Tigertofflan
Trådstartare
Finns det någon uppfödare av sådana i Sverige? alt. Finns de i Sverige över huvud taget?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
AMHA är huvudföreningen för denna ras. Andra raser som blandas med Amerikans miniatyr registreras i AMHR. Höjden på hästarna mäts från sista håret i manen, inte från manken som annars är vanligt. Högsta tillåtna höjd är i 86,4 cm enligt AMHA, men i AMHR får hästarna vara 96,5 cm. Idag finns det 25-30 stycken renrasiga Amerikanska miniatyrhästar i Sverige.
The American Shetland Pony Club recognizes four types of Shetlands-Modern, Pleasure, Classic and Foundation. Modern Shetland are typically the tallest of the breed (...) and have high stepping action. Pleasure ponies have similar breeding though their action is more subdued. Classic Shetlands are the most typical type and are known for their refinement and gentle nature while lacking most of the action of the Modern ponies. Finally, Foundation ponies do not have any Hackney influence for four generations and are all under 42" (ca 106 cm) tall. Their looks are most reflective of their British ancestry.
Intressant!Sv: Amerikansk shetlandsponny?
Jag har pratat med en man som sa att de hade en amerikansk shetlandsponny i deras versamhet - kan det vara den som "saknas" tro...
Det är ett argument jag stött på :/Sen vet jag inte varför du tror att shettisuppfödare inte vill ha konkurrens?