Amerikansk shetlandsponny?

Tigertofflan

Trådstartare
Finns det någon uppfödare av sådana i Sverige? alt. Finns de i Sverige över huvud taget?

DSC-1780m.JPG
 
Sv: Amerikansk shetlandsponny?

Rasens ursprung är nog "riktiga" shetlandsponnyer, men de har korsats med diverse andra raser för att bli såna där prydnadsponnyer.
Jag tror för övrigt att de "icke rastypiska" sjukdomar som (av amerikanska forskare) påstås finnas hos shetland återfinns just hos dessa amerikanska korsningsvarianter.

Jag vet egentligen inte om det är någon skillnad mellan amerikanska shetlandsponnyer och amerikanska miniatyrhästar.
 
Sv: Amerikansk shetlandsponny?

Av vad jag har läst mig till är det de skotska shetlandsponnyerna som blivit korsade med hackney, små araber och små fullblod.
 
Sv: Amerikansk shetlandsponny?

Har sett annonser för dessa tidigare här i Sverige, men de har förståeligt varit väldigt dyra.
Tror de benämns som "American Minature Horse" eller något i den stilen.
 
Sv: Amerikansk shetlandsponny?

Amerikansk Miniatyrhäst (AMHA) och Amerikansk Shetlandsponny är om jag inte gissar helt fel helt olika raser, Amerikansk miniatyrhäst är en speciell ras som (är inte helt 100) endast får vara stora som en minishettis, och Amerikansk Shetland ser större ut än så!
 
Sv: Amerikansk shetlandsponny?

Wikipedia säger:

AMHA är huvudföreningen för denna ras. Andra raser som blandas med Amerikans miniatyr registreras i AMHR. Höjden på hästarna mäts från sista håret i manen, inte från manken som annars är vanligt. Högsta tillåtna höjd är i 86,4 cm enligt AMHA, men i AMHR får hästarna vara 96,5 cm. Idag finns det 25-30 stycken renrasiga Amerikanska miniatyrhästar i Sverige.

The American Shetland Pony Club recognizes four types of Shetlands-Modern, Pleasure, Classic and Foundation. Modern Shetland are typically the tallest of the breed (...) and have high stepping action. Pleasure ponies have similar breeding though their action is more subdued. Classic Shetlands are the most typical type and are known for their refinement and gentle nature while lacking most of the action of the Modern ponies. Finally, Foundation ponies do not have any Hackney influence for four generations and are all under 42" (ca 106 cm) tall. Their looks are most reflective of their British ancestry.
 
Sv: Amerikansk shetlandsponny?

1. Amerikanska Miniatyrhästar AMH* och Amerikanska Shatlandsponnyer ASP* är inte samma ras dock korsas de ibland.:cool:

2. Jag har hört mig för och det verkar inte finnas några Amerikanska Shetlandsponnyer i Sverige, dock finns det ganska många Amerikanska Miniatyrhästar.:meh:

3. Det har vi ett tillfälle importerats 4st Amerikanska Shetlandsponnyer till Sverige men pga. att de inte tilläts registreras i Sverige åkte 3 vidare till Norge och den sista vet jag inte var den är. Detta var nån gång 2000-2003.

4. Det finns uppfödningar av Amerikanska Shetlandsponnyer både i Tyskland och Holland. :bump:

5. Om man vill importera en Amerikansk Shetlandsponny från USA ta kontakt med någon som har importerat Miniatyrer därifrån. Dock får man vara beredd på att man kanske inte får registrera den som Amerikansk Shetlandsponny i Sverige. :down:

Jag har varit intresserad av den Amerikanska Shetlandsponnyn i flera år och har som dröm att äga en eller två när tiden är rätt. De är underbara små lättlärda ponnyer oftast med stor kapacitet och väldigt bra barnponnyer.

Vill man läsa mer om dem så ska man besöka dessa sidor:
www.shetlandminiature.com
www.americanshetlandpony.com
www.americanshetlandponyforum.com
 
Sv: Amerikansk shetlandsponny?

Så länge det inte finns en rasförening i Sverige är det väl helt klart att det inte går att registrera en Amerikansk Shetland här, förutom SH med raskod 10, specialras (= renrasiga hästar som saknar rasförening)?
 
Sv: Amerikansk shetlandsponny?

Jag har pratat med en man som sa att de hade en amerikansk shetlandsponny i deras versamhet - kan det vara den som "saknas" tro...
 
Sv: Amerikansk shetlandsponny?

Jag skulle också tolka raskoden hos SH som du. Mina Rocky Mountain hästar tex har den raskoden. De är registrerade i hemlandet, men har stam i svenska passet. Däremot blir det väl viktigare med registrering i " hemlandets" register.
 
Sv: Amerikansk shetlandsponny?

Jag har pratat med en man som sa att de hade en amerikansk shetlandsponny i deras versamhet - kan det vara den som "saknas" tro...
Intressant!

Det stora problemet med Am Shetland i Sverige (har jag märk tydligt i många forum) är att...
1. Man tar för givet att de är samma ras som Miniatyrhästar eller Hackneys
2. Personer inom shettis aveln är väldigt negativa, de vill inte att så olika raser ska heta så lika, de vill inte ha någon konkurrerande ras m.m. Har inte fått någon positiv komentar fån någon riktig shettis uppfödare , inte heller uppfödare av welsh är särskilt positiva och oväntat många inom Am miniatyräst ogillade rasen.
3. Eftersom rasen inte finns i Sverige så vet väldigt få något om den vilket ledertill fördommar.
4. Få förstår att en Am Shetland kan ridas av lika stora barn som någon annan ponny av den storleken. Den är inte svagare eller har sämre exriör för att bli riden.
5. När dem Am miniatyren kom till Sverige och det bildades en avelsförening så borde de ha gjort en gemensam (som i uk, www.arcukminiaturehorseclub.com/) för miniatyrer och Am Shetland, alltså AMHA, AMHR och ASPC. Nu är de bara AMHA vilket ju försvårar för rasen.
 
Problemet när två olika raser har nästan samma namn är att folk inte fattar att det är just två olika raser.
Sen vet jag inte varför du tror att shettisuppfödare inte vill ha konkurrens?
 
#13 Vill minnas att i en tråd på ifokus om de så spydde "vanligt" shettis folk galla över rasen om man säger så :)

Vet att det finns en Am. Shettis i Danmark med. Jag tycker de är sjukt läckra och hade gärna haft en men då de inte finns i närheten utan import är måste + redan väldigt dyra så är det inget som blir av på många år iaf. Sedan då man inte kan ställa ut dom här heller gör det svårare. De mindre (38" & under) går att ställa ut på miniatyrutställningar som oversize men många är större och då går det inte visa dem. Men vem vet i framtiden, nu är ju Am. miniatyr godkänd ras hos SH vilket de inte var är jag började med rasen :)
 
#14 Bla på ifokus så har rasen blivit väldigt negativt omskriven :( Min hästrelaterade livsdröm är att importera och föda upp Amerikanska Shetlandsponnyer i mindre skala. Om vi har tur finns det snart etablerade uppfödare i Europa för 2013 importerades fler Amerikanska Shetlandsponnyer till Europa än någonsin tidigare. :)
 
En stilla undran bara - är det på shetlandsponny ifokus ni har diskuterat då`
Där måste man komma ihåg att det enbart är ursprungs-shetlandsfrälsta som diskuterar. Jag tycker inte att det är konstigt om man värnar om sin egen ras. Och att man markerar att amerikansk shetlandsponny är något helt annat än den ursprungliga shetlandsponnyn är väl inte heller konstigt.

Ingen av de shetlandsponnyuppfödare jag känner - är ju själv en sådan - ser någon konkurrens från den amerikanska varianten. Det är två olika typer av ponny och det står var och en fritt att gilla den typ man själv tycker om.
Jag skulle inte vilja ha någon, men jag tänker inte hindra någon annan att köpa en. Däremot kommer jag aldrig sluta påpeka att det är två helt skilda raser som olyckligtvis har liknande namn
 
Själv har jag varit på diverse olika ställen och har kunnat någorlunda skilja uppfödare från shetlandsfrälsta ;)
Det är absolut inget fel med att man värnar om "sin" ras, det ska man göra.

Önskar bara att fler kunde se bortom att namnen är så lika och inte tar illa upp för att raserna är så skilda.

Samtidigt förstår man ju att man har sparat namnet eftersom det fortfarande finns blodslinjer inom den amerikanska shetlandsponnyn som inte har korsats med någon annan ras och det är ju för att hedra de europeiska shetlandsponnyerna som kom till usa på 1800-talet så släkt är de ju på sätt och vis.

Men men jag blir såklart jätteglad över att det dyker upp uppfödare som inte ser något ont i rasen och jag hoppas att det blir fler som uppskattar dom den dagen de finns i Sverige, än så länge har de bara nått Tyskland, Storbritannien och Schweiz vad jag vet.

midnightwaltz.jpg
 

Liknande trådar

  • Låst
Gnägg Shettisar. Alltså dessa orkaner i miniatyrkropp. I familjen just nu Pysen och Daphne som håller ordning på islandshästen Freyr. Envisa...
Svar
4
· Visningar
431
Senast: ameo
·
Kultur Jag försöker komma på namnet på en amerikansk skådespelare, men det kommer inte fram. Han var mest aktiv skulle gissa 90-talet...
Svar
3
· Visningar
696
Senast: AbCdE
·
Hundavel & Ras Skulle vilja höra vad ni vet, känner till eller tycker om amerikansk cocker spaniel. Alltid när jag blir nyfiken på en ras så läser jag...
Svar
3
· Visningar
633
Senast: Tajger
·
Hundavel & Ras Jag har tänkt att frysa in sperma från min ena hane i år, i fall att jag själv vill använda honom längre fram. Är det någon som har...
Svar
2
· Visningar
650
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp