Allvarligt eller bara en sträckning?

H

Heraken

Fick hem min foderhäst för snart två veckor sedan, efter en vecka i sjukhage (för att vänja sig vid nya stället) så släpptes han in i en stor hage med andra hästar.
Dagen efter märker jag att han inte går riktigt rent, han har knäppningar på vänster bak, som ägaren säger att det går bort när han blir igångsatt, men nu verkar det vara höger fram som han inte går rent med, han tar liksom inte ut steget lika långt som med det andra benet.
Han har inga svullnader och är varken varm om benen eller hovarna. Han har enligt ägaren aldrig varit halt vilket jag litar på.
Vad tror ni?
En sträckning? Hästarna har ju brötat runt en del i hagen efter insläppet
Skall jag låta honom vila, eller ut o skritta?
Igår sprang han som en galning helt själv, de andra hästarna bara kollade på honom, så så ont kan han väl inte ha?

Sv: Allvarligt eller bara en sträckning?

Tillägg idag: Han kan möjligtvis vara varm på insidan på hoven vid kronranden, han har lite problem med att svänga också.
Hovböld? Han är inte nyskodd utan skodd för ca 6 veckor sedan.

Det skulle säkert kunna vara en hovböld, jag hade nog ställt honom i den hagen han rör på sig minst i alla fall för säkerhets skull och avvakta några dagar för att se hur det utvecklar sig.

vart hästen vet. bes. innan du tog den till dig ? det är bra om det skulle vara något. har hästen en reaktion någonstans så kan ju ingen anklaga dig för att ha orsakat det.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 773
Hästvård Hej buke! Först och främst, innan någon hinner bli upprörd; vi har självklart haft ut veterinär redan! En av mina hästar, en 18-årig...
Svar
3
· Visningar
1 809
Senast: Nevermind
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 633
Senast: bellala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka