ammoniak lukt förstör hjärnan?

F

fjordinghanna

fick idag höra att ammoniak lukt kan förstöra hjärnan är det sant? det va ngt om att det fräte sönder eller va de nu sa.

Har stall med 4 hästar o växelströbädd med halm. Ibland luktar det rätt mkt ammoniak o ibland inte. Försöker ha dörren öppet ut mkt så det inte luktar, men idag har jag haft dörren rätt så mkt stängd. Har fuktighetsmätare som jag kollar med ibland också, va några gånger i vintras fuktigheten va för hög, borde det lukta mer då?

De som va på besök i dag (som förövrig inte är hästintresserad utan de va här av annat ärende)här påstod att djurskydet skulle ta ifrån oss våra hästar om de kom besök pga urin lukt osv. Tror jag inte ett skit på men man blir ju ledsen.Finns det något sätt man kan mäta ammoniak lukt på som jag kan ha o kolla med? o kan djurskydd posv ta ifrån oss hästarna om de är välmående fast det luktar ammoniak i stallet ibland? har sådant hänt?

Läste här på buke att hög protein halt i fodret kan ge ammoniak lukt, har kvot på 10 på hösilaget funderar på om det finns ett samband. Men det är ju verkligen inte jämt det luktar "ila" så är det då en kombination av hög luftfuktighet o hög protein halt som ger lukt? Gör det verkligen någon större skillnad o kalka golvet? då måste man väl göra det varje dag ?eftersom vi aldrig har
permanentbädd.

Sv: ammoniak lukt förstör hjärnan?

Tror jag inte ett ögonblick på. Det skulle i så fall vara ren ammoniak. Det ska nog mycket till för att hjärnan ska förstöras av ammoniak från hästurin.:idea:

Att det skulle kunna bero på proteinhalten i fodret tror jag absolut inte och har aldrig hört talas om. Vad skulle det ha för samband? Låter som svammel, tycker jag.

Givetvis bör man dock sörja för god ventilation i stallet. I all synnerhet eftersom bädd kan lukta ibland om man varit i och rört.

Ja, det gör skillnad om man kalkar - och det ska förstås inte lukta ammoniak. Inte för att jag tror att det förstör hjärnan, men är inte vidare hälsosamt för luftvägarna.

Halmen gör ju inte lukten mindre... Prova att byta till spån eller torv. Vi hade halm i vårat stall ett tag, det räckte med att två boxar av sex hade halm för att det skulle börja lukta.

Det beror nog alldeles på hur man sköter halmbädden. Jag har haft halmbädd i många år till alla mina hästar och har aldrig någon lukt. Det är noga att inte ta bädd som ursäkt för att mocka dåligt eller inte alls. Det är jättenoga om luktfrihet skall uppnås.

Glömde nämna att jag faktiskt har lite spån i botten och det hjälper till mot lukt.

Ska man kalka varje dag på betongen innan man lägger ut halmen?när jag mockar går jag igenom allt o lägger all torr halm i en hög o kör ut resten. Sen lägger jag den torra "beg" halmen på betongen o sen lägger jag på "ny" halm över det.

Vad gör det med luftrören på hästen då? Har ingen häst med hosta eller så nu. Har en häst med kroniskt kvickdrag i stallet men hon är helt utan sympton just nu, räckte med att vi börja med hösilage. Har tänkt börja med spån om den hästen skulel bliu dålig igen men hon verkar må bra o vi vill gärna ha halm då de har nåt o pplocka i.

Hola,

Ammoniakstinkande bäddar förstör luftvägarna. Har man inte en hosthäst är det lätt att få en.

Kan du inte lägga kalk och sedan en bädd av torv i botten under halmbädden?
Torven binder kisset och neutraliserar ammoniaken.

mvh Eva

Vi har halm men det luktar just ingenting, vi mockar också ut allt kiss varje dag.
Men i ett annat stall vi stod i där de hade väldigt svavelrikt vatten stank det ren ammoniak i stallet. Vi fick kalka massor där.
Kanske du har ett konstigt vatten där du bor? Eller allmänt dålig luftventilering? Skaffa en fläkt :idea:

Hejsan,
Ammoniak förstör inte hjärnan, men är ohälsosam att andas in:(
Det finns gränsvärden för hur mycket ammoniak det får finnas i luften. Står reglerat i djurskyddslagen. Man kan mäta ammoniakhalten med en drägerapparat, men tror inte att du kan få tag i en sådan.
Att dina hästars urin luktar starkt kan mycket väl bero på proteinhalten i höet. Ett överskott av kväve utsöndras som urea i urinen. Om du vill kan du lägga torv i botten under halmen, det binder ammoniaken betydligt bättre än spån och halm.

Att det skulle kunna bero på proteinhalten i fodret tror jag absolut inte och har aldrig hört talas om. Vad skulle det ha för samband? Låter som svammel, tycker jag.

Klart att det har ett samband. Mer kväve in ger mer kväve ut (förenklat uttryckt). Då blir det mer NH3 i boxen.
// Linda

Om man kalkar o sen lägger torv över o sedan halm blir det inte knepigt med mockningen då?hur ska man göra då? ta bort bara skitig halm o sen låta torv med kiss i ligga? då borde det ju verkligen lukta..o om hästen börjar gräva i det där o blanda ihop med halmen lär det ju bli en salig röra.

Angående vatten halten så har vi aldrig tagit test på vattnet, men det är från en djupborrad brunn o vattnet är genomskinligt o inte särskilt vitkalkigt. Borrad för ca 6 år sen.Smakar godare än stads vatten. är dricksvatten åt både människor o djur. Har en bekant som är lärare för just "vatten" kanske skulle kunna be henne göra ngt privat test om hon kan. Vi vill inte gör offentligt test pga massa kostsamma regler jag ej har koll på men som min far yrar om.

Har en äldre luftavfuktare som står här o ej använts eller vågat provat, får försöka fixa den till nästa vinter. Men varför lukatr det mer när luftfuktigheten är hög? borde det va lika mkt ammoniak i luften när den är mer torr fast det bara "luktar" mindre men egentligen finns där?

Nu så räknar vi med att ha hästarna ute dygnet runt om ca 2 månader.

Du behöver inte bekymra dig för vattnet, det är inte där problemet finns! Inte heller i luftfuktigheten, ammoniakhalten beror inte på den heller.
Anser du att det är ett problem så sänk proteinintaget. Det är den absolut mest effektiva åtgärden. Därefter, försök minska luftrörelserna vid boxgolven. Ökad lufthastighet ger en ökad ammoniakavgivning (från det som är bundet i urinen). Du ska inte behöva kalka under torven. Om du har en häst som gräver runt alltihop kan det bli lite jobbigt att mocka... Det torven gör är att den binder ammoniaken. Samma mängd finns i stallet, men så länge den är bunden är det inte något problem! det är när den avges du känner lukten:eek:

mockningstips: Lägg in torv och mycket halm ovanpå. Den mesta av urinen kommer torven att suga upp så det blir bara lite blöt halm att ta ut. Du måste inte heller ta ut all blöt torv, ibörjan kan det vara bra att lämna lite så den "sätter sig". Om du har möjlighet, gå in i en "blöt" halm, spån och torvbox och känn skillnaden i ammoniakavgång!

Lycka till!

En sak som vi har gjort i vårat stall är att göra små hål nere på boxväggarna, en bit ovanför "bädden" då luktar det mycket mindre!!! :idea:

Jag har djupströbäddar till mina tre hästar, permanentbädd (av halm varvat med spån i år då det är halmbrist i Skåne), som mockas ut en gång per år. Taktrummeventilation samt dörrar ut i tre väderstreck vilket gör att jag alltid kan få bra ventilation. Det luktar aldrig i mitt stall. Hos de jag känner som inte har permanentbädd tycker jag det stinker amoniak:eek:

Jag har också bädd till mina. Råspån (mycket och, vid det här laget, hårdpackat) samt lite halm ovanpå. Det luktar INGENTING i mitt stall heller. Lite hästbajs ibland, men det är allt:D !

Jag har permanentbädd i halm. Dvs jag lämnar urin, tar ut en del en eller två ggr i veckan (när taket börjar närma sig :D)
Min box luktar inte. Jag kan utan problem sitta ner i halmen när hästen är inne utan att det luktar. De som inte har någon bädd eller som snålar med galmenb har boxar som stinker!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka