Alternativ till Morris&Nolansadel?

moster_punk

Trådstartare
Har en häst som är hopplöst svår att hitta sadel till. Problemet är hans jättehöga och långa manke.

Han har nu en Morris&Nolan gold collection som ligger någorlunda, den är utprovad av sadelmakare för nåt år sedan, men hästen har ändrat form under resans gång och stoppats om därefter. Nu hävdar min sadelmakare att det inte finns nåt mer han kan göra.

Sadeln är eg. lite för vid i bommen och trots omstoppning tippar den samt glider fram.

Sadelmakaren hävdar att det enda som skulle vara en lösning är en sadel med gjordfäste vid ortspetsen.

Vet inte riktigt vad man ska hitta på. Ny sadel eller ny sadelmakare?

Har testat massor av sadelmodeller på hästen känns det som, ingen har funkat mer än Morris&Nolan, och kan han inte ha den heller så vete tusan vad man ska göra... Ingen lust att rida barbacka.

Finns det någon som har något tips på sadelmodeller som kan vara ett alternativ till M&N?

Sv: Alternativ till Morris&Nolansadel?

Albion SLK var min spontana tanke... men faktiskt så tror jag att du redan har svarat på din egna fråga. Byt sadelmakare...

Kan inte sadelmakaren sätta dit ett gjordfäste vid ortspetsen? Annars säger jag som remmis: byt sadelmakare.

Tack för tipset:)!

Ska kolla upp den sadeln!

Jo, jag skulle hemskt gärna få en second opinon från någon annan sadelmakare/utprovare. Tipsa gärna om du vet någon bra!

Har försökt komma i kontakt med den som en gång provade ut sadeln men inte nått honom än. Han håller dessvärre till på annan ort, men han borde väl kunna ha nåt tips på vad jag ska göra.

Den sadelmakare jag har pratat med och som har stoppat om sadeln hittills säger sig inte kunna ändra sadelgjordsfästet. Ingen aning om ifalll det överhuvudtaget går heller?

Jag har för mig att det ska gå.. Om du ändå ska rådfråga annan sadelmakare kan du ju höra med den!

Jag har en Morris hopp och Albion Style dressyr, så en Style kan nog vara värd att testa - mycket skön sadel med bra plats för manke.

Liknande trådar

R
Utrustning Som en fortsättning på min tidigare tråd… Står här med en ny häst, fick tyvärr inte med någon sadel. Testade att rida ca 20 min med min...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Utrustning Vi har en ny häst som har visat sig få skav av sadelgjorden SÅÅ LÄTT. Aldrig sett nåt liknande. Vi har westernsadlar med repgjordar men...
2
Svar
28
· Visningar
3 439
Senast: Seabaz
·
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är...
2
Svar
25
· Visningar
12 324
Senast: ylvalill
·
Ekonomi & Juridik Tog hjälp av en sadelprovare i april, köpte en begagnad sadel på rekommendation av denne. dvs utprovad och enligt sadelmakaren en sadel...
Svar
19
· Visningar
3 100

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka