Amerigo sadel

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare tashinajess
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 4 249
T

tashinajess

Jag köpte en begagnad Amerigo sadel, tänkte att jag skulle lära mig att sitta ordentligt när jag jobbar mina hopphästar.

men aj aj, vad ont jag fick i bäcken benet eller vad heter det :confused:

Spände jag mig, fel sadel för mig???

Sv: Amerigo sadel

Jag köpte en begagnad Amerigo sadel, tänkte att jag skulle lära mig att sitta ordentligt när jag jobbar mina hopphästar.

men aj aj, vad ont jag fick i bäcken benet eller vad heter det :confused:

Spände jag mig, fel sadel för mig???

Har också Amerigo och fått lära mig av sadelutprovaren att det är viktigt både för hästen och dig själv att börja med max 10 min/gång i början och sedan trappa upp. Både häst och ryttare måste få vänja sig i lugn och ro vi nya sadeln.

Hmm, kanske det, jag har en hoppsadel märke Cliff Barnsby, whitaker och en butet sadel, de sadlarna tycker jag är underbara att rida i från dag ett.

FÖrut när jag ridit andras hästar utrustade med dressyr sadel så har det känts bra, och Amerigo sadeln skall ju vara en riktigt bra sadel.

Men ont ont. Det kändes som om bommen var MYCKET Bred! :crazy:

Amerigo har en bred midja på sina sadlar, jag kan inte rida i dem pga av det, det beror på hur ens bäcken ser ut.
Whitakern och Buteten är ju smala i midjan.

Å fasen, kanske därför jag har ont i ruggen, längst ner och bäckenet + höfterna?!

Åh, då kanske jag måste byta sadel?!

Tack för super bra information. Då passar jag helt enkelt inte på en Amerigo sadel.

har du bra tips på vilken sadel jag ska satsa på att köpa. Jag har flera hästar så det måste vara en sadel som har en bra passform.

och vara lite smal i midjan :rofl:

Jag har faktiskt liknande erfarenhet. Fast även en bra.
Jag har två Amerigosadlar.
Den ens (DJ) är för vid för mig, ont i bäckenet och korsryggen.
Den andra (Cervia) är smal i sätet och den älskar jag.
Det är minst lika viktigt att sadeln passar dig som hästen.

Vem har sagt att det här med sadlar ska vara lätt :smirk:

Men det finns alltså alternativ hos Amerigo oxå....
Vegan är oxå bättre för oss småfolk.

HOn som åker runt och provar ut amerigo sadlar upp hos oss påstod att classicen inte var bred i midjan, men det kanske var något annat med bommen som inte passade mig?

VI får se hon ska komma upp och prova och kolla :)

Amerigo har en bred midja på sina sadlar.

Kan det vara därför jag har problem med att inte kunna hålla överskänkeln intill hästen i min Amerigo DJ?

Sluter jag överskänkeln intill så hamnar jag i världens stolsits.

Nån som har annan förklaring?

Nej, classicen har inte bred midja (jag hatar breda midjor).
Men jag fick också ont den första veckan jag var inte van vid så stora knästöd och kunde ha en tendens att dra upp benen.
Men det gick snabbt över och sadeln är helt underbar att rida i.
Den har hjälp mig mkt med sitsen spec då jag har en häst med mkt tryck i och det krävs mkt sits att orka sitta emot och driva.
Bästa sadelköp jag har gjort och jag har gjort ett antal....
/Cats

Senast ändrad:

vem har ni som provar ut sadlar... ??
Ja måste ha ny hoppsadel (egentligen dressyrsadel oxå men de är inte akut) men har ingen aning om vem somskulle kunna hjälpa mej.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
517
Utrustning Hej! Jag har en dressyr sadel (en ganska ovanlig här i Sverige) är en sommer remos musica 18tum som köptes ny sommaren 19 som jag...
Svar
1
· Visningar
320
Senast: DarkInNight
·
Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
1 003
Senast: Tora
·
Hästmänniskan Jag är på väg och ska sälja min häst. Tänkte fråga vad hon som har haft honom på foder och även är den som köper vill ha för saker...
Svar
2
· Visningar
454
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka