alternativ till spån och halm i boxen?

diabla

Trådstartare
Vad finns det för alternativ och smarta lösningar?

jag är så trött på att mocka och hästen kissar enbart i boxen!
Finns det verkligen inga smarta moderna alternative till spån?

Vad finns det för alternativ och smarta lösningar?

jag är så trött på att mocka och hästen kissar enbart i boxen!
Finns det verkligen inga smarta moderna alternative till spån?

torv finns ju men jag har inga bra erfarenheter av det.

Torv är det bästa för en häst som kissar mycket i boxen, det suger upp och det luktar inte. Jag har också goda erfarenheter av spånpellets eftersom kisset blir kakor som är lätta att ta ut, kisset luktar dock lite.

Halmpellets gillar jag. Dammar mindre än spånpellets, funkar jättebra som bädd. Torv och spån funkar inte på min superkissare med elvisps-tendenser, blir som kladdig lera i hela boxen. Halm äter hon upp!

Jag har också haft halmpellets de senaste fem-sex åren och det har funkat jättebra oftast men ibland sämre. Det är väldigt stor skillnad på funktionen mellan märkena har jag märkt. Vissa funkar kanonbra medan andra blir geggiga. Ingen av de sorter jag har haft har dock dammat till skillnad från spånpelletsen jag lade in förra året (hade inte hunnit beställa hem halmpellets än) som var totalt värdelös. Jag fick vattna varje dag för att det inte skulle bolma damm om det.

Testa stallpellets

Hade det i ett annat stall.
Mockade endast ut kiss 1 gång i veckan. Skiten tog jag varje dag.
Kisset blir som hårda kakor och lätt att mocka ut.

Vad är det för spån du använder nu? Jag har provat allt, från spån till torv, vidare till halm och ett tag hade vi papper. Inget kändes riktigt rätt, förrän vi kom i kontakt med spånpelletsen. Den dammar nästan ingenting (lite nu på slutet innan hästarna gick ut på bete, men då stod de knappt inne någonting så allt var knastertorrt), det är otroligt drygt och lättmockat, och kostar dessutom nästan ingenting. Kommer aldrig byta strö. Det luktar inte ens illa, man kan utan problem komma in i stallet i sina vanliga kläder även om det är omockat utan att kasta allting i tvätten efteråt (kom till detta från ett stall med halm, där var det raka spåret in i duschen efter varje stallbesök).

Hade råspån ett tag, det var helt fantastiskt! Väldigt lättmockat. Men det kräver ju att man kan få tag på det någonstans också.

Det finns enzym som binder kvävet i urinen = minskar mängden ammoniak. Kan enligt ÅF användas till kutterspån, sågspån, spånpellets och torv. Man ska inte behöva mocka ut mer än skiten = som permanentbädd.
Googla "ENZYM häst" så dyker det upp info. Har inte provat själv, bara hört positivt från andra.

hästen har en stor box men envisas att kissa på bara ett ställe och sen innan det är läggdags så river hon upp bädden och lägger sej rakt i kisset. vet inte om torv skulle fungera då eftersom hon är där och gräver runt. hur fungerar det med torv och täcken, blir det brunt överalllt? kan man ha torv på botten, som kisset hamnar i, och sen ha spån ovan på?

Är stall pelets och halm pelets samma sak?
är det meningen att man ska blöta dom så att de sväller?
fungerar det typ som en katt låda?
hur är priset om man jämför med strö?

oookej, hittade pellets, men de kostar 95 kronor per påse! lite för dyrt.
Jag bor i australien.

Ju mer jag tänker på det ju mer tror jag att torv passar mig bäst. jag vill ju ha något så att kissert kan ligga kvar utan att lukta och som jag kan göra en bädd med, då är väll torv det bästa.

har inte hittat någon torv här, men det finns Peat Moss att köpa på vissa affärer som tydligen ska vara samma sak.

skulle det fungera att lägga ett tjockt lager med torv underst, och sen ha spån över?

Jag tror inte det fungerar med spån över. River hon runt i bädden kommer det att bli blandat. Med enbart torv blir det bäst.

De spånpellets som jag använt är bränslepellets köpta på byggmarknad typ byggmax. Har blött dem i hett vatten så att de slutat vara pellets.

oookej, hittade pellets, men de kostar 95 kronor per påse! lite för dyrt.
Jag bor i australien.

Ju mer jag tänker på det ju mer tror jag att torv passar mig bäst. jag vill ju ha något så att kissert kan ligga kvar utan att lukta och som jag kan göra en bädd med, då är väll torv det bästa.

har inte hittat någon torv här, men det finns Peat Moss att köpa på vissa affärer som tydligen ska vara samma sak.

skulle det fungera att lägga ett tjockt lager med torv underst, och sen ha spån över?

Det går bra att ha spån över om man har en häst som inte river runt. Gör hästen det så förordar jag enbart torv annars blir mockningen onödigt jobbig för ihop med spån blir inte kakan lika fast och suger inte lika bra.
Du blöter torven när den läggs in och trampar den så blir det en kaka som suger upp kisset och sedan har du lös torv över. Mina hästars "kakor" är ca 2 dm när de är färdiga och 1-2 dm lös torv ovanpå men lägg inte in så mycket på en gång utan lägg en grund och trampa den så att den blir ca 1 dm när den är tilltrampad och lägg sedan minst lika mycket ovanpå löst som hästen sedan själv trampar in och fyll på efterhand.

Det går bra att ha spån över om man har en häst som inte river runt. Gör hästen det så förordar jag enbart torv annars blir mockningen onödigt jobbig för ihop med spån blir inte kakan lika fast och suger inte lika bra.
Du blöter torven när den läggs in och trampar den så blir det en kaka som suger upp kisset och sedan har du lös torv över. Mina hästars "kakor" är ca 2 dm när de är färdiga och 1-2 dm lös torv ovanpå men lägg inte in så mycket på en gång utan lägg en grund och trampa den så att den blir ca 1 dm när den är tilltrampad och lägg sedan minst lika mycket ovanpå löst som hästen sedan själv trampar in och fyll på efterhand.
Vi har en torvkaka på ca 15 cm. Ovanpå det har vi spånpellets och torv blandat - olika koncentration för olika hästar. Under vintern fyller vi i princip bara på med pellets. Det bästa vi haft.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 021
Senast: tessan.g
·
Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
760
Senast: tanten
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 162
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Tänk dig att du har häst och står inhyrd i ett privatstall. Stallägaren har ett event på gården och det kommer helt okända hästar från...
2
Svar
36
· Visningar
4 322

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka