Alternativ till Flusa/Switch som tar fästingar?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare qwertyu
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 3 486
Q

qwertyu

Har använt Switch pour on ett par somrar nu på våra hästar och de har varit i stort sett fästingfria. Nu har ju kemikalieinspektionen stoppat försäljningen av detta och jag undrar om någon har koll på om det finns andra alternativ som verkligen tar bort fästingar på samma sätt som Switch? Har använt Ultra Shield och sprayat på vid behov mot bromsar och flugor, men det känns inte som ett lika grundläggande skydd? Vi har ganska rikligt med fästingar där vi bor, och med en häst som haft erlishios och äntligen blivit frisk är man inte så sugen på att åka på det igen. Alla tips på mirakelmedel eller kanske hemmakok mottages tacksamt!

Sv: Alternativ till Flusa/Switch som tar fästingar?

Det får säljas till och med den 30/6-2012 så du hinner köpa på dig en flaska eller 2 om du snabbar på. ;)
Förhoppningsvis dycker där upp något likvärdigt inom snar framtid, fram tills dess får man klara sig på sitt lager.

Har själv bunkrat med 2 förpackningar till min pålle och hans polare.

Är det redan förbjudet? Trodde det var först nästa år det skulle bli det... Skit oxå! Vad ska man ha istället? Tycker allt som man sprajar på är värdelöst, funkar bara en timme. Här kan det ju vara ganska mycket knott ibland... Och min ena häst tål inte tjärsalvan. (Hällde på henne den sista skvätten switch igår och hade tänkt köpa mer i veckan). Dessutom har hon lindrig exem.

Ja det blev förbjudet för affärer att sälja det den 30/6- 2012.
Det får användas av oss konsumenter till juli nästa år tror jag det var.
Jag köpte på mig 2 flaskor innan det blev försäljnings stopp.

Du får antigen kolla utomlands men frågan är om du får in det i Sverige utan konsekvenser alt. kolla blocket, tradera, hästutrustnings annonser.

Frontline spray till hund funkar bra men är lite dyrt att använda på hela hästen, så jag brukar spraya benen och magen.
Det köper man på apotek och tyvärr tror jag att det är beställningsvara numera.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Hypotyreos
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka