Alternativ behandling vid ledinflammationer

engill

Trådstartare
Har senaste tiden funderat mycket över hur man behandlar ledinflammationer.

Det känns som att det den här hösten fullkomligt exploderat av hästar som blir halta och behöver sprutas. Missförstå mig inte, jag tror att antalet halta hästar är större än de som kommer till klinik men jag börjar fundera på om att spruta är enda behandlingsalternativet. Enligt mina erfarenheter så sprutar veterinärerna i alla lägen, även om det bara är en minimal inflammation.

Min magkänsla av att spruta med kortison/tuppkam är inte bra och jag har nu läst väldigt mycket om alternativa behandlingsmetoder, så som vila ;) , tillskott av hyaluronsyra och behandling med laser.
Att behandla med laser känns för mig väldigt spännande, någon som har erfarenhet?

Någon som har använt hyaluron oralt? Gav det effekt? Av vilket märke gav ni? Av vilka orsaker gav ni?

Sv: Alternativ behandling vid ledinflammationer

Vad det gäller kotledsinflammationer så måste man ju behandla, det går inte att vila ut. Kroppen svarar på inflammationen med att bilda pålagringar och har det gått så långt är prognosen betydligt sämre.

Jag har varit med om en gång där alternativ behandling visade sig vara bättre för hästen. Då ska jag också tillägga att hältan/ledinflammationen var något sekundärt egentligen och kunde altså inte läkas ut före grundorsaken åtgärdades.

Hos veterinär så var inflammationen det primära men de lyckades aldrig få bukt med problemet därav att flera andra fick titta på hästen och det var den alternativa behandlingen som kunde åtgärda och släcka ut allt.
Detta kunde sedan styrkas på åb hos veterinärkliniken.

Så jag tror på det i vissa fall absolut, men sen får man tänka på att det finns mycket som alternativ behandling inte kan fixa, tex större skador/sjukdomar i kroppen utan det krävs oftast tyngre medel eller bättre verktyg för det.

Jag ser vår equiterapeut som vår sjukgymnast och veterinären är hästens läkare, dessa två kan komplettera varandra med det är i högsta grad en veterinär jag vänder mig till, om det inte rör sig om muskulära problem tex eller att problem är känt/vi vet vad som ska göras.

Senast ändrad:

Vet några hästar som behandlats alternativt. Först har ju ägaren varit hos vet och fått diagnos. Första hästen ligamentskada i en framhov. Medicin av vet och vila många återbesök. Ingen förbättring, till slut säger vet att det är nog bara att avliva hästen. Ägaren tar kontakt med en hästhomeopat och får några piller att ge hästen. Vid nästa vet besök är hästen ohalt:) Tränar och tävlar idag i hoppning. Spännande tycker jag. Den andra hästen senskada. Enligt vet kommer det ta 6-9 månader att läka ut. Hästen behandlas med laser så gott som dagligen. Vet inte hur länge. Men friskförklararas av vet efter 3 månader. Och vet fattar inte hur det är möjligt:)

Mina hästar behandlas alternativt i förebyggande syfte så att aldrig ledåkommor ska uppstå, eftersom de i de flesta fall uppkommer som sekundära problem för att man inte märkt att hästen går med något annat besvär utan bara rider på tills hästen tillslut avlastat så mycket att den blivit halt.

De träffar en duktig kiropraktor och får laserbehandling några gånger per år. Laser kan de ibland även få separat och de gillar det verkligen, det märks.

Min veterinär sprutar inte om det inte redan är för långt gånget vilket det oftast är när hästarna väl kommer in på klinik.

Jag tror ändå spruta är det bästa sättet att behandla. Däremot för att undvika att det kommer alls eller tillbaka finns MASSOR man kan göra på hemmaplan.

dels se över sig själv och sin ridning om det är en belastningsskada. Men även ta hjälp av alternativa metoder för underhåll, se till bara att få referenser på personerna, det finns troll där ute tyvärr

Håller med . Jag kollar hästen ca en gång i halvåret med en renommerad ET som kan "allt" , har laser, akupunktur osv utöver att h*n givetvis kan lossa och diagnosticera låsningar, snedheter , spänningar osv . SÅ värt det och kostar så oerhört lite i sammanhanget på alla vis - pengar, tid och onödiga problem !

I övrigt håller jag med Seabaz - en full ledinflammation behöver i regel sprutas för att få bukt med , om man inte ska chansa och typ har all tid och lust i världen att låta den gå och slå dank måååånga månader, vilket lika gärna kan leda till ännu mer problem och sekundära problem om det vill sig .

Som ngn annan sagt så en mindre sekundär skada blir en lite annan sak men vill ju som sagt till då att primärskadan verkligen hittats och verkligen stämmer och har behandlats och fixats ...

Lång historia kort.

Häst med återkommande knäledsinflammationer.

Halvkasst resultat vid sprutning på klinik.

Svarade bra på alternativ behandling där hästens blod sprutades in/bredvid leden (kommer inte ihåg exakt hur det var, tyvärr.). Höll sig frisk tills något hände, sträckte en muskel, tappade en sko, kall om ryggen etc = spände sig och en ny inflammation var ett faktum.

Pratade med hovis och han nämnde att ibland kan avskoning ge bra resultat på inflammationer pga ökad genomströmning. Så skorna rök.
Så länge hon gått barfota har inflammationerna inte kommit tillbaka, om det berodde på avskoningen eller något annat vet jag inte.

Tyvärr är hon nu avlivad, no happy endíng

Vet några hästar som behandlats alternativt. Först har ju ägaren varit hos vet och fått diagnos. Första hästen ligamentskada i en framhov. Medicin av vet och vila många återbesök. Ingen förbättring, till slut säger vet att det är nog bara att avliva hästen. Ägaren tar kontakt med en hästhomeopat och får några piller att ge hästen. Vid nästa vet besök är hästen ohalt:)

Men är det säkert då att ligamentskadan verkligen var det enda?
Varför hade den fått den?

Om det inte försvunnit genom enbart medicinering av vet, låter det i mina öron som att det högst troligt skulle ha kunnat vara något sekundärt eller att det fanns något annat också? Vad kom hästhomeopaten fram till och åtgärdade mer än piller? Och vad för piller?
Ligamentskador läker väl inte ut bara av medicinering heller utan någon förändring måste skett?

Enbart medicinering brukar sällan hjälpa om det finns andra problemkällor än det man riktat in sig på/tror är orsaken och det då inte försvinner. Jag har svårt att tro bara att det är bara just den alternativa behandlingen som hjälpte här, kan det ha funnits något annat denne hittade samt att man måste ha gjort andra förändringar?

Senast ändrad:

i min värld behandlar man den uppkomna ledinflammationen för att bli av med den, samtidigt som man kompletterar med att finna orsaken till varför inflammationen uppstod. Oftast är det en skicklig alternativare som kan ge bäst hjälp med det senare.
Turligt nog är min erfarna alternativare inne på exakt samma linje...

Man borde egentligen sluta kalla det för alternativbehandling och byta ut mot komplementär behandling.

Vad det gäller kotledsinflammationer så måste man ju behandla, det går inte att vila ut. Kroppen svarar på inflammationen med att bilda pålagringar och har det gått så långt är prognosen betydligt sämre.

Jo fast hur har man då fastställt att det är en artrit (inflammatorisk sjukdom i leden)?

Kryddelydd är läkare så hon undrar nog hur du menar att de diagnostiserar.

Jo jo det vet jag också men det finns ju olika grader. Allt från en liten överansträngning som skulle kunna bli en inflammation till kroniska inflammationer.

Jag har varit med om en gång där alternativ behandling visade sig vara bättre för hästen. Då ska jag också tillägga att hältan/ledinflammationen var något sekundärt egentligen och kunde altså inte läkas ut före grundorsaken åtgärdades.

Hos veterinär så var inflammationen det primära men de lyckades aldrig få bukt med problemet därav att flera andra fick titta på hästen och det var den alternativa behandlingen som kunde åtgärda och släcka ut allt.
Detta kunde sedan styrkas på åb hos veterinärkliniken.

Ja det är lite den här känslan jag (tyvärr) fått också av många vet. Att man inte söker grundorsaken. Har haft en häst i min närhet som bara åker in och ut på klinik utan att man hittar några orsaker till hältan, som dessutom vandrar mellan alla ben och alla leder. Och det är inte första gången jag tycker att det är så. Att man behandlar en led och sen när det inte funkar så går man på nästa ..

Vet några hästar som behandlats alternativt. Först har ju ägaren varit hos vet och fått diagnos. Första hästen ligamentskada i en framhov. Medicin av vet och vila många återbesök. Ingen förbättring, till slut säger vet att det är nog bara att avliva hästen. Ägaren tar kontakt med en hästhomeopat och får några piller att ge hästen. Vid nästa vet besök är hästen ohalt:) Tränar och tävlar idag i hoppning. Spännande tycker jag. Den andra hästen senskada. Enligt vet kommer det ta 6-9 månader att läka ut. Hästen behandlas med laser så gott som dagligen. Vet inte hur länge. Men friskförklararas av vet efter 3 månader. Och vet fattar inte hur det är möjligt:)

Det där har jag hört om också, att det går så fort att läka en skada med hjälp av laser. Har också hört att vibrationsgolv kan ha den effekten med ökad blodgenomströmning/läkning osv.

Mina hästar behandlas alternativt i förebyggande syfte så att aldrig ledåkommor ska uppstå,

Hur gör du?

Hästen med ligamentskada fick först boxvila sen sjukhage. Hästen blev ju aldrig bättre trots vila och vet medicin. Ingen vet orsaken till skadan. Hästen tävlade i hoppning, men va bara halt helt plötsligt. Till homeopaten berättade man vets diagnos. Då skickade hon några piller kan inte säga vad det va, men de görs väl av olika växter. Hästen blev ju frisk och ohalt:) tur att de testade annars hade nog hästen varit avlivad. Hästen sattes igång försiktigt. Men som sagt nu tränas och tävlas den precis som innan.

Så din ordination är homeopat som "gav några piller "????

Ts frågade ju om alternativa behandlingar, och homeopati faller väl in under det.

Min ordination är först vet. Men här frågades ju efter alternativ behandling eller??? Denna gång va ju vets lösning avlivning:( va väl en himla tur att hästen blev frisk av homeopat piller. För de va efter den behandlingen som hästen blev ohalt för första gången på 6 månader. Fråga inte mig hur det gick till, men hjälpte gjorde det:) detta va inte min häst. Men en nära bekants häst.

Jag har lite svårt att se att en ligamentskada bara läker av piller, så i det fallet var det säkert mer troligt att det som läkte ut var en blandning av behandlingarna, dvs först den mediciniering vet ordinerade, vila och därefter homeopats behandling/medel.

Liknande trådar

Hästvård Min häst har nu gått på bete 1 vecka, och ska gå 1 vecka till innan jag gör något drastiskt. Men jag tänkte ändå kolla upp lita saker...
Svar
13
· Visningar
3 954
Senast: Docka
·
S
Hästvård Mitt halvblodssto (tävlingshäst i hoppning) född 1994 är diagnostiserad med kotledsinflammation och behandlad tre gånger i framkotorna...
Svar
8
· Visningar
2 211
Senast: Werze
·
Hästvård Vet inte om jag rapporterat de senaste klinikbesöken eller ej, men om det fortfrande finns nån som är intresserad så är här del...
Svar
8
· Visningar
1 541
Hästvård Nu behöver jag hjälp! Jag är villig att prova allt tror jag... Hästen är 4 år och skadan har skett i hagen - dvs traumatisk - inte pga...
2
Svar
26
· Visningar
5 727
Senast: zia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka