Allt om westersadeln!

sannaaah

Trådstartare
Jag rider "vanlig" engelsk ridning men ska köpa en westernsadel till min unghäst. Ska testa om han trivs bättre med den pga sadeltvång.

Nu vill jag veta allt som westernsadlar! Ska inte prova ut en själv såklart men jag vill veta hur den är uppbyggd från scratch.

Är det lika tum i sitsen som en engelsk sadel? 15"-16"-17" osv.
Hur jämför man tex full quarter (eller va de heter) och de andra "westernstorlekarna" med engelska sadlar? Vad är den engelska sadelns 30-31-32 osv bomvidd i westernstorlek?

Berätta allt ni vet för en totalt okunnig :bump:.

Sv: Allt om westersadeln!

Jag rider "vanlig" engelsk ridning men ska köpa en westernsadel till min unghäst. Ska testa om han trivs bättre med den pga sadeltvång.

Nu vill jag veta allt som westernsadlar! Ska inte prova ut en själv såklart men jag vill veta hur den är uppbyggd från scratch.

Är det lika tum i sitsen som en engelsk sadel? 15"-16"-17" osv.
Hur jämför man tex full quarter (eller va de heter) och de andra "westernstorlekarna" med engelska sadlar? Vad är den engelska sadelns 30-31-32 osv bomvidd i westernstorlek?

Berätta allt ni vet för en totalt okunnig :bump:.
De finns en sån här tråd redan och den hästen hade oxå sadeltvång. leta lite du de var inte alls längesedan de startades.

Kanske var min förra tråd? :angel:

Fast med den här vill jag veta hur en westersadel är byggd.
Bommen och de "mjuka" delarna osv. Tex är den engelska sadelns bom är större än en westersadels?

Tänkte att jag kunde få låna tråden lite till att ställa en relaterad fråga...

Vad exakt betyder följande: "Bear trap style Hardwood Fiberglass Covered Tree". Är ganska ny på det här med westernsadlar och blir lite tokig på alla engelska termer:D Att det är en glasfiberklädd bom förstår jag, men vad jag är ute efter är om det är den typ av bom man ska akta sig för, eller om den är OK? Håller bara på att kika runt på olika sadlar på nätet än så länge i väntan på att få prova ut en sadel till unghästen fram mot sommaren, så man vill ju gärna lära sig lite innan.

Så alltså: Vad betyder "Bear Trap Style", och vad innebär en glafiberklädd bom?

Måste ju få ställa dumma frågor för att få veta något:p

Menar du att man ska undvika glasfiberbom eller bara vissa glasfiberbommar? Jag har långt skridna planer på att skaffa en lättviktssadel till unghästen. Har kollat på en just med glasfiberbom. Ska jag tänka om?

Ingen aning, därför jag frågar:D

Det lilla jag läst om w-sadlar här på Buke har ju alltid varit att en riktig träbom är att föredra... Många billiga sadlar har ju syntetbom, och jag undrar därför vilka syntetbommar man ska försöka undvika. Och vad en glasfiberklädd bom innebär...

Har själv bara erfarenhet av hoppsadel med syntetbom, som jag har varit mycket nöjd med i många år, men inom westernsadlar kan jag ingenting, därför frågar jag;)

Hoppas att vi får klarhet i det snart då! :) Jag tänkte bara på att den typen av sadel är lätt, eftersom det blir hans första.

Liknande trådar

Utrustning Jag är helt ny på engelska sadlar då jag tidigare använt western sadlar! Med min nu första unghäst så ska jag vänja vid sadel och har...
Svar
8
· Visningar
836
Western Hej! Jag är intresserad av att skaffa en westernsadel till min 3-åriga arabkorsning. Tanken är att vi ska träna bland annat trail i...
Svar
5
· Visningar
2 869
Senast: AmyPond
·
Western Ärvde en begagnad westernsadel till min häst,eftersom han har sadeltvång så visste jag inte om det skulle funka öht,men han var väldigt...
2
Svar
29
· Visningar
6 588
Western Efter 20 år inom klassisk ridning har jag börjat fundera på att byta till western. En av anledningarna är en gammal nackskada som aldrig...
Svar
8
· Visningar
2 893
Senast: Em-Jay
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka