Sv: Allt om LÖSDRIFT
Hur fungerar ridningen på vintern med täcken och klippning?
Har min häst klippt på hals och bogar (undre halvan) och lite bakpå magen. Med den klippningen behövs inte täcke vid normalt vinterväder men nog om det slaskar och blåser på tvären. Täckas också om han är svettig efter ridning.
Är det överhuvudtaget möjligt att ställa ut en häst som hela livet stått på box? Någon med erfarenhet av liknande situation som kan berätta mer och dela med sig om hur det gick? När är bäst att flytta över hästen? jag har tänk att isåfall ställa ut på lösdrift direkt efter sommarbetet så att det inte blir som en chock.
Jag har haft två hästar som stått på box tidigare, det har inte varit problem alls.
OM jag nu väljer bort bekvämligheterna med stall och allt vad det innebär, just nu leker jag bara med tanken.
Vilka bekvämligheter väljer du bort?
Man behöver ju ändå ha en box/skötselplats att göra iordning hästen på, uppställningsplats för hovslagare, uppvärmd sadelkammare o.s.v. Torr plats att förvara foder. Man måste ha sjukbox vid behov.
Det är ju hästen som bor på lösdrift, inte jag
.
Jag har min box (1 box på 2 hästar) i den gamla ladugårdsdelen. Är inte uppvärmd men brukar hålla plusgrader eller bara strax under 0 när det är som kallast. Kan värmas upp med typ varmluftfläkt vid behov. I ladugården har jag också isolerad uppvärmd sadelkammare där utrustning och kraftfoder förvaras. Höet förvaras på loftet.
Hovslagare får hålla till i traktorgaraget/verkstaden där vi har plant bra golv och belysning.
I ligghallen har jag permanentbädd på torv som mockas dagligen. Höet serveras i småmaskiga hönät, närapå fri tillgång. Eventuellt kraftfoder serveras 1 gg/dag i samband med ridning/visitering.
Uppvärmd vattenkopp i ligghallen.
Dränerade, grusade ytor närmast ligghall/höhäck som också mockas dagligen. Skogshage på 0,5 ha.
Skulle tro att de dagliga sysslorna tar ca 45 minuter. Ska jag rida går ju ytterligare 1-1,5 h åt. Enda fördelen jag ser är att man blir lite mer flexibel med fodringarna, har man fri/begränsad fri tillgång så behöver man ju inte vara där på minuten och fylla på. Och kraftfodret kan jag ge närsomhelst under dagen. Och in- och utsläpp slipper man ju.