Älskade gamla Tusse mår inte bra..

P

PonnyBus

Min hankatt, Tusse är 15 år i år och har funnits med mig sen jag var fyra.
Jag flyttade i december och han bor kvar hos mamma. Nu i helgen har jag åkt till en ny skola och blivit inskriven så mamma ville inte ringa och säga hur läget var - Tusse hade spytt och knappt ätit,druckit söndag kväll och måndag dag.
Hon ringde vet igår morse och han gav oss tid idag.

Klockan halv tre ska vi dit med min fina katt..
När jag åkte hem till mamma det första jag gjorde igår möttes jag av Tusse som hade alldeles ruggig päls, hängiga ögon, ryckiga och seeega rörelser.
När jag kom hem så både åt han och drack lite, sen låg han ihoprullad i mitt knä.. Jag vet att det kanske är dags idag men jag kan inte föreställa mig det.

Tusse som alltid har funnits på min kudde, kurrandes varenda kväll.
Gosandet, dregglandet. Hur han alltid öppnade alla dörrar, luktade på ljus, tog hem råttor och la i sängen för att visa hur duktig han var för matte när han var utekatt.

Han har uppfostrat så många katter och överlevt alla, fått stå ut med mig som barn som klädde honom i dockkläder, körde runt honom i vagn och tvingade honom till massa tokiga saker.

Min lilla älskade katt, han är ju mitt allt.
Snälla allihopa, håll tummarna och tänk på oss i eftermiddag.
Om vi kan ta med honom hem, eller att han får en lugn insomning.
:cry::cry:

Jag minns när vi hämtade honom, en liten svart tuffsig sak med stora gula utstående ögon. Jag blev lovad en kattunge efter semestern och visst hämtade vi min lilla tusse... Han sprang under en vinbärsbuske när jag valde honom och han ska begravas under en om det blir så.

Min älskade fina katt. Vad ska jag ta mig till utan honom?

Sv: Älskade gamla Tusse mår inte bra..

Min älskade fina katt. Vad ska jag ta mig till utan honom?

Åh, jag lider med dig - det var precis likadant med min katt. Jag flyttade och han åt inte och låg bara och sov på mamma när han inte gick undan i någon garderob. Jag hoppas det blir bra för honom hur det än blir. Kram på dig!!!

Hemkommen från vet nu - med katt.

Tyvärr hade han gulsot och ska äta kortison nu under en tid och speciell mat för levern.. Någon med erfarenhet utav detta?

Tyvärr hade han gulsot och ska äta kortison nu under en tid och speciell mat för levern.. Någon med erfarenhet utav detta?

Gulsot!? Fast jag kanske inte ska vara så förvånad - det kanske var en av alla åkommor min katt hade med sina urusla levervärden på ålderns höst - jag minns bara att lever och njurar inte orkade mer. Typiskt innekattfenomen.

Då vet ni vad det är iallafall och det måste vara skönt för er att kunna göra något för honom. Hoppas han svarar på behandlingen. :)

Innekattfenomen :confused:
Njurproblemen kan säkerligen hänga ihop med att dom får torrfoder, men att dom skulle bli dåliga bara för att dom är innekatter... Vad baserar du det på?

Innekattfenomen :confused:
Njurproblemen kan säkerligen hänga ihop med att dom får torrfoder, men att dom skulle bli dåliga bara för att dom är innekatter... Vad baserar du det på?

Nja, alltså inte så att det är sämre att ha innekatt. Båda typer har ju sina för- och nackdelar. Jag menar bara att just vällevnadssjukdomar ofta drabbar dem i större grad än utekatter som ju istället har andra risker. Innekatter kan sitta still mer än de skulle gjort ute, äta mer p.g.a. tristess om de är ensamma osv. (om de nu har tillgång till mat på det viset).

Vilken fin katt ! Vilka vackra morrhår. Jag förstår att han är kung.
Skönt att höra att det "bara" var gulsot. Hoppas att behandlingen hjälper honom och att han får bli frisk igen.

I decembernumret av Kattliv som jag just läst står det lite om gulsot. Att det oftast är en följdsjukdom av så kallad "fettlever" som är en allvarlig sjukdom som kommer sig av att katten inte äter och levern klarar inte att katten i samband med "svälten" tar av sin fettreserv. Det ska vara p.g.a. detta som man aldrig ska snabbanta en katt för det är farligt för den. Här fick jag lära mig!

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 169
Senast: WildHorse
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok För en vecka sedan fick vi ett samtal. Min svärfar hade blivit plötsligt jättesjuk och blivit inkörd till sjukhuset. Vi satte oss i...
2
Svar
20
· Visningar
3 587
Senast: MJLee
·
Katthälsa Okej, i fredags spydde min lilla kisse på 6månader, och likaså på lördag. Jag tog bort all mat, och han var ganska hängig. På lördag...
Svar
6
· Visningar
7 845
Senast: hallonsaft
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
34 587
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar