Mitt hösilage är lågt i protein i år, 4,7 i kvot och jag har en högpresterande storhäst, en gammal som behöver all hjälp han kan få och två ungisar, och ytterligare två normala ridhästar. Storhästen har dåliga hovar, men är rätt nyinköpt så foderstaten har väl inte gett någon effekt än. Den gamla hästen är trots korrekt medicinering dålig i pälsen och har börjat få mjukare hovväggar. (Tänder kollas minst 2ggr/år) Så nu vill jag få ordning på dessa aminosyror.
Lysin - hur räknas behovet? (Hittar flera olika formler) Är det möjligt att köpa enbart lysin eller får man flera aminosyror på köpet?
Methionine - Hur räknas behovet? Hur får jag reda på hur mycket M som hösilaget innehåller?
Vilka fler aminosyror bör man hålla koll på? Hur räknas behov och hur mycket får jag med i fodret?
Threonin, biotin, valin, tryptophan och taurin?
Något annat om aminosyror att tänka på?
(Mikro och makromineralerna är i balans, alla utom joden för tillfället. Men även det ska fixas till med tillskott...)
(Börjar känna mig som en knarkarkärring med alla mina pulver snart...) ;-)
Lysin - hur räknas behovet? (Hittar flera olika formler) Är det möjligt att köpa enbart lysin eller får man flera aminosyror på köpet?
Methionine - Hur räknas behovet? Hur får jag reda på hur mycket M som hösilaget innehåller?
Vilka fler aminosyror bör man hålla koll på? Hur räknas behov och hur mycket får jag med i fodret?
Threonin, biotin, valin, tryptophan och taurin?
Något annat om aminosyror att tänka på?
(Mikro och makromineralerna är i balans, alla utom joden för tillfället. Men även det ska fixas till med tillskott...)
(Börjar känna mig som en knarkarkärring med alla mina pulver snart...) ;-)