Alltså jag fattar inte...

Pinkilly

Trådstartare
Hur kan det komma sig att det är mässingspännen på nästan all hopputrustning! Läderbenskydd och pullarträns är jättesvårt att hitta med metallspännen, visst det finns men inte alls i samma omfattning som med mässing...

så till det jag inte fattar.... hopputrustning är lättast att hitta med mässing MEN säkerhetsstigbyglar GÅR INTE att hitta i mässing...:confused:

Jag skulle gärna ha utrustning med mässing, tycker att det är snyggt och jag själv har bara guldsmycken så det skulle ju passa :p... men jag rider inte utan säkerhetsstigbyglar på min unghäst som kan ha mycket tok för sig och kan absolut inte tänka mig att ha metallstigbyglar om jag har övrig utrustning i mässing...

Ja vilket I-landproblem, bara lite irriterad över fenomenet...:devil:

Sv: Alltså jag fattar inte...

Hum, köpte en nosgrimma för någon dag sedan, och fick den 30% billigare eftersom det var mässingsspännen= blev inte sålt.
Den var jätte fin, bred och mjuk.
Kanske är därför det inte finns som s-stigbyglar? De vill inte ta in något de inte får sålt? Borde ju gå att få tag i någonstans kan man tycka, men men.

Har samma bekymmer, letar också snyggt träns utan mässingspännen... men det verkar knappt existera. Kan det ha något med att mässingen är billigare? Att riktigt rostfritt stål blir lite dyrare för tillverkarna.. För jag ser ju helt klart på dom billiga träns jag har med metallspännen att dom har rostat... det gör ju inte mässingen... bara en tanke....

Jo jag har oxå sett det att de som finns med metallspännen är dyrare i överlag... kan det vara så tro...

Det är lika med benskydd i läder, jag vill hitta ett par snygga till en rimlig peng men alla som är lite billigare har mässingspännen och vill man ha med metall eller helt utan metallspännen så blir dom direkt i den dyrare klassen...

Men stigbyglar kan man väl lacka själv på något sätt :)? Borde ju inte vara så svårt.

Men Jacson har ju säkerhetsstigbyglar ledade (modell Sprenger) i guld....och i många andra färger också :idea:

equipe har jättemånga olika färger på sina stigbyglar, blandannat i guld osv. fast du kanske vill ha några speciella säkerhetsstigbyglar?

Jag tänker på såna här riktiga säkerhetsstigbyglar som öppnar sig, kwik out eller såna med magnet osv... inte såna som bara är ledade så att de sviktar bättre.

Haha, vart bor ni, kan jag flytta dit??? :D Själv hade jag ett jäkla sjå att hitta en remontnosgrimma med mässingspännen i strl XF. Det finns miljarder med silver, men inte med mässing.

Haha, vart bor ni, kan jag flytta dit??? :D Själv hade jag ett jäkla sjå att hitta en remontnosgrimma med mässingspännen i strl XF. Det finns miljarder med silver, men inte med mässing.

jag hade också samma problem. Hittar jämt allt i silver :)

Linney och Arwyn: haha ja visst, det kan ju vara omvänt oxå tydligen :D Men jag håller med remontnosgrimma har jag nog aldrig sett i mässing!!

Jag skulle inte vilja ha ett par stigbyglar i mässing pga att det är ett mycket mjukare material än stål

Mässing är en kopparlegering, där koppar är legerat med zink. Det kan förekomma fler legeringsämnen. Vanligast är det dock med mässing som består av 65 % koppar och 35 % zink.

Mässing kan gjutas, svarvas, fräsas och lödas. Det går att svetsa mässing, men det är ovanligt.

Tunna konstruktioner i mässing har en benägenhet att spricka med tiden (spänningskorrosion), framför allt i ammoniakhaltig miljö.

Förstår ni då vad svårt det är att hitta fina BRUNA saker utan mässingsspännen?
Det verkar som att standarden är Brum/mässing och Svart/silver.

Det suger :p

Jag håller med! Det är den kombinationen ja letar efter nu oxå... brunt med metall/silver!

Liknande trådar

Hoppning Jag är lite förvirrad så jag måste höra med er, som tur nog vet allt. :D Jag fick påpassning av en funktionär på tävlingen senast ang...
Svar
9
· Visningar
6 316
Senast: aprilia
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 543
Hästvård Åh, jag vet inte vad jag ska tänka eller tycka om någonting! Min häst ställde sig rätt upp med mig för några veckor sedan..(har båkat...
Svar
10
· Visningar
4 015
Senast: Snowball
·
S
Ridning Hej! Jag har en foderhäst genom ridskolan som jag sköter om rider en dag i veckan.. Hon är en maxad D-ponny & väldigt grov.. Mörkbrun...
Svar
1
· Visningar
955
Senast: SannasMichelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur