Alltech yea-sacc

the_connemara

Trådstartare
Eller produkter från Alltech överhuvudtaget, erfarenheter?

Deras yea-sacc innehåller 10^10 CFU jämfört med Saracens 10^8. Saracen rekommenderar 10 g/dag och Alltech 50 g/dag. Hmm.

Sv: Alltech yea-sacc

men yeasacc 1026 är ett skyddat produktnamn och ska vara samma alltid!?!? Det är alltech som äger/tillverkar produkten, sedan säljs den under olika märken vad jag förstår. Kanske finns licenstillverkning men jag har ingen aning.
Vad jag läst är 10 g minimalt underhållsdos och upp till 50g vid magproblem.

Senast ändrad:

Det är det jag tycker är konstigt. Eftersom Saracens ska vara ren (borde ju rimligtvis ha högst CFU/kg foder). Och denna är inte ren om jag fattar den danska innehållsförteckningen rätt (vet dock inte vad det är mer, impulsköp :o).

Ja, men varför innehåller den då 2.5 gånger så mycket CFU/kg foder som Saracens rena?

Och dessutom är rekommenderad dos 5 gånger större än Saracens.

Dvs ger man Alltechs enl deras rekommendation är man uppe på nivån CFU som spaderÄss rekommenderat vid normalt grovfoderintag för att få effekt. Och vad jag dessutom läst mig till.

Måste maila Saracens ÅF igen om grunden til deras rekommendation *nyfiken i en strut*

Yes. Har mailat nu. Och mailat om betfor. Och om hur länge den här säcken från Alltech går att använda, 25 kg till priset av 1 kg lönade sig liksom även om jag får slänga allt vid utgångsdatum :-P

Någon som vet hur yea-sacc håller sig och vad som händer sen? Om aktiviteten bara minskar eller om det kan vara olämpligt?

1 år från tillverkning garanteras hållbarhet men eftersom det är levande så vet man ju inte sedan.

Är det samma som Alltech? Hippo har inte samma CFU. Har snart gått igenom alla och spar förpackningen för det är alltid så svårt att hitta värden på nätet :-P

Och efter hållbarhet? 25 kg är rätt mycket till en häst :-P

De säger att de köper från Alltech och jag tror det är enda tillverkaren, eller frågade du saracen var de köper in det?

Frågan är väl om patentet upphört så att det har kommit andra aktörer som kallar sin produkt Yea-sacc.

Den jag ger heter Yea-Sacc 1026.

I sista länken så står att minimum i produkten kan vara 4x 10^8 och maximum 2,5x 10^10 CFU... om jag fattar texten rätt?
Kan det vara det som spökar i hur de olika märkena som säljer yeasacc skriver?

"Conditions of use
The product is intended for use in feeds for horses of all ages at a minimum dose of 4 x 108
CFU per kg complete feed and a maximum dose of 2.5 x 1010 CFU per kg complete feed.
This would equate to 0.4 to 25 g additive per kg feed, assuming the minimum declared CFU
content of the additive."

Så kan det ju vara! Minns jag rätt stämmer värdena med vad som stått på burkarna (Hippos minst, säcken från Alltech mest).

I sista länken så står att minimum i produkten kan vara 4x 10^8 och maximum 2,5x 10^10 CFU... om jag fattar texten rätt?
Kan det vara det som spökar i hur de olika märkena som säljer yeasacc skriver?

"Conditions of use
The product is intended for use in feeds for horses of all ages at a minimum dose of 4 x 108
CFU per kg complete feed and a maximum dose of 2.5 x 1010 CFU per kg complete feed.
This would equate to 0.4 to 25 g additive per kg feed, assuming the minimum declared CFU
content of the additive."

Nej, du har helt missuppfattat vad dokumentet handlar om.

Alltech hade sen tidigare EFSA:s godkännande av Yea-Sacc 2026 för användning till hästar med minimidosen 4 x 10^9 CFU per kg foder. I det aktuella dokumentet behandlar EFSA en ny ansökan från Alltech där företaget vill ha minimidosen sänkt till 4 x 10^8 CFU per kg foder.

EFSA har gått igenom de studier som företaget har gjort och menar att det inte finns underlag för att sänka minimidosen och avslår därför Alltechs begäran om sänkning av minimidosen:

“The data provided do not support the reduction to a minimum dose of 4.0 x 108 CFU kg-1 complete feed as proposed by the applicant.”

Mimimidosen är därför fortfarande 4 x 10^9 CFU per kg foder. För en häst som får 10 kg foder (ts) per dag måste man således ge minst 4 x 10^10 CFU för att överhuvudtaget ha chans att få någon som helst effekt (det är inte alls säkert att man får någon effekt alls).

Titta på Tabell 2 i detta dokument. Där ser man hur liten inverkan Yea-Sacc har haft i de studier man gjort. Det är endast de värden som är markerade med (*) som är statistiskt signifikanta, dvs. där man med rimlig sannolikhet kan säga att produkten har haft någon effekt överhuvudtaget. När det gäller smältbarhet av protein så är inget värde statistiskt signifikant och beträffande fermentering av fibrer är förbättringen ytterest liten trots relativt stora doser av Yea-Sacc.

Men är det överhuvudtaget någon ide att ge yea-sacc vid foderbyten och känsliga magar då och i vilken dos i såfall eller ska man strunta i att ge det alls?

Men är det överhuvudtaget någon ide att ge yea-sacc vid foderbyten och känsliga magar då och i vilken dos i såfall eller ska man strunta i att ge det alls?

Jag tror allvarligt talat att Yea-Sacc och andra tillskott av jästsvampar är något man normalt kan undvara. Jästsvampar ingår inte i hästens normala mikroflora och överlever inte heller i den miljön. Helt värdelös är väl inte produkten men det är inget tillskott som man normalt behöver ge till en häst. Tycker man att det ger en positiv effekt och är värt kostnaden för produkten så kan man väl fortsätta att ge Yea-Sacc som tillskott. Att ge mindre mängd av Yea-Sacc än den av EFSA rekommenderade minimimängden är dock ganska meningslöst.

Visst kan foderbyten ställa till problem särskilt för känsliga hästar. När man övergår från bete till att fodra med hö/hösilage så måste man göra övergången successivt. Hösten brukar vara den tid då flest antal kolikfall inträffar.

Nu har man inte studerat inverkan av Yea-Sacc på känsliga magar men mängden fermenteringsprodukter i grovtarmen (VFA:s) har stor inverkan på mängden vätska som reabsorberas från tarmen. Allt som bidrar till ökad fermentering av fiber i grovtarmen leder till minskad risk för diarré och lös avföring. Den vanligaste orsaken till att hästar får diarré är att grovfodret innehåller för mycket svårsmälta fiberfraktioner (ADF). Detta leder till att en mindre mängd VFA produceras och att mindre vätska reabsorberas från tarmen. Resultatet blir lösare avföring.

Det skulle vara intressant att se en jämförande studie av tillskott av Yea-Sacc och betfiber. Jag tror att betfiber har en större positiv effekt på mikrofloran och fermenteringen i grovtarmen än Yea-Sacc. Betfiber innehåller lättsmälta fibrer som gynnar mikrofloran i grovtarmen.

Att det finns företag som köper lite Yea-Sacc från Alltech och blandar med annat billigt utfyllnadsmaterial och kallar produkten för Yea-Sacc är väl rent bedrägeri. Kolla hur många CFU produkten innehåller och räkna ut hur många gram ni måste ge per dag för att åtminstone komma upp i den rekommenderade minimidosen innan ni köper produkten.

Ja, jag hade missuppfattat texten. Dock kan man ju undra om det ändå är de siffrorna som spökar i hur olika märken skriver om Yeasacc. Det är ju värt att kolla med märkena om det är ren yeasacc eller inte. Jag har pratat med Hippo(selection) och de sa att det är yeasacc från alltech de säljer, de är billigare än många andra märken till häst ändå. (Svenska foder/hippo säljer det också till kor.)
Jag har pratat med flera som ser effekt av yeasacc och själv ger jag det till en äldre häst som har svårt att hålla hull och tycker det hjälper.

Liknande trådar

Foder & Strö Någon som har erfarenhet av EASY strö värmebehandlad halm. Den säljs som mögel och bakteriefri vilken den absolut inte kan vara. Det...
Svar
1
· Visningar
743
Senast: A_NN_A
·
Hundhälsa Har ju varit inne hos vetrinär med min bostonterrier som verkar ha fått lite tjall på magen. Bytte foder för ett litet tag sedan som...
Svar
5
· Visningar
811
Hundhälsa Hej! min hund har varit inlagd och håller på att återhämta sig efter en akut pankreatit. Hans värden har gått ner men jag är...
Svar
3
· Visningar
2 503
Senast: AraSlei
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 509
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama