser i bakgrunden. De är betydligt billigare än renrasiga hundar så för den som känner att den inte har råd att lägga pengar på en renrasig hund så är det ett alternativ. Det låga priset kan kanske till viss del också förklara att det finns en slit-och-släng-mentalitet bland ägarna. Att en hund haft 12 hem vid 9 månaders ålder är inte ovanligt.

Mentaliteten hos hundarna kan också vara en delförklaring till omplaceringarna. Det är sällan de bäst lämpade hundarna som används i den oregistrerade aveln och slänger vi in lite andra raser i blandningen så kan hundarna bli väldigt krävande och den här typen av hundar köps sällan av personer med någon imponerande hundkunskap.

De låga priserna tillsammans med knepig mentalitet och en låg/obefintlig hundkunskap hos ägarna för att sammanfatta det hela.

Pitbull och amstaff är inte särskilt vanliga i omplaceringskarusellen. Oftast handlar det om hundar utan stamtavla där det också kan finnas andra raser i bakgrunden. De är betydligt billigare än renrasiga hundar så för den som känner att den inte har råd att lägga pengar på en renrasig hund så är det ett alternativ. Det låga priset kan kanske till viss del också förklara att det finns en slit-och-släng-mentalitet bland ägarna. Att en hund haft 12 hem vid 9 månaders ålder är inte ovanligt.

Mentaliteten hos hundarna kan också vara en delförklaring till omplaceringarna. Det är sällan de bäst lämpade hundarna som används i den oregistrerade aveln och slänger vi in lite andra raser i blandningen så kan hundarna bli väldigt krävande och den här typen av hundar köps sällan av personer med någon imponerande hundkunskap.

De låga priserna tillsammans med knepig mentalitet och en låg/obefintlig hundkunskap hos ägarna för att sammanfatta det hela.

Jo tyvärr är de överrepresenterade, gå in bara på hundstallet så kan du läsa, det är amstaff i de flesta, jag räknade en gång på facebook-forum och kom fram till 76 % just den dagen med dessa raser och korsningar med dessa!:arghh:

Jo tyvärr är de överrepresenterade, gå in bara på hundstallet så kan du läsa, det är amstaff i de flesta, jag räknade en gång på facebook-forum och kom fram till 76 % just den dagen med dessa raser och korsningar med dessa!:arghh:

En annan sak som tydligt talar för vilka problem och svårigheter dessa raser för med sig är när man tittar på de seriösare omplaceringsförmedlarnas sidor. Oftast så står det på dessa korsningar att de inte kan bo i hem med andra hundar, katter eller barn...ibland funkar äldre barn.

Vi har en pitbull, och hon köptes helt med insikt var hon är. Hon kostade bara hälften av vad lillschnauzern kostade men hennes foderkostad är nog den tredubbla - minst.
Det är lite som att (som helt okunnig) köpa en "galen galoppör" direkt fån banan för den är "så söt och så billig".... Menar inget ont om galoppörer nu, men ni kanske förstår vad jag menar.

Vår pit är helt fantastiskt! Vi har en trädgård som går runt huset om ni förstår. Barnen hade kompisar som hoppade studsmatta som galningar när ett barns mamma kom. Vanligtvis så knackar de på dörren, vi öppnar och de kommer in (så som det brukar gå till här så hundarna får hälsa). Men denna mamma (som hunden aldrig träffat) hör oss i trädgården och går in bakvägen och bara "dyker upp" framför den livsfarliga mördarhunden ;) ! Mördarhunden Maya blir helt överlycklig att det kommer ett "slickobjekt" till - inte tillstymmelse till aggressivitet.

Men många är rädda för hundrasen och går ofta omvägar när vi kommer. Men alla hundägare som vågar låta dem hälsa är lyriska över den snälla vovven.
Här i lilla Trosa blev en boxer svårt biten och nästan dödad av en annan hund...............en golden retriver......

Hon är så omtyckt att vi har fått flera beställningar på valpar efter henne, men det kommer det aldrig att bli men det är kul att de frågar..

Jag tror faktiskt att om det kom en inbrottstjuv så skulle hon ev slicka ihjäl dem. Finns inget ont i denna hund!
MEN, både jag och min man har haft många hundar, mina föräldrar hade labradorkennel när jag växte upp så vi är vana.
Amstaff/pitbulls mm är starka hundar, både i psyke och fysik.

Men jag kan säga att jag lägger mina barns liv i händerna på vår pitbull "sju dagar i veckan", de älskar varandra. Förr i tiden kallades de nanny-dogs. Det gör mig ont i hjärtat när man ser alla omplacerings amstaffblandningar som omplaceras pga tex allergi (eller hur, de har inte klarat av hunden som nu kommer bli en vandringspokal)

Sedan att de skulle ha en knepig mentalitet, det tror jag inte på. Inte mer än någon annan hundras då. Det gäller att de ska få utlopp för det de behöver, motion i massor tex.
Av de pitbulls jag träffat har jag mest träffat ägare med knepig mentalitet i så fall ;)

Det gör mig ont i hjärtat när man ser alla omplacerings amstaffblandningar som omplaceras pga tex allergi (eller hur, de har inte klarat av hunden som nu kommer bli en vandringspokal)

Varför tror du att så många inte klarar av dessa hundar då? Det finns nog minst lika många okunniga hundköpare som köper cocker spaniels, Goldens, Labbar och andra raser. Men varför är det just dessa hundar/ korsningar med dessa raser som är överrepresentaterade i omplaceringsstatitsiken?

Det har alltså ingenting med metalitet och egenskaper att göra?

Jag ser sällan omplaceringsannonser för renrasiga amstaffs och pitbulls. Det var också den skillnaden jag försökte belysa i mitt inlägg. Du finner sällan renrasiga hundar i omplaceringskarusellen men du finner mängder av hundar som åtminstone påstås ha amstaff i sig. Att det skrivs amstaff behöver inte heller betyda att det finns amstaffblod i hunden utan det har blivit ett samlingsnamn för blandraser där det förekommer raser med kampbakgrund. För några år sedan kallades alla dessa hundar pitbullblandisar.

Tycker det bara är på privata annonser det står vad för raser bandningen har. Tittar man på tex Hundstallet och liknade omplaceringsställen så står det bara "Blandras". Det uppges sällan vad för raser som är inblandade. Dock syns det ju ofta....

kl

Är det någon som har koll på hundattacker mot människor? Nu är jag kanske fördomsfull här men är det inte väldigt ofta man hör att rottisar biter människor, medans "muskelhundar" oftare biter andra hundar?
Kan det ligga något i det?

Säger jag som bara blivit biten två gånger, av en tax och en toypudel.......

Hört av amstaff/pitbull"uppfödare", skjut inte mig ;)

De flesta blandningarna har 50% staffe och 50% pit, den paras med en 50 % amstaff och 50% pit osv. Så att rent blodsmässigt brukar amstaffblandningarna vara 50/50 men många vill inte ha pitbullblod i sina "sällskapshundar" så därför säger säljarna ofta inget.
Kanske är en bättre kamphundsblandning, det går inte att blunda för att en del hundar hamnar i det. Dessutom så är det väl många coolingar som vill vara supertuffa och hur häftigt är det inte att ha en ostimulerad pitbull med nithalsband i kopplet bredvid en.....not....
Man ska inte glömma att det i grund och botten är samma blod, visserligen är den nästan hundra år sedan stamböckerna delades men det är samma blod som avlats vidare på, tror det var 1936 stamböckerna delades.....

Måste även säga att de stffar och pitbulls jag träffat i princip till 100% varit otroligt öppna, glada och intelligenta hundar som måste aktiveras.

kl

Är det någon som har koll på hundattacker mot människor? Nu är jag kanske fördomsfull här men är det inte väldigt ofta man hör att rottisar biter människor, medans "muskelhundar" oftare biter andra hundar?
Kan det ligga något i det?

Säger jag som bara blivit biten två gånger, av en tax och en toypudel.......

Ingen säger något om att alla hundar kan bitas. Men en PB gör fasiken så mycket större skada när det lossar i skallen än vad en Toypudel gör.
PBs attraherar också en helt annan typ av ägare än vad ex Tax gör...därav helt andra risker.
Att många av dessa raser har en utpräglad aggressivitet mot samma kön är heller ingen hemlighet. Det skapar givetvis problem. De är också framavlade för ett syfte som inte alltid är det optimala i sociala samanhang i vårat moderna samhälle. Det är ett genetiskt arv som inte kan förnekas eller dämpas med kärlek.

Självklart finns det bättre och sämre individer även inom "kampraserna" precis som inom alla raser. Men det finns dock en tydlig statistik på de olika problemen. Vi har haft diskussionen här på Buke förr och då har även en veterinär gått in och berättat om sina erfarenheter av skador från dessa raser. Det är sånt som aldrig nämns när det kommer till andra hundgrupper för det är sällsynt och inte något som sker kontinuerligt.

Angående Rottisen så nämns ju den i överskiften till tråden så jag antar att den ingår i den här diskussionen. Dock är den en Bruksras medans de andra är kampras. Framavlade för olika syften.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 355
Senast: Sesca
·
Övr. Hund För 2 år sen köpte jag en söt liten valp. Enligt uppgift skulle denna söta valp vara en pudel/papillon korsning. Pudel finns det helt...
16 17 18
Svar
347
· Visningar
27 166
Övr. Hund Åh jag känner att jag sitter i en jobbig situation just nu. En vän till mig har en arbetskamrat som har en tik, 8 år gammal Amstaff, som...
Svar
3
· Visningar
1 125
Senast: Hellas
·
Hundavel & Ras Jag ärligt talat aldrig fattat skillnaden mellan dessa två. Och när Pia inte vet försöker Pia lära sig.:p Jag har försökt hitta fakta...
Svar
3
· Visningar
10 344
Senast: kamomillo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Extremt het häst