Amningshjälp?!

Sv: Amningshjälp?!

Mitt barn vill jag helst amma själv.

Jag tycker att bröstmjölk är det bästa för barnet. Om jag fick välja mellan att ge ersättning och bröstmjölk från en annan kvinna, skulle jag välja det senare, förutsatt att kvinnan i fråga är frisk.
Jag skulle däremot inte låta barnet amma den andra kvinnan utan i så fall ge mjölken ur flaska.

Anser dock inte att metoden är "fel" eller äcklig som en del verkar tycka. Inom djurvärlden förekommer detta väldigt ofta, särskilt hos vissa djurarter tex kattdjur.
Om vi människor skulle leva mer som förr, i storfamiljer, skulle nog metoden ses som mera naturlig. Särskilt om man är fattig. Förr fanns ju inte ersättningar såsom idag. Då var valet antingen att låta någon annan amma eller att låta barnet dö. Ett val som skulle vara självklart att göra.
 
Sv: Amningshjälp?!

Det är ju renare och mera hygieniskt att låta barnet dia direkt än att slaska med flaskor som kan odla bakterier.
 
Sv: Amningshjälp?!

Det är ju renare och mera hygieniskt att låta barnet dia direkt än att slaska med flaskor som kan odla bakterier.

Det där tänkte jag på.
Är man ändå beredd att låta barnet dricka annans mjölk så varför hålla på och slabba?

Är det kanske inbillad konkurrens som utgör en hotbild?
 
Sv: Amningshjälp?!

Jag tycker att det är jättebra att det finns som alternativ om inte amningen fungerar.
Jag skulle kunna tänka mig att amma någon annans bebis om mamman inte kunde men ville gärna att barnet skulle ammas.
 
Sv: Amningshjälp?!

Jag tycker att det är jättebra att det finns som alternativ om inte amningen fungerar.
Jag skulle kunna tänka mig att amma någon annans bebis om mamman inte kunde men ville gärna att barnet skulle ammas.

Jag med. När vi var på babysim en gång när jag fortfarande ammade så om vi lite innan vår grupp började. En mamma var med det äldre barnet i bassängen medan far/mormor hade bebisen (jätteliten, skulle ej bada) i famnen och den skrek så mycket. Jag hade sån lust att ta den till bröstet och se om det hade hjälpt men gjorde givetvis inte det. Har känt så i andra situationer också.
 
Sv: Amningshjälp?!

Det där tänkte jag på.
Är man ändå beredd att låta barnet dricka annans mjölk så varför hålla på och slabba?

Är det kanske inbillad konkurrens som utgör en hotbild?

Ja, visst är det lite konstigt...? De flesta verkar vara positiva till bröstmjölk. Sjukhusen köper ju t ex in för att ha till för tidigt födda barn.

Men många verkar tycka att det är äckligt/fel att bebisar diar någon annan än mamman.

HIV och hepatit kollar de väl redan när man väntar barn? Eller är det bara HIV som kollas (för det VET jag att de kollar)?
 
Sv: Amningshjälp?!

Men många verkar tycka att det är äckligt/fel att bebisar diar någon annan än mamman

Anledningen till att jag inte vill låta någon annan amma mitt barn är inte för att jag tycker det är äckligt eller fel. Det skrev jag i första inlägget att jag inte tyckte.

Skälen är istället snarare egoistiska. Känns på något sätt "hotfullt" att någon annan än jag får så nära kontakt med mitt barn. Amning är ju, som det forskats mycket kring, inte bara amning utan även ett sätt att knyta an mellan barn och mamma. Känner mig obekväm med att mitt barn ska få den nära anknytnigen med någon främmande person. Undantaget vore i så fall om amman var en närstående till mig och barnet (exempelvis min syster).

Dessa känslor är rent personliga. Jag har inget alls emot själva idén med ammor men känner att det inte passar just mig.

Att ge ur flaska ser jag inte som ohygieniskt förutsatt att man är noga med rengöring och allmän hygien.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Nu har ’Timbromodellen’ pausats i Kalix efter massiva protester (konstigt 🙄) men alltså är detta något som används på andra håll? Är...
2
Svar
24
· Visningar
3 416
Skola & Jobb Jag har annonserat på fb om att jag söker jobb. Man brukar få konstiga svar. Ibland går det inte att få svar på frågor man har om jobbet...
Svar
2
· Visningar
671
Senast: Wille
·
Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
855
Senast: McFlurry
·
Samhälle TV4 storsatsar på ny serie i höst. Start 2 september. Vilka är dom skarpaste knivarna i lådan och vilka är förrädare. Vilka är ni...
Svar
6
· Visningar
1 105
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp