Sv: Alperna!!

Jag håller med Karfitsa om Österrike. Tycker det är trevligaste landet om man inte vill ha lite mer extrem åkning. I Österrike är skidssystemen trevliga och moderna, byarna mysiga och maten oftast bra. Inte är det speciellt dyrt heller. Av byarna rekomenderar jag Kitzbühl, men det finns många trevliga orter.

Det ju inte överdrivet mycket längre och besvärligare att ta sig till alperna än till svenska fjällen från Skåne. Det är självklart ljusare i alperna än i fjällen i början av året och vädermässigt är alperna oftast mycket trevligare. I fjällen finns ju risken att det är så förbaskat kallat i januari-februari.

Och självklart finns det lägenheter/stugor med självhushåll att hyra även i alperna. Man måste absolut inte bo på hotell med hel-/halvpension.

De absolut bästa alpresorna för mig har varit när jag åkt med UCPA till franska alperna. (Har även åkt med nybörjare som har varit lika lyckliga de).
De har ett koncept där allt ingår logi, mat (god mat:D), resa (sovbuss), skidor och skidlärare.
Boendet är enkelt men bra och man kan välja om man vill ha skidlärare större delen av veckan eller bara halvdagar, eller inte alls.
De riktar sig egentligen till de som är över 18, men jag har för mig att de har börjat med familjeveckor.

Det ju inte överdrivet mycket längre och besvärligare att ta sig till alperna än till svenska fjällen från Skåne. Det är självklart ljusare i alperna än i fjällen i början av året och vädermässigt är alperna oftast mycket trevligare. I fjällen finns ju risken att det är så förbaskat kallat i januari-februari.

Och självklart finns det lägenheter/stugor med självhushåll att hyra även i alperna. Man måste absolut inte bo på hotell med hel-/halvpension.

Fyller på...

Tror inte det behöver bli dyrare heller, har hört att norrmännen driver upp priserna i de svenska fjällen. Och så slipper man groteskt långa liftköer.

Utan att gå in på detaljer så inser jag nu, att det är en förväntad social färdighet att kunna utförsåkning på skidor idag. Lite som att kunna simma, om man vill kunna hänga med. Framförallt om man tillhör den unga generationen.

Alltså: VART i Alperna (jag vill inte åka skidor i Sverige när det är vinter och ingen sol och detta behöver göras senast sportlovet nästa år) åker man om man vill ha en jättetrevlig och glad skidresa i fina backar med JÄTTEBRA skidskola; inte för småttingar i pulkabacken utan för typ tonåringar (och dennes föräldrar...). Det ska vara ett ställe med positiva instruktörer, fina backar, (ingen off pist eller heli-skiing direkt ;) ) , fint hotell, bra mat :D osv osv. Jag har aldrig varit till Alperna och har absolut nollkoll.

Några tips??

Ischgl eller Saalbach

Skulle inte rekomendera Ischgl som resmål för en familjeresa. Väldigt mycket rika partyglada ryssar i Ischgl, framförallt i januari.

Skulle inte rekomendera Ischgl som resmål för en familjeresa. Väldigt mycket rika partyglada ryssar i Ischgl, framförallt i januari.

Då har det ändrats de sista åren. Tyckte det var ett kanonbra och betydligt lugnare ställe än tex Badgastein och Zell am see. Men det var några år sen jag var där. Synd om det blivit ett partyställe för det var verkligen en mysig ort med riktigt bra skidåkning. Ett extra plus för att man kunde ta med sig passet i ryggan och åka över på Schweiziska sidan :)

Har kompisar som var i Badgastein häromåret, och de var jättenöjda. Det var rätt längesen jag själv var där, men jag tycker det är ett bra resmål iom att det finns olika skidområden i dalen; man kan förflytta sig lite beroende på väder och snöförhållanden. Schladming är snösäkert med backarna åt norr; trevlig liten stad dessutom. Dit åker jag gärna igen. Ischl gillade jag när jag var där men det är ju betydligt större och känns inte så "nybörjarvänligt".

Ett lugnt ställe med lagom backar, bra gastronomi och skidskolor är väl "svenskbyn" Ruhpolding
Ett område med både bra löpor för att träna inför wasaloppet och bra pister för de som inte är så rutinerade.

Oberoende på vart man ska så kan man väl ta lågprisflyg nertill ex Memmingen , hyra en bil. Avstånden är ju inte så långa och valfriheten ökar + att man slipper harva på Autobahn i ett par hundra mil...

Senast ändrad:

De absolut bästa alpresorna för mig har varit när jag åkt med UCPA till franska alperna.
UCPA tar inte emot personer under 18 år pga den franska ansvarslagstiftningen. De har dessutom en övre gräns på 45 år, så jag tror att det är helt kört för TS att åka med UCPA till Frankrike.

Det ju inte överdrivet mycket längre och besvärligare att ta sig till alperna än till svenska fjällen från Skåne.
Från Malmö till Sälen är det 75 mil. Det tar lite drygt 8 timmar att köra.

Från Malmö till Bad Gastein är det 125 mil och enligt google maps tar det 13 timmar.

Här försvinner ju 10 timmar skidåkning på att åka till Alperna än att åka till Sälen.

UCPA tar inte emot personer under 18 år pga den franska ansvarslagstiftningen. De har dessutom en övre gräns på 45 år, så jag tror att det är helt kört för TS att åka med UCPA till Frankrike.

:D Japp, fel i bägge ändarna, så att säga..................

Från Malmö till Sälen är det 75 mil. Det tar lite drygt 8 timmar att köra.

Från Malmö till Bad Gastein är det 125 mil och enligt google maps tar det 13 timmar.

Här försvinner ju 10 timmar skidåkning på att åka till Alperna än att åka till Sälen.

Nu tänker vi nog inte köra bil, vi tänker flyga....... Från Kastrup (nära oss) måste det väl gå flyg till de flesta större orterna, sen kan man hyra bil för själva vistelsen.

Vi har undrat lite över hur pass kapabel man kommer att vara att åka alla dagarna; efter en dags skidåkning som otränad lär man väl vara så mör i hela kroppen att man knappt tar sig ur sängen följande morgon...?

Jag tycker faktiskt att Andorra är ett jättebra alternativ. Flyg till Barcelona och sen vidare till Andorra. Riktigt bra skidåkning och man kan hitta billiga resor med t.ex. Norwegian till Barcelona. Kolla t.ex. in det här:

http://www.qtravel.se/andorra

Jag hade valt Alperna framför svenska fjällen alla dagar i veckan. Underbar utsikt, ofta bra väder, lååååååånga backar och fint boende.

Bad Gastein är superfint och trevligt, vet att det finns svenska skidinstruktörer där också. Det går tåg till Bad Gastein både från Munchen, Innsbruck och Salzburg, Munchen är längst bort men har ofta väldigt billiga flyg (t.ex Norwegian, jag flög tor Stockholm-Munchen för 850 kronor).

Nu måste jag lägga upp bild här för att promota lite extra ;)

389856_10150476353430969_993625573_n.jpg

380995_10150476352795969_353512755_n.jpg

Just dessa är från Ischgl som ligger en bit ifrån, också supermysig ort men upplevde backarna svårare, speciellt om man är ny.

Senast ändrad:

Liknande trådar

B
Islandshäst Jag tror att vi är många som ibland via långa omvägar hört att gamla gubbar på Island inte vill avla silverhäst med silverhäst och...
Svar
8
· Visningar
1 726
Senast: hag391
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama