Lena Furberg

Trådstartare
Utan att gå in på detaljer så inser jag nu, att det är en förväntad social färdighet att kunna utförsåkning på skidor idag. Lite som att kunna simma, om man vill kunna hänga med. Framförallt om man tillhör den unga generationen.

Alltså: VART i Alperna (jag vill inte åka skidor i Sverige när det är vinter och ingen sol och detta behöver göras senast sportlovet nästa år) åker man om man vill ha en jättetrevlig och glad skidresa i fina backar med JÄTTEBRA skidskola; inte för småttingar i pulkabacken utan för typ tonåringar (och dennes föräldrar...). Det ska vara ett ställe med positiva instruktörer, fina backar, (ingen off pist eller heli-skiing direkt ;) ) , fint hotell, bra mat :D osv osv. Jag har aldrig varit till Alperna och har absolut nollkoll.

Några tips??

Sv: Alperna!!

Vart som helst skulle jag säga. Skidorterna i Alperna är så stora att det alltid finns backar för även nybörjare. Det du ska kolla in dock är så att du får svensk eller i alla fall engelsktalande instruktörer för det är ingen säkerhet att du får det i tex Frankrike.

Tack! Har du varit iväg? Jag kan inte franska så engelska är ett måste.

I hur god tid behöver man boka? Jag misstänker att de bästa ställena fylls upp rätt snabbt. Och jag behöver inte Lyx av bästa sorten, men fint ska det vara, inget vandrarhem typ.

Det värsta med Alperna är ju att flygresorna dit snabbt tar slut, så man får åka buss eller ta egen bil. Tar man egen bil får man alltid lite rabatt på de priserna som står.

Det fina med Alperna är att det är så exploaterat att det alltid finns bostäder att få tag på. Och det mesta är ju hotell. Inte som i svenska fjällen med self catering stugor. I Alperna köper du oftast hel- eller halvpension.

När du säger Snabbt Tar Slut - menar du typ ett halvår innan? Ett år? Fem veckor?

Jag måste se till att det här blir av.

Ett tillägg är att svenska fjällen är jättebra för nybörjare och medelbra åkare. Och det är oftast fint väder i fjällen. Det är inte så att man har mer sol i Alperna än i tex Åre eller Sälen. Dessutom är det enklare och billigare att åka till de svenska fjällen och skidlärarna är faktiskt utbildade, vilket inte alltid är säkert i Alperna.

Jo - jag är ju Västerbottning själv och älskar t.ex. Tärnaby/Hemavan, även sommartid för fjällvandring.

Men nu är detta nåt som får bli nästa vinter - vi har 2 resor denna våren och inte ett korvöre till övers (eller tid...) till någon fjällresa. Och den sociala färdigheten bör vara erövrad innan nästa skidsäsong drar igång här i Skåne (dvs kring sportlovet). Nån sol lär det knappast bli i svenska fjäll förrän ... mars?

Nån sol lär det knappast bli i svenska fjäll förrän ... mars?
Jo, men absolut!!
Vi har spenderat många veckor i tex Sälen i januari-februari och vi har nog aldrig haft så dåligt väder att man inte vill åka.

Sen kanske en dag inte är soligt utan det snöar, men det har ju charm det med. Det är ju inte så att Alperna är mer solsäkra och har man ont om stålar är det ju mycket bättre att åka till Sälen än till Alperna ifall man vill lära sig.

Lära sig gör man ju fort när man är ungdom dessutom. Det räcker med några dagar i Hovfjället för att man ska platsa i skidbacken, behöver ju inte ens åka så högt som till Sälen.

Jag var i Sälen mellan jul och nyår förra vintern. Det var så strålande väder så varenda vy varenda dag var som tagen ur vykortskatalogen. Visst är dagarna korta då men det är upplyst både i skidspår och backar.

Åk i Sverige istället om det är ljuset som är det viktiga.
Du har INGEN som helst solgaranti i alperna, det kan lika gärna vara grönt och spöregn... :mad:

Vi har haft helt klart fler dagar med pissväder än solväder i alperna och vi har varit där mkt (sambon var landslagsskidåkare i många år) så vi har mer eller mindre bott där nere när det är tränings och tävlingssäsong.

Som nybörjare/turist har man dessutom riktigt roligt i Sverige, det tar ett tag innan man växer ur våra backar.
Å jag har aldrig varit med om att ljuset skulle vara ett problem här.

Dessutom är det mkt billigare att åka här.
Roligare att lägga pengarna på alperna när man kan utnyttja backarna på ett annat sätt skulle iaf jag känna.

Alperna for beginners: Österrike tycker jag är det landet som är lättast att börja med. Naturligtvis finns svåra backar även här, men mitt intryck är att det är lite "snällare" skidåkning i Österrike. Instruktörer pratar oftast engelska. Av de ställen jag varit på kan jag rekommendera Gastein-dalen med flera skidområden t ex Badgastein, samt Scladming.

Italien och Frankrike: på det hela taget längre backar, stoooora skidområden. Franska skidorter är ofta byggda uppe i pisten och är då rätt ocharmiga.

Schweiz: Dyyyyrt.

Fast det beror på var i Sverige man bor, och vilken vecka man vill åka. Bor man i södra Sverige är Österrike ett bra alternativ. I Sälen är stugorna rätt dyra!

Det finns många arrangörer som kör alltiettresor där bussresa, halvpension och liftkort ingår. Då vet man vad notan blir.

Fast det beror på var i Sverige man bor, och vilken vecka man vill åka. Bor man i södra Sverige är Österrike ett bra alternativ. I Sälen är stugorna rätt dyra!

Det finns något som kallas blocket ;)

Där kan man ofta finna privata stugor för småpengar.
Brukar även finnas sista minuten priser.

Det finns något som kallas blocket ;)

Där kan man ofta finna privata stugor för småpengar.
Brukar även finnas sista minuten priser.

Jo, jag känner till Blocket. Och jag har även använt det för att hyra stuga.
Bor man i Skåne går det nästan lika fort till Österrike som till Sälen + att det finns bra bussresor att utnyttja.

Sen är det en smaksak vad man väljer.

Jo, jag känner till Blocket. Och jag har även använt det för att hyra stuga.
Bor man i Skåne går det nästan lika fort till Österrike som till Sälen + att det finns bra bussresor att utnyttja.

Sen är det en smaksak vad man väljer.

Visst är det en smaksak men sverige är så gott som alltid billigare än alperna även om man åker från skåne.

Man ska ha en jäkla tur för att hitta ngt som är billigare att åka till alperna.

Liknande trådar

B
Islandshäst Jag tror att vi är många som ibland via långa omvägar hört att gamla gubbar på Island inte vill avla silverhäst med silverhäst och...
Svar
8
· Visningar
1 726
Senast: hag391
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama