Alternativ till försäkring

Vet inte om du syftar på mitt inlägg det sista men jag har inte tänkt avliva någon tik för pyo däremot mer avancerade operationer med rehab och liknande hade jag avstått.

Menade om det lönar sig att spara på ett konto och riskera att själv betala en dyr operation eller betala (dyra) premier och vara säker på att ha pengar om det smäller till, tex en pyo.

Sanning med modifikation, iaf här i Norge. Djursjukhusen är samma kedjor som i Sverige och kostar lika mycket. Privata kliniker kan vara mycket mycket billigare.

Viktig del med vård i Norge är att de endast direktreglerar med försäkringsbolag som de "har samarbete" med, dvs när jag kom in med unghund för planerad operation som försäkringen täckte var jag ändå tvungen att ta ut blancolån via "deras samarbetspartner" SVEA. Det tog en månad för kliniken att reglera mot mitt försäkringsbolag.

De mjölkar alla kostnader de kan.
Åh mycket bra info att få av en som vet sanningen om vetvården där. Har bara fått höra att det är så mycket billigare i Norge men det är alltså inte helt sant. Bra tillägg ang direktregleringen.

Problemet är avståndet. Jag åker inte med ett akut sjukt djur flera timmar efter dåliga vägar.

Planerad vård är en annan sak, då har man ju möjlighet att kolla upp innan.

Problemet är att akuta saker har en benägenhet att inträffa just på kväller och helger. Åka i mörker efter dåliga vägar är ingenting jag gör med ett akut dåligt djur.

Vissa saker gör jag förebyggande. Både hunden och katten är kastrerade (jag kastrerar alltid redan innan första löpet (tik)). Vid vaccination ber jag alltid veterinären kolla lite extra om något ser konstigt ut.

Det gäller alltid att ha en plan B. Bor man ute i obygden gäller det att vara kompis med jaktlaget. Hur hårt det än låter är avlivning bättre än att åka 4-5 timmar med ett akut sjukt djur.
Så dålig är inte vägen mellan Kiruna- Luleå. Men ja det tar tid att åka om det är akut. Sedan är väl inte Kiruna är inte direkt någon obygd heller men det är alltid bra att ha en backup plan om något inträffar.

Menade om det lönar sig att spara på ett konto och riskera att själv betala en dyr operation eller betala (dyra) premier och vara säker på att ha pengar om det smäller till, tex en pyo.
Fast man är ju inte säker med försäkring heller nu nämnde @Malibu_Stacy något tillägg som fanns hos agria annars är man ju barskrapat försäkringsmässigt också när försäkring slagit i taket.
Visst fylls den på nästa år igen men det kan ju likaväl hända något månaden efter som 4 år senare eller inte alls, så jag tycker det är lite same same.

Fast man är ju inte säker med försäkring heller nu nämnde @Malibu_Stacy något tillägg som fanns hos agria annars är man ju barskrapat försäkringsmässigt också när försäkring slagit i taket.
Visst fylls den på nästa år igen men det kan ju likaväl hända något månaden efter som 4 år senare eller inte alls, så jag tycker det är lite same same.

Men om du inte har någon försäkring blir du totalt barskrapad redan första operationen. Så även om du har otur med en annan en månad senare så behöver du i slutändan ändå betala mer än om du har en försäkring. Men alla gör naturligtvis som de själva vill. Jag vågar personligen inte ta chansen. Som sagt, sparar jag min premie så blir det 3300 om året. Och då krävs det många år innan jag 'tjänar' på en buffert. Om jag inte har ett friskt djur merparten av sitt liv.

Edit: Nu har Megara tyvärr högsta premien pga ras och ålder. Borde regga om henne till brun huskatt :angel:

Men om du inte har någon försäkring blir du totalt barskrapad redan första operationen. Så även om du har otur med en annan en månad senare så behöver du i slutändan ändå betala mer än om du har en försäkring. Men alla gör naturligtvis som de själva vill. Jag vågar personligen inte ta chansen. Som sagt, sparar jag min premie så blir det 3300 om året. Och då krävs det många år innan jag 'tjänar' på en buffert. Om jag inte har ett friskt djur merparten av sitt liv.
Man behöver inte alltid betala mer i slutändan det beror ju helt på.
Mina hundar har kostat säg 100 000 i veterinärbesök på 20 års tid och då räknar jag med vaccinationer och tandvård som inte ingår i försäkringen iaf.
Hade jag betalat försäkringar inkl självrisk procent och allt vad det är hade det för mig blivit dyrare på bara några få år.

Men som du säger man vet inte innan vad som händer men har man en buffert osv så är det inte alls säkert att försäkring alltid är mer förmånligt.

Dyra operationer där man vet att chansen att hunden återhämtar sig absolut, dyra operationer med ovisst resultat samt massor med rehab nej.
Å andra sidan; korsbandsop är relativt dyrt, relativt lång rehab men prognosen är ju jättegod om hunden är normalt byggd. Hos vissa individer får man göra om samma med andra knät. Min andra hund opererades när han var 5 om jag inte minns fel, höll för brukstävling spår på elitnivå, tränade mest sök, är nu snart 15 år och har fortfarande bra bounce i steget. Det är ju ett jättebra resultat enligt mig dvs lätt värt det.

Jag menar inte att skamma den som inte har råd (det är ju FÖR dyrt nu), men även normalt förekommande skador och sjukdomar har stuckit iväg i pris. Det är inte bara komplicerad cancervård och extremt komplicerad kirurgi som kostar multum 😞

Skulle aldrig våga. Hos mig har istället försäkringsbolaget sponsrat mig då 2 av katterna kostat mer i ersatt vetvård än vad de kommer få in i premier av mig.

För att hos distriktaren opereras hunden och skickas hem. Hos AWAKE sover djuret över samt får bättre övervakning under narkosen och möjlighet att direkt behandla om något tillstöter. Hos distriktaren kan hunden dö om en akut blödning uppstår, hos AWAKE finns blodbank och IVA, endast legitimerad personal som söver, mer utrustning osv.

Vissa DV har övervakning i klass med djursjukhus och även ventilator och de flesta har legitimerad personal som sköter sövning. Det är dock väldigt olika mellan mottagningarna vad de kan göra, framförallt på beredskapstid.
Bättre chans vid komplikationer med IVA har dock djursjukhusen, absolut.

Jag är tacksam att vi hade försäkringen kvar på förra labben. Han fick en främmande kropp som fastnade och således bukoperation vid 11 års ålder. Han var dock i väldigt bra kondition i grunden, annars hade jag inte utsatt honom för det. Återhämtade sig fort.
Kommer nog alltid ha mina djur försäkrade, men valde till nuvarande hund att ta ett annat bolag.

Jag har mina tre försäkrade för 60K, och kommer fortsätta med det.

En av hundarna är 8 år och har använt sin försäkring en gång, efter att ha lyckats ta sig förbi grinden in till julgodiset på julafton (och sedan satt i sig stora mängder mörk choklad...). Den yngsta på 3 år har också använt sin försäkring en gång, men inte några gigantsummor (slet/skar upp hud mellan två tår vilket behövde sys med ganska många stygn och också blev inflammerat/infekterat).

Men den tredje hunden, som nu är 11 år, slet först av ett korsband som 6-åring, tog bort en juvertumör som 7-åring, fick malignt lymfom som 8-åring, livmodersinflammation som 10-åring, och tog bort några knäckta tänder några månader senare (hon hade då fyllt 11 år). Hon har ju verkligen använt sin försäkring genom åren. Hon har aldrig maxat den, men varit nära några gånger. Hon har dock klarat sig helt utan komplikationer - alla operationer har gått bra, det har läkt bra efteråt, inga problem med korsbandsoperationsrehaben hon klarade cellgifterna bra och de verkar ha tagit bort all cancer etc. Hon har inte heller någonsin behövt åka in t.ex. akut helgtid eller liknande.

Det har ju blivit tydligt att försäkringen behövts på mina hundar. Jag har varit beredd flera gånger på att jag kan få avliva henne om det blir komplikationer eller liknande, och att hon kanske inte kommer leva så länge - men hon har än så länge klarat allt bara hon fått en chans.

Vissa DV har övervakning i klass med djursjukhus och även ventilator och de flesta har legitimerad personal som sköter sövning. Det är dock väldigt olika mellan mottagningarna vad de kan göra, framförallt på beredskapstid.
Bättre chans vid komplikationer med IVA har dock djursjukhusen, absolut.
Det hör dock inte till vanligheterna! Har varit på ställen där man inte ens har en kapnograf.
Men absolut vissa DV är betydligt bättre utrustade än andra det håller jag med om.
Det jag ville poängtera är att det ofta finns anledningar till att det är dyrare på djursjukhus jämfört med DV/liten klinik.

Liknande trådar

Hundhälsa Doris fick för någon månad sedan diagnosen elakartad tumör som antagligen kommer sprida sig. Eftersom hon är 13 år kände jag inte att... 2 3
Svar
51
· Visningar
5 344
Senast: Lillefrun
·
F
Övr. Hund Vet att de funnit en del såna här trådar. Men jag gjorde lite efterforskingar idag genom våra kära Försökrings bolag och fick en chock...
Svar
17
· Visningar
1 662
Senast: Fiffi1
·
Hästvård denna försäkringsdjungel... har ena hästen i folksam,och jag kan ej byta bolag eller höja försäkringen på henne,för hon är över 16...
Svar
12
· Visningar
1 035

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka