Alternativa skor fram

O

Oggie

Eftersom min ena unghäst springer av sig framskor som jag själv byter strumpor, så har jag nu börjat snegla lite på andra alternativ till järnskor fram tills han växt klart och balanserat sig bättre.

Har försökt med boots i hage men det har inte minskat avslitningarna av skor.

Dom enda skor/boots som jag har hittat är på Hööks och dom heter Old Mac´s funktionshästskor, är det någon som har provat dessa? Hur funkar dom? Hur länge håller dom? Kan man rida som vanligt med dom eller ger dom någon typ av effekt som jag bör tänka på?

Eller har ni provat något annat?

Barfota är bara att glömma, förstår att vissa på forumet brinner för barfota så jag vill bara poängtera att det är inte ett alternativ på denna häst!

Sv: Alternativa skor fram

Hola,

Prova att sko med flappskor. Brukar fungera bra på hästar som lätt trampar av sig.

Även gynnsamma för stråle och hovtillväxt eftersom de inte hämmar hovmekanismen som en ren metallsko kan göra.

Old mac eller andra bootsalternativ är vanligen litet klumpiga, ger sämre överrullning. Lämpar sig bara för skritt och trav -lullande.

mvh Eva

jag tror som _Eva_. pröva med flappskor, helst med sidokappor. min vänninas häst har det fram pga. att hon trampade av sig skorna varje vecka i höstas. med flappskorna har det fungerat väldigt bra, hon har bara haft 1 tappsko i vinter. därimot har hon behövt skos om lite oftare än vad hon behövt tidigare, förut (fram tills det började "krångla" i oct.) har en intervall på mellan 6-7 veckor varit optimalt. med flappskorna så har det funkat bäst med en intervall på 5-6 veckor

Tänkte bara lägga att ibland kan man behöva tänka över om hästen är korrekt skodd, det är inte alltid det är i själva skon problemet sitter. Men det har du säkert redan reflekterat över...

Själv har jag ena pållan skodd med en järnsko med dubbla tåkappor och rundad framkant som främjar överrullningen. Min hovslagare fick fritt fram att prova dessa då jag hade haft 2 tappskor under en skoningsperiod, och sedan har ingen tappsko synts till. Om det beror på skorna eller hästens förmåga att hålla sina ben under kontroll låter jag bli att fundera över - det har funkat!

Har provat olika varianter av sk barfotaskor, men inget slår en traditionell skodd häst.
Barfotaskor, klumpiga och inte värst hållbara. Har gått över till vanlig skoning igen.

Hur ser en flappsko ut? Och var kan man hitta dessa?

Min hovlagare är bra, han jobbar vissa dagar i veckan på en klinik så han har jag förtroende för.
Denna häst är helt enkelt valpig och gillar att tok gallopera emellanåt i hagen, och då ryker nästan alltid höger fram. Om ett år så kommer kanske inte skon att ryka lika ofta när han är mer riden och jämnsidig, men om han håller på att springa av sig skor hela tiden så kan jag inte träna han och då blir det inte bättre, ond-cirkel! Blir så frustrerad. Fick lov att gnälla av mig lite.... :)

Mer inforation om denna flappsko tack!!

Ps. jag har hafft 2 tappskor på mindre än en vecka!! Höger fram. Pust.....

Jag sökte på nätet och hittade dom!!!!! (tror jag)

Är det som en sula med den "tå-sko" som man fäster fast med? Hittade jag rätt? Ingen risk för att dom trampar på "gummi-flärpen" och sliter sönder den? Finns det tillräckligt stöd för trakten med dom?? Vill veta allt!

Svar ja!

Du har hittat rätt. Jag använder Hådens flappskor. Åker till Valla och handlar. Köper jag både flapp och tåsko så brukar det gå på 150 spänn.
Tåskon brukar inte gå att återanvända efter en skoperiod (om det inte är en som man haft brodd på) eftersom de är rätt nätta i jämförelse med en vanlig ridsko.
Själva flappen brukar gå i två skoperioder.

Hådens är de som är bäst och ger bäst understöd. Finns både som broddade och obroddade.

Det som händer när hästen trampar på flappen är att den sviktar lite när hästen lyften hoven och då glider den andra hoven (tramphoven)av istället för att trampa av beslaget vilket brukar hända med vanliga metallskor.

Flappskor är erkänt bra att använda om man tex har mycket tappskor, trånghov, eller en häst som behöver gå barfota men inte klarar det.
En klar fördel är att hovmekanismen inte på något sätt hämmas och tillväxen snarare gynnas då hästen är oöm och kan ridas på alla underlag.

För min häst är det bästa alternativet. Jag har provat traditionella metallskor, barfota, boots, Hippogrip.

mvh Eva

Flapp är helt suveränt! Hade det några perioder då ynglingen växte till och musklade sig, för det var det som var orsaken till att skorna yrde så matte blev tokig ...

Ingen tappad, och mycket god hovtillväxt. När det bara är spikat framtill finns också förutsättningar för att hoven ska kunna röra sig och vidga sig under tillväxten.

Numer använder vi vanliga mustadskor, men behovet kvarstår ju inte så "vanlig" skoning funkar bra.

Tack så jätte mycket för era bra svar, bockar och bugar!

Kommer nu att ringa min hovis och ta ett snack med han.

Tack ännu en gång för er tid!!

(Vad är mustadskor??)

Hola igen,

Mustadskor är nog den absolut mest vanliga metallskon som man skor ridhästar med.

Mustad är alltså fabrikatet. Skorna är i järn. Förmodligen såna du har på hästen nu.

Mustad tillverkar även mycket hovslagarutrustning såsom raspar, hovtänger, klingor mm. Inte att förglömma Söm.

mvh Eva

Glömde,

Om det inte framgick så har jag flappisar fram och järnskor bak. 150 spänn är alltså för ETT PAR flappisar med tåskor till.

mvh Eva

Hej igen.

Jag har också tänkt att behålla järnskor bak, för där sitter dom ju. Hade även föredagit att ha dom fram, men det funkar inte för tillfället så dom du har är väll även min tanke. Dvs prova flapp fram och järnskor bak.

Där ser man att den vanliga jänskon är av märket Mustad, här lär man sig.

Tack ännu en gång, bock och bug...:bow:

Klantigt formulerat av mig! Ja, Mustad är mycket riktigt ett av de vanligaste märkena på järnskor. Tycker dock att deras ena modell har en bättre form än exempelvis KW som är "klotrunda", men det beror på hästen också.

Flapp hade vi också bara fram då det var aktuellt.

Ett liiiitet tillägg dock; det har stor betydelse för HUR hästen skos, ju bättre skoning desto mindre risk för att skorna åker.

Ett liiiitet tillägg dock; det har stor betydelse för HUR hästen skos, ju bättre skoning desto mindre risk för att skorna åker.

Jo, det är jag medveten om. Har även svarat på det i tidigar inlägg.

Men tack i alla fall!!

Liknande trådar

Utrustning Min häst har hovar som (sommartid) lätt går sönder och i sin tur tappar skorna. Han har skor på alla fyra hovarna. Nu har han tappat...
Svar
10
· Visningar
1 374
Senast: taccotad
·
Hästvård Jag ska nu berätta hur det har gått med MIN häst. Det var het diskussion om ämnet i tråden "Varför skor ni?" för 1-2 veckor sen, vilken...
2
Svar
20
· Visningar
2 556
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka