Alternativ till Chevinal.

Apollo

Trådstartare
Finns det något bra alternativ till Chevinal plus, gärna billigare. Det finns ju en uppsjö på marknaden och är lite lat för att leta igenom alla så jag frågar det allvetande Buke.

Sv: Alternativ till Chevinal.

ALLT är bättre än chevinal, som mest är melass med en yttepytteliten andel spårämnen tillsatta

Vimin Complete... Kanonbra!!:)

Ps. TS frågade om andra preparat liknande Chevinal, inte om andras uppfattning om att använda/inte använda Chevinal.....

Jo, fast om nåt är värdelöst så är det väl bra att upplysa andra om det.

Kl

Tack alltid bra att få veta alla åsikter. Men också bra att få veta alternativ som jag frågade efter.
Då mina två bara äter hö och lite speedibeet så vill jag ju gärna få i dom lite vitaminer.

Kl

Tack alltid bra att få veta alla åsikter. Men också bra att få veta alternativ som jag frågade efter.
Då mina två bara äter hö och lite speedibeet så vill jag ju gärna få i dom lite vitaminer.

Friska hästar utan tarmstörningar har normalt inget behov av extra vitaminer.
Om du bara ger hö och speedibeet skulle jag dock å det starkaste rekommendera dig att ge ngn form av selentillskott, inget mer behövs förutsatt att mineralinnehållet i höet är i balans och fyller hästens behov.

Vad grundar du det på?

Samenstelling (per liter):Vitamine A 500.000 iu
Magnesium 666 mg
Vitamine E 4.166iu
Vitamine B1 833 mg
Vitamine B2 333 mg
DL-Methionine 6.666 mg
Vitamine K 83 mg
Vitamine B12 1.333 mg
Mangaan 3.333 mg
Kobalt 16,5 mg
Kopersulfaat 1.166 mg
Biotine 16,5 mg
Vitamine B6 333 mg
Folsyra 416 mg Nicotinezuur 416 mg
Choline Chloride 3.333 mg
Natrium 13.333 mg
Vitamine D3 75.000 iu
Zink 4.166 mg
IJzer 1.333 mg
Selenium 5,8 mg
Jodium 16,5 mg
L-Lysine 8,333 mg
Calcium D-Pantothenate 1.666

Innehåller ALLT(även viktiga aminosyror)som du med de flesta andra märkena måste kombinera.
Den är inte populär globalt utan anledning.

Vad grundar du det på?

Samenstelling (per liter):Vitamine A 500.000 iu
Magnesium 666 mg
Vitamine E 4.166iu
Vitamine B1 833 mg
Vitamine B2 333 mg
DL-Methionine 6.666 mg
Vitamine K 83 mg
Vitamine B12 1.333 mg
Mangaan 3.333 mg
Kobalt 16,5 mg
Kopersulfaat 1.166 mg
Biotine 16,5 mg
Vitamine B6 333 mg
Folsyra 416 mg Nicotinezuur 416 mg
Choline Chloride 3.333 mg
Natrium 13.333 mg
Vitamine D3 75.000 iu
Zink 4.166 mg
IJzer 1.333 mg
Selenium 5,8 mg
Jodium 16,5 mg
L-Lysine 8,333 mg
Calcium D-Pantothenate 1.666

Innehåller ALLT(även viktiga aminosyror)som du med de flesta andra märkena måste kombinera.
Den är inte populär globalt utan anledning.

Du har noterat att det är per liter innehållsförteckningen avser?

Citat från ett svar av Spaderäss i en annan tråd:

"T.ex. så är underhållsbehovet av protein för en “normal” vuxen häst enligt NRC:

SmRp = 0,63 BW där BW är hästens kroppsvikt i kg. En häst som väger 500 kg har alltså proteinbehovet = 0,63 x 500 = 315 g enligt NRC.

Lysinbehovet är 8,6% av SmRp, dvs. för en 500 kg häst är lysinbehovet 0,086 x 315 = 27 g. "

500 kg häst behöver 27 g lysin/dag. Chevinal innehåller 8,333 mg/liter. Behövs 324 liter chevinal för att täcka dagsbehovet.....

Ja jag får väl läsa på bättre, men å andra sidan får de här havre.

Kan du ge mig ex. som du anser vara bra?

Du har noterat att det är per liter innehållsförteckningen avser?

Citat från ett svar av Spaderäss i en annan tråd:

"T.ex. så är underhållsbehovet av protein för en “normal” vuxen häst enligt NRC:

SmRp = 0,63 BW där BW är hästens kroppsvikt i kg. En häst som väger 500 kg har alltså proteinbehovet = 0,63 x 500 = 315 g enligt NRC.

Lysinbehovet är 8,6% av SmRp, dvs. för en 500 kg häst är lysinbehovet 0,086 x 315 = 27 g. "

500 kg häst behöver 27 g lysin/dag. Chevinal innehåller 8,333 mg/liter. Behövs 324 liter chevinal för att täcka dagsbehovet.....

Det ska inte vara 8,333 mg / liter utan 8333 mg per liter, så med drygt 3 liter så täcker man lysinbehovet i ditt exempel. , ska vara en . som tusentalsavgränsare!

Det ska inte vara 8,333 mg / liter utan 8333 mg per liter, så med drygt 3 liter så täcker man lysinbehovet i ditt exempel. , ska vara en . som tusentalsavgränsare!

Ja i så fall. Om man ger 20 ml/dag så har hästen fått i sig 0,6% av dagsbehovet.

I rättvisans namn ska man dock tillägga att en häst får det mesta av sitt lysinbehov täckt av grovfodret. Normalt behov av lysintillskott är ca. 5 g/dag.

Den rekommenderade normaldosen för en stor häst är 25 ml som ger 0,25 g lysin. Ett sånt litet tillskott är dock rätt meningslöst.

Lite mer intressant är att titta på de mineraler som det alltid är brist på i ett grovfoder.

Underhållsbehovet (minimibehovet) av selen för en 500 kg häst är 1 mg/dag. Den rekommenderade dosen av Chevinal ger 0,175 mg. Tillskottet täcker inte behovet på långa vägar.

Underhållsbehovet (minimibehovet) av koppar för en 500 kg häst är 100 mg/dag. Svenskt grovfoder innehåller ca. 5 mg koppar per kg. Ger man 10 kg så får hästen halva sitt behov täckt av grovfodret. Tillskottsbehovet är då 50 mg/dag. Den rekommenderade dosen av Chevinal ger 35 mg. Tillskottet täcker inte ens minimibehovet. I verkligheten måste man ge betydligt mer koppar än 100 g/dag för att balansera höga halter av järn och mangan i grovfodret.

Underhållsbehovet (minimibehovet) av zink för en 500 kg häst är 400 mg/dag. Svenskt grovfoder innehåller i vanligtvis runt 20 mg zink/kg. Ger man 10 kg så får hästen halva sitt behov täckt av grovfodret. Tillskottsbehovet är då 200 mg/dag. Den rekommenderade dosen av Chevinal ger 125 mg. Tillskottet täcker således inte ens minimibehovet. I verkligheten måste man ge betydligt mer zink än 400 g/dag för att balansera höga halter av järn och mangan i grovfodret.

Innehållet av jod är endast en bråkdel av behovet. Den rekommenderade dosen av Chevinal ger 0,5 mg. Underhållsbehovet (minimibehovet) för en 500 kg häst är 3,5 mg/dag.

Underhållsbehovet av magnesium för en 500 kg häst är ca. 8 g/dag. Den rekommenderade dosen av Chevinal ger 0,02 g, dvs. en helt meningslös liten nannodroppe.

Dessutom innehåller produkten även mineraler som man vanligtvis inte vill ha mer av t.ex. järn och mangan, samt en massa vitaminer som hästen normalt inte behöver (E-vitamin undantaget).

Slutsatsen blir att den här produkten innehåller mycket små mängder av de mineraler som en häst normalt behöver tillskott av och en massa annat som hästen inte behöver.

Till ts:

Här är ett tillskott som innehåller betydligt större mängder av viktiga mikromineraler, vitaminer och aminosyror och inget järn eller mangan och ingen melass heller:

http://californiatrace.com/ingredients.html

Tyvärr så får man beställa från USA så billigt blir det nog inte. 12 kg för $100 (ca. 650 kr) + frakt. Ska räcka i ca. 200 dagar, dvs. en vintersäsong. Enkelt att fodra blir det dock eftersom man kan få det i pelleterad form.

Bra pris på utmärkt koppartillskott har dom också.

Tack, men lägg till moms, tull o postens avgifter- så nej det gå bort. På det måste man väl komplettera ytterligare.

men herrejösses nog måste det finnas ngt inom EU?

du skrev tidigare att mineraler inte tas upp lika väl när det ges i form av tillskott? pulver /granulat

Jag ger givetvis tokosel- jo jag kallar det fortfarande för det;)

nu måste man analysera vattnet o givetvis ta blod o hårprover frekvent.

Nej helt allvarligt.
Jag tycker nog att det här är att gå till ytterligheter.

Jag kan sätta en tia på att INGEN är ngt så när så noga med sina barn som ska leva bra mkt längre än hästen.

Jag själv borde nog vara död för länge sedan.

Tack, men lägg till moms, tull o postens avgifter- så nej det gå bort. På det måste man väl komplettera ytterligare.

men herrejösses nog måste det finnas ngt inom EU?

du skrev tidigare att mineraler inte tas upp lika väl när det ges i form av tillskott? pulver /granulat

Jag ger givetvis tokosel- jo jag kallar det fortfarande för det;)

nu måste man analysera vattnet o givetvis ta blod o hårprover frekvent.

Nej helt allvarligt.
Jag tycker nog att det här är att gå till ytterligheter.

Jag kan sätta en tia på att INGEN är ngt så när så noga med sina barn som ska leva bra mkt längre än hästen.

Jag själv borde nog vara död för länge sedan.

Fast e-vitamin, selen och mineraler går ju att få tag på inom EU så vad är problemet. Att det inte finns mikromineraler att köpa i Sverige, ja det håller jag med om att det är skit. Men om kunderna, vi, börjar påtala bristerna i sortimentet så kommer det kanske att bli skillnad.

Återigen parallellen till barnen. Du kan ju prova att föda upp dina barn på 2 olika rätter så får vi se vad resultatet blir. Och att vi människor har nutritionsrelaterade sjukdomar och symtom är väl ändå inte så ovanligt även om skörbjugg är mem utrotat i SE idag.

Analysera vattnet behöver man inte göra om man inte misstänker extrema värden, blodprover kan man ta om hästen visar sjukdomssymtom och håranalys är humbug. Kvar blir att analysera sitt grovfoder och det är väl inte så svårt om man inte står installad och har hö från 10 olika fält.

Senast ändrad:

Du har helt rätt i ditt första stycke.

Barnen... Helt allvarligt. Man noll koll. vi har inga varmlagade (upphettade) färdigkomponerade rätter med adderade vit o mineral o spårämnen

Det räcker inte med att äta traditionell mat.
Kosttillskott är MINST lika viktigt o vem av er har ngn som helst aning om hur erat erat behov ser ut eller egentlig tillförsel?
INGEN vågar jag påstå! Inte en susning.
Kaloriintag o möjligtvis ett hum om proteinet.

Vad är det för fel på benämningen vit, mineral o spårämnen helt plötsligt?
Hästar är gräsätare med löv, bark, rot o örtinslag.

Jag vet inte varför man ska vara så himla petimetrig med hästar?
Jag förmodar att ingen av bukehästarna går internationella tävlingar.
möjligtvis ngn trav/ galopphäst
De som GÖR det håller man inte på detta viset med.

varför är det så viktigt?
Är det ett kvinnligt hästfolkfenomen?

att vara bäst på NÅGOT.

Nu är jag krass, men jag fattar inte överdriften o dubbelmoralen.

jag tycker att ämnet är intressant, men då är det ngt som jag vill se vetenskapliga studier på o även på vanligt folk.

för det krävs nog århundraden av vetenskap:crazy: o man lägger inte pengar på sånt som inte går att TJÄNA pengar på.

att sälja hästfodertillskott är en miljardindustri o vetenskapen föränderlig samt att hästarna är individer o brukas ganska lite
Det känns lite som kampen om skönheten mot åldrandet på människan- ytan.
Tyrolerhatten...

Jag är väl lättlurad o nöjd med det lilla.
Sorry. jag är nöjd med att mina hästar mår bra hela livet o att jag själv får ha hälsan trots undermålig kost- troligen.

när man blir äldre är det jobbigare att hålla sig uppdaterad... hela tiden. faen vad allt går snabbt:crazy::p

För mig som uppfödare är det iallafall skitviktigt då jag vill optimera chanserna för en välpresterande, frisk och hållbar avkomma.

Sen skiter jag fullständigt i vad folk fodrar sina barn med och hur mycket koll dom har på det. Det har liksom ingen påverkan på mina avelsdjur och deras avkommor. Dessutom lever de flesta människor längre än 20 år och avlivas inte när det blir för mycket fel på dom.

Ja kostrelaterade sjukdomar hos homo sapiens har man ju inte hört talas om...

Liknande trådar

Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
378
Senast: screen
·
Foder & Strö Min ponny skulle behöva få i sig munkpeppar eller liknande för sin brunst. Grejen är att hon är kräsen. Försökte med NAF Oestress idag...
Svar
16
· Visningar
534
Senast: Leeelot
·
Kropp & Själ Ni som har stora(!) problem med ögontorrhet... Min bättre hälft är kroniskt ögontorr efter laseroperation, och använder Hylo Duo...
Svar
3
· Visningar
195
Senast: Snubbelfot
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
336
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama