amatör frågor

A

AlterPride

Jag ska köra in min åring om ett år är de tänkt och håller på att sluka information då jag är en riktigt amatör.
(kommer ta hjälp av kunniga personer när de är dags)

Jag har bland annat tänkt ha en fyrhjulsvagn till henne.
Men funderar lite på skaklarna.
Vagnen i fråga är urspungligen en häst vagn men skaklarna är bort tagna.
Vad jag undra över är vinkeln på skakeln när den sitter fast i hästen.
Har för mig att jag har läst någonstans att den inte får vara förstor, stämmer detta?
Vad är den optimala vinkeln?

samma sak med svängeln ska draglinorna har en viss vinkel?

hur långa skacklar ska man ha till en häst som har 125-135 i täcken?
finns de någonstans där man kan köpa lösa skaklar?

hemskt tacksam för utförliga svar! :D

Sv: amatör frågor

Det där med skacklarna vet jag inte hur jag ska förklara. Kan nog inte säga X grader, men kolla på bilder och få en uppfattning om hur den ska sitta. Då du har en unghäst som kanske växer mer efter inkörningen ska du kanske ha lite längre skacklar, det är ju lättare att ta av än lägga till längd. be nån av dom kunniga kolla på vagnen med hästen stående framför... Du ska få en rak linje mellan bröstan, draglinorna och svängeln. Lycka till med inkörningen!!!

Under inkörning och året efter skall du ha en lätt vagn ej en fyrhjulsvagn. Utan typ lättare rockard/sulky/Gigg/Inkörningsvagn.
Skaklarna ska vara så långa att det är 50cm kvar till svängeln el närmaste delen på vagnen när hästen står med bakbenen rakt under sig mätt från hasen.
Skaklar kan du nog få någon svetskunnig att tillverka. Vissa vagnsmakare säljer även lösa skaklar.
/M

okej,
hade tänkte införskaffa mig en gigg men trodde de var bättre med fyrhjulsvagnar.
Men då vet jag nu att så är ej fallet.

tack för era svar

Den fyrhjuliga är nog bättre att ha och köra med sen men för inkörningen tycker jag det verkar krångligt med gigg. Skulle hellre använda inkörningsvagn, eller rockard om du inte har tillgång till någon.

Den fyrhjuliga vagnen är bara bättre om den inte är för tung vilket ofta är fallet med billiga varianter. Håller med om att gigg kan vara lite krångligt vid inkörning, men det finns bara varianter på giggar oxså. ;)
/M

Vi tycker att fössingen är perfekt att ha vid inkörning. Men det står ju för oss. Andra vill ju ha en rockard tex. Men å andra sidan så håller vi ju på mest med ardenner.Med en ponny så passar det nog bättre med något lättare.

Liknande trådar

Utrustning Jag vet inte om det är jag som är en idiot som inte kan leta (det är absolut tänkbart) eller om det är så att Horseware-täckena finns i...
2
Svar
23
· Visningar
9 096
Senast: Camigween
·
Körning Hejsan :) Nu har jag äntligen fått en vagn! Fick hem den idag och nu har jag massa frågor.. Jag tyckte den såg smal ut mellan...
Svar
3
· Visningar
2 187
Senast: agtatoon
·
Körning Jag ska köpa mig en inkörd häst (vill ha en bruksnordsvensk) och håller på och funderar på vilken utrustning som ska inhandlas. Den...
Svar
4
· Visningar
1 424
Senast: trassel
·
Körning Har i flera års tid tänkt utrusta min vagn med en svängel. Det är dock lite svårt att få plats med den då skaklarna som sitter fästa i...
Svar
1
· Visningar
1 274
Senast: Tacitus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Söker hane för avel - Bichon
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30