Allt om Mugg

E

Ewe89

Allt detta tjat om mugg hit o mugg dit. Kan ni ge era bästa tips på hur man enkelt undviker mugg. Min häst har aldrig haft det men det säger ju inte att hon aldrig kommer få det.
Hon e ett varmblod...

Fiskleverolja-omlägg :bow: Ponnyn fick aldrig tillbaka det heller.
Sen finns det något hundgrejs som sägs vara bra?

Hur man undviker mugg är väl att se till att hästen är ren och torr om vita fötter (som är mest utsatta).
Om man råkar få det så är socatyl bra.

Tvätta med såpa och vatten eller använda t ex matolja!

Verkar funka på min medryttartinker. Det är ofta hästar med hovskägg som får det när det är blött/fuktigt ute!

Pållan har fyra vita ben och ännu*peppar,peppar* aldrig råkat ut för mugg.Jag borstar aldrig benen när leran är blöt utan väntar till den har torkat.Risken finns annars att man "gnider in" smutsen istället.

För att undvika mugg ska du hålla karlederna rena och torra, att smörja och tvätta med diverse medel i förebyggande syfte är onödigt...

Går hästen i leriga hagar är det bara att spola av med vatten när du tar in hästen. Men det allra bästa är att undvika de leriga hagarna förstås... ;)

Har man en häst med mycket hovskägg så är det viktigt att hålla dom torra, rena och utredda så att skinnet får luft. Jag hade problem att få pollens ordentligt utredda med vanliga borstar, så jag provade med en hundkarda, det blir superbra!!
han hade mugg innan men det har försvunnit :)

Allt detta tjat om mugg hit o mugg dit. Kan ni ge era bästa tips på hur man enkelt undviker mugg. Min häst har aldrig haft det men det säger ju inte att hon aldrig kommer få det.
Hon e ett varmblod...

håll rent i karlederna, torka alltid med handduk där om du spolar av benen på hästen..
känner du att någonting börjar komma (krustor, blåsor, småsår) så gör rent, torka torrt (använd gärna hårtork) och dra på lite alsolsprit, det torkar ut "såren"..

oki... tack för tipsen... jag har ett varmblod med lite hovskägg, vad tycker ni, hon har inga vita ben men minimerar jag risken om jag rakar/klipper bort hovskägget, eller har det nån nackdel?

oki... tack för tipsen... jag har ett varmblod med lite hovskägg, vad tycker ni, hon har inga vita ben men minimerar jag risken om jag rakar/klipper bort hovskägget, eller har det nån nackdel?

när hästen inte har några vita ben och inte haft mugg tidigare så räcker det med att du torkar med handduk i karlederna när du har spolat av benen.. du behöver inte klippa något..

Jag vill ge ett tips som strider mot övriga men finns tack och lov dokumenterat i apotekets hälsoråd för häst,bästa sättet att undvika mugg är att låta bli att ihärdigt spola benen på hästen, Istället låter du benen torka med lera och allt!
Därefter när benen är torra,borstar du nogrant bort smutsen.

Ett ständigt spolande av hästben tröttar ut huden i bl.a. karleden och gör den mottagligare för muggen.

Jag vet detta i en studie jag gjort på de hundratals hästar jag skött. :)

Jo, det är ju det allra bästa.

Men i mitt fall t.ex, där hästen sköts och rids av mig på förmiddagen flera dagar i veckan och sedan släpps ut igen, då får hon stå med den intorkade leran hela natten, och det känns inte så bra.
Jag kan ju inte begära att någon av de andra hästägarna ska vara kvar tills leran torkat för att sedan borsta bort den...

Då är det bättre att spola benen rena. :)

Idominsalva!! Lägg på ett rejält lager som pollen går med nån dag sen kan du pilla bort ruvorna väldigt lätt å smidigt, gör inte speciellt ont på hästen heller. för ruvorna måste bort enligt mig eftersom det är en bakterie som ligger under ruvan...

Fortsätt att göra ingenting. Jag gör ingenting och han har aldrig mugg fast han har en vit hov. Inget torkande eller pillande, det för bara in skit o bakterier i ev, småsår som man skapar själv.

Socatyl är en stor tub med en vit tjock salva..väldigt bra om hästen får sår på sommaren och bara att stryka på så inte flugorna lägger ägg i såren samt är där och irriterar.
Nackdelen är väl att socatyl innehåller antibiotika eller dylikt och det är väl aldrig bra att dutta med antibiotika för mycket i "onödan"?Nu är jag inte säker på exakt vad salvan innehåller,har bara för mig det och har det i bakhuvudet...
Fråga vetrinär om socatyl,det gjorde jag och det fixade han.

Har också problem med mugg...och jag lovar dyrt och heligt att jag gör allt vad jag kan för att hålla det borta..det är inte bara att hålla rent och torrt för han får fan mugg mitt på sommaren också,när det är som torrast...
Kom med supertips nu!
Tack på förhand!

Du skrev att du ville ha tips på hur man undviker mugg. Instämmer med ovan skrivande om leriga hagar.
Ett annat tips är att se till att hästens mage är i balans. Magproblem brukar kunna ge upphov till mugg, samt antibiotikaanvändande och dylikt(vilket ju påverkar magen).

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
942
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
595
Hästvård Min häst har haft mkt problem med mugg senaste året men tillfrisknat. Sedan kom regnet....i veckor och mängder, som ni vet. Hagen blev...
Svar
7
· Visningar
818
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka